۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۲۶۶۶۹۴
در سومین همایش ملی ارتقاء کیفیت آثار محصولات و فعالیت‌های فرهنگی؛

«منتخب سور قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان» اثر برگزیده معرفی شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل موسسه چاپ آستان قدس رضوی گفت: در سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقاء کیفیت آثار محصولات و فعالیت‌های فرهنگی از میان 70 اثر ارسالی از سوی آستان قدس رضوی، منتخب «سورقرآن کریم به خط ابراهیم سلطان» برگزیده شد.
بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مسعود فرزانه در این خصوص، گفت: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون ضرورت ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی کشور، سومین همایش ملی ودومین جشنواره ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ومشارکت سازمانها و نهادهای فرهنگی، علمی و حوزوی از جمله آستان قدس رضوی، صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزارشد که اثر نفیس سور قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان به عنوان اثر برگزیده جشنواره انتخاب شد.

 

وی افزود: این جشنواره خردادماه سال جاری با هدف شناخت، تعامل و تبادل دانش و تجربیات دستگاه‌های فرهنگی کشور و تولید و عرضه محصولات کیفی و فاخر برگزار شد و مبانی، اصول، ارزش‌ها و اهداف کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی، آسیب‌ها، چالش‌ها، متغیرها و عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت آثار و فرایندها، روش‌ها و استانداردهای ارتقاء کیفیت از جمله محورهای این همایش بود.

 

فرزانه تصریح کرد: منتخب نفیس قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان یکی از شاهکارهای هنر کتابت و تذهیب دوره تیموریان درقرن نهم محسوب می‌شود که چاپ آن به دلیل وجود ظرایف هنری خاص و فوق العاده، الزامات و پیش نیازهای متعدد و ویژه‌ای را می طلبید که این امر با استفاده از دانش و تخصص در کنار تجربه مفید کارشناسان و متخصصان این مجموعه در حداکثر تطابق بین نسخه چاپی و اصل اثر به چاپ رسید است.

 

مدیرعامل موسسه چاپ آستان قدس رضوی افزود: این نسخه منحصر به ‌فرد شامل 12 سوره منتخب ازقرآن کریم به خط ابراهیم سلطان دومین فرزند شاهرخ وگوهرشاد آغا ونوه تیمورگورکانی است که در 32 صفحه ودرابعاد 45 در 65 سانتیمتر است.

 

فرزانه اظهار کرد: این اثر با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم این مؤسسه و با استفاده از پیشرفته‌ترین ماشین آلات روز دنیابه گونه‌ای بدیع ونفیس به شیوه 10رنگ به چاپ رسیده که با توجه به فرآیند خاص چاپ آن این اثر جزو آثار منحصربه فرد محسوب می شود.

 

مدیر عامل موسسه چاپ آستان قدس رضوی با اشاره به این که قرآن ابراهیم سلطان همچنین در بیست ‌و یکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان کتاب سال رابه خوداختصاص داده است، اضافه کرد: در بیست ‌ویکمین دوره جایزه جهانی کتاب سال ایران پس از گزینش اولیه ازمیان بیش از 2 هزارعنوان کتاب شناسایی شده با موضوعات مختلف مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی،در داور‌ی‌های نخست 156 اثردراین دو بخش مورد ارزیابی قرارگرفت وسرانجام 21 اثربه مرحله پایانی راه یافت که نهایتا این اثر نفیس با رای داوران به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

 

گفتنی است مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی یکی از مجهزترین و کاملترین مراکز چاپی کشور است که تواسته با چاپ میلیونها جلد انواع کتب و محصولات مختلف فرهنگی نقش به‌سزایی در اعتلا و ارتقاء فرهنگ و کیفیت آثار و محصولات فرهنگی کشور ایفا کند./930/پ203/ب5

 

ارسال نظرات