۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۲۶۸۴۹۷
حضرت آیت الله مظاهری:

خلوت کردن مساجد و منابر از مصیبت های امروز جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مظاهری با انتقاد شدید از کم شدن رونق جلسات موعظه و منبرها و نمازهای جماعت، ضمن اشاره به برخی آثار کم توجهی به منبر و محراب، گفت: خلوت کردن مساجد و منبرها مصیبت امروز جامعه است.
 آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان حضرت آیت الله حسین مظاهری، مدیر حوزه های علمیه استان اصفهان بعد از ظهر امروز در ادامه جلسات اخلاق در مسجد حکیم اصفهان، زنده نگه داشتن منبرها و موعظه ها و جلسات قرآن را از وظایف مهم مؤمنین در ماه مبارک رمضان دانست و گفت: مهم تر از همه این جلسات هم همان منبرها و موعظه ها است که در اسلام خیلی اهمیت دارند.

 

 

وی ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند وقتی جلسه موعظه ای برپا می شود، ملائکه برای تبرک جستن بال های خود را روی زمین پهن می کنند تا اهل جلسه روی آن ها بنشینند و وقتی که به آسمان ها عروج می کنند افتخار می کنند به اهل آسمان ها که بال هایشان فرش برای انجام جلسه دینی شده است.

 

 

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان افزود: خلوت کردن مساجد و منبرها مصیبت امروز جامعه ما است، این موضوع آن قدر اهمیت دارد که نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: به یهودیان و مسیحیان سلام کنید، ولی به یهودیان از امت من سلام نکنید، سپس فرمودند یهودیان امت من کسانی هستند که صدای اذان را می شنوند اما برای نماز جماعت به مسجد نمی روند.

 

 

بدانید شهری که مردم آنجا ذاتا مؤمن و نجیب هستند عالم متدینی در آنجا وجود داشته است

 

حضرت آیت الله مظاهری بیان داشت: امام خمینی(ره) در درس اخلاق خود می گفتند که هر ده یا شهری را که می بینید مردم آنجا ذاتا مؤمن و نجیب هستند، بدانید که عالم متدینی در آنجا وجود داشته و هر جایی را که می بینید مردم آنجا ذاتا معصیت کار و پرخاشگر هستند، بدانید که آنجا یا عالم نبوده یا اگر بوده علم خوب یا تدین خوب نداشته است که این مطلب به تجربه برای خود من هم ثابت شده است.

 

 

وی ابراز داشت: در اصفهان قدیم با وجود سختگیری های رژیم پهلوی نسبت به علما و طلاب، مساجد و منبرها از جمعیت پر بودند و بازار اصفهان به دارالمؤمنین مشهور بود، در بازار ربا، گرانفروشی و تقلب نبود و اگر کاسب بی دینی در بازار پیدا می شد بازاری ها با او نمی ساختند و مجبور می شد مغازه اش را جمع کند و برود و هنگام نماز جماعت بازار تعطیل می شد.

 

 

حضرت آیت الله مظاهری تصریح کرد: در گذشته که این همه مساجد بزرگ در اصفهان و دیگر شهرها ساخته شده با این که جمعیت در آن زمان خیلی کمتر بوده به دلیل فقط نماز جمعه یا مراسم شب های قدر نبوده بلکه برای اقامه نمازهای جماعت یومیه بوده و مساجد هم پر می شدند از نمازگزارانی که بسیاری از آن ها بعد از منبر آن مسجد برای منبر بعدی در مسجد دیگر  پیاده به دنبال عالم می رفتند.

 

 

پیامبر می خواستند خانه کسانی را که قصد تقلیل جمعیت مسجد را داشتند بر سرشان خراب کنند

 

این مرجع تقلید ابراز داشت: روزی به پیامبر اسلام(ص) خبر دادند که عده ای منافق توطئه کرده اند تا از جمعیت نمازگزاران در مسجد بکاهند، پیامبر(ص) خشمگین شده و به منبر رفتند و فرمودند هر کس بخواهد چنین کاری کند، اگر دست از کار خود بر ندارد، دستور خواهم داد تا خانه اش را بر سرش خراب کنند، پس ببینید اهمیت مطلب به حدی است که پیامبر می خواستند خانه آن ها را خراب کنند.

 

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به این که تقید به منبر  و محراب کم شده و کار به جایی رسیده که جوانان  اصلا سر و کاری با مساجد و مجالس موعظه ندارند، گفت: اگر آتش از آسمان ببارد بهتر است تا جوانان ما گرفتار موبایل ها و ماهواره ها و رفیق بازی ها و مفاسد اخلاقی شوند.

 

 

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان ضعف اعصاب و استرس ها و نگرانی ها در زندگی امروز مردم را ناشی از فراموشی یاد خدا و عدم حضور در مساجد و پای منبرها دانسته و افزود: در قدیم امکانات رفاهی به اندازه امروز نبود اما مردم از نگرانی ها به دور بودند و شاد زندگی می کردند.

 

 

 کسی که از یاد خدا روی گرداند به زندگی ناخوش و نکبت بار دچار خواهد شد 

 

وی اظهار داشت: شیخ صدوق در کتاب خصال خود 17 عقوبت را برای دوری از نماز و منبر عنوان کرده که یکی از آن ها بی دین شدن انسان و مسلط شدن شیطان بر انسان به مرور زمان و دیگری هم گرفتار شدن در گذران زندگی همراه با غم و غصه فراوان و نگرانی ها و  گرفتار شدن به درد چه کنم چه کنم است.

 

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به این که تا این وضع ماست و نسبت به نماز و جلسات موعظه بی تفاوت هستیم خدا هم همین وضع را برای ما رقم می زند و مطابق آیه قرآن" و ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس"، بوجود آمدن فساد نتیجه اعمال مردم است و تا زمانی که مردم اعمال خود را اصلاح نکنند و به مسجد و منبرها روی نیاورند وضعیت به همین گونه است و خداوند تغییری ایجاد نخواهد کرد.

 

 

این مرجع تقلید تأکید کرد: مطابق آیه" مَن أعرَضَ عَن ذِکرِی فإنّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکاً و نَحشُرُه یَومَ القیَامَهِ أعمَی "، کسی که از یاد خدا روی گرداند به زندگی ناخوش و نکبت بار دچار خواهد شد و در روز قیامت کور محشور می شود و وقتی اعتراض می کند که من در دنیا چشم داشتم به او خطاب می رسد که این تجسم اعمال