۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۲۶۶۷۳۶
آیت الله مظاهری:

در ماه رمضان با توسل به امیرمؤمنان از خدا بخواهیم جمهوری اسلامی بر دشمنان پیروز شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مظاهری دوری از گناهان، انس با قرآن، دعا در ماه رمضان و احترام به این ماه را سبب استحقاق دریافت عیدی از خداوند دانست و گفت: در ماه رمضان با توسل به امیرمؤمنان از خدا بخواهیم جمهوری اسلامی بر دشمنان پیروز شود.
ديدار اعضاي شوراي عالي حوزه با آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله مظاهری، رییس حوزه های علمیه استان اصفهان شب گذشته در آخرین شب جمعه ماه شعبان در مسجد حکیم اصفهان با اشاره به نزدیک بودن ورود به ماه مبارک رمضان و لزوم آمادگی برای آن، گفت: در زمان فعلی وضعیت بدی برای کشور و اسلام ایجاد شده است، چرا که دشمنان، از قارون های خلیج فارس گرفته تا اسرائیل و آمریکا و اذنابشان و گروه های تکفیری همه با هم علیه جمهوری اسلامی متحد شده و از هر سو هجوم آورده اند.

 

 

وی ادامه داد: در ماه رمضان که منسوب به امیرمؤمنان است با توسل به ایشان از خدا بخواهیم جمهوری اسلامی بر دشمنان پیروز شود و ان شاء الله در پایان ماه با اتحاد و برادری بر استکبار جهانی پیروز شویم و اگر اثر دعا را بدانیم، این شدنی است و وعده خداوند است.

 

 

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان افزود: در هنگام افطار و استجابت دعا ابتدا به یاد اسلام و تشیع و پیروزی اسلام در جهان و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم و با یاری گرفتن از امیرمؤمنان ماه رمضان خوبی برای دنیا و آخرت خود داشته باشیم.

 

حضرت آیت الله مظاهری بیان داشت: اگر به ماه رمضان احترام بگذاریم خداوند در عید فطر به ما عیدی می دهد و اگر لیاقت داشته باشیم و در این ماه سازندگی کنیم، عیدی ما با خود خداست و آن تجلی پروردگار و پیدا شدن نورانیت خاص برای ما است.

 

وی ابراز داشت: اگر آن قدر خوب خودسازی نکنیم که مستحق عیدی گرفتن از خود خدا شویم، لااقل با احترام به ماه رمضان، عاقبت به خیری، رفع گرفتاری ها و استجابت دعاها را خواهیم داشت.

 

حضرت آیت الله مظاهری تصریح کرد: این وعده رسول اکرم(ص) است و ایشان در جمعه آخر ماه شعبان نماز جمعه خواندند و در هر 2 خطبه راجع به ماه رمضان صحبت کردند و فرمودند که نفس ها و خواب روزه دار در این ماه عبادت است، عبادات او 70 برابر است و خداوند تا جایی که بشود گناهانش را می آمرزد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: اول چیزی که باید در ماه رمضان انجام دهیم ترک گناهان است و دوری از گناهان و انس با قرآن و دعاها و توسل به امیرمؤمنان(ع) و ائمه اطهار(ع) در ماه رمضان و احترام به این ماه ما را مستحق عیدی خدا می کند.

 

وی افزود: در میان خطبه های پیامبر(ص)، حضرت امیر(ع) سؤال کردند که بهترین اعمال در ماه رمضان چیست و پیامبر(ص) جواب دادند که "الورع من محارم الله"، یعنی دوری از گناهان برترین اعمال این ماه است.

 

عیدی روزه اخص الخواص حکومت خدا بر دل هاست

حضرت آیت الله مظاهری با ذکر این نکته که روزه درجات مختلفی دارد، توضیح داد: یک روزه داریم که روزه عمومی است و فقط شامل اجتناب از مبطلات روزه می شود که در رساله های توضیح المسائل آمده است و مصطلح به روزه صحیح است، در این شرایط روزه قبول می شود و عیدی آن عاقبت به خیری است.

 

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان درجه بالاتر روزه را روزه خاص یا مقبول نامیده و اظهار داشت: در قرآن داریم که "قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ" و فقط از متقین پذیرفته می شود و عیدی آن هم تقوا است.

 

وی بالاترین درجه روزه را روزه اخص الخواص یا روزه مبرور نامیده و ابراز داشت: این وقتی است که شخص روزه دار افزون بر این که با اعضاء و جوارح خود گناه نمی کند و دست و زبان و پا و چشم و گوش او هم علاوه بر شکمش روزه هستند، دلش هم روزه باشد و از بیهودگی ها و افکار باطل دور باشد و عیدی این افراد با خود خداست و آن حکومت خدا بر دل آن هاست.

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیات "وَکانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنینَ" و  "ثُمَّ نُنَجِّی رُسلَنَا وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا کَذَلِک حَقاًّ عَلَیْنَا نُنج الْمُؤْمِنِینَ" ، تأکید کرد: این ها وعده خداست و شکی در آن ها نیست که نصرت مؤمنان و نجات آنان حق مومن بر خداوند است، پس اگر مؤمن شویم خدا ما را از شر شیاطین جن و انس نجات می دهد و دنیا و آخرتمان اصلاح می شود.

 

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان با بیان پاداش بزرگ روزه داری برای کسانی که در گرمای هوا کار می کنند و وضعیت اقتصادی مناسبی هم ندارند، گفت: اگر بخواهیم می توانیم با دوری از گناهان صغیره و کبیره و احترام به ماه رمضان، از روزه صحیح به مقبول و از آن به روزه مبرور برسیم.

 

در ماه رمضان دل هایتان را با انس با قرآن زنده کنید

وی انس با قرآن در ماه رمضان را بسیار مهم ارزیابی کرده و اظهار داشت: انس با قرآن 4 مرحله دارد و شامل خواندن، تدبر و تفسیر، عمل کردن به دستورات قرآن و برداشت از آن است و خود قرآن در همه این مراحل به انسان کمک می کند.

 

حضرت آیت الله مظاهری با ذکر حدیثی صحیح السند، از اصول کافی، گفت: پیامبر(ص) فرمودند «که هرگاه گرفتاری های فردی و اجتماعی مثل شب ظلمانی بر شما هجوم آوردند، به قرآن مراجعه کنید و قرآن شفاعت می کند، پذیرفته می شود و نفرین می کند، پذیرفته می شود».

 

این مرجع  تقلید با بیان این نکته که قرآن کسی را که انس با او ندارد نفرین می کند و خواندن قرآن کار دشواری نیست، تصریح کرد: ثواب خواندن یک بار سوره توحید در ماه رمضان ثواب یک ختم قرآن را دارد، هر چند در غیر از ماه رمضان خواندن 3 بار سوره توحید با یکبار ختم قرآن برابری می کند.

 

وی با اشاره به آیه "فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ..." ، افزود: خداوند در این آیه مؤمنان را به خواندن قرآن هر قدر که برایشان میسر است فراخوانده و در ادامه می فرماید که حتی اگر مریض هستی یا در میدان جنگ هستی و کار بر تو سخت شده، باز هم قرآن بخوان، پس در ماه رمضان دل هایتان را با انس با قرآن زنده کنید.

 

اگر دعا در زندگی نباشد خدا دست عنایتش را از سر ما بر می دارد

حضرت آیت الله مظاهری دعا و راز و نیاز با خداوند را از مسأله بسیار مهم دانسته و ابراز داشت: خداوند دعا را خیلی دوست دارد ودر قرآن آمده است که اگر دعا در زندگیت نباشد خدا دست عنایتش را از سرت بر می دارد.

 

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان ادامه داد: قرآن کلام نازل و دعا کلام صاعد است و از سوی بنده به سمت خدا می رود و می تواند عربی، فارسی و یا به هر زبان دیگر باشد و اصل در آن حال و شوق دعا کردن است.

 

وی در پایان با اشاره به آیه"ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ"، بیان داشت: اگر با اخلاص به درگاه پروردگار دعا کنیم پذیرفته می شود و گاهی که نیت ما همان موقع پذیرفته نمی شود می تواند به دلیل انجام گناهان و یا مصلحت باشد و کسانی که دعا در زندگیشان وجود ندارد طبق قول قرآن در آتش جهنم هستند و در آن جا ذلت بدی هم خواهند داشت./939/پ201/ب4

ارسال نظرات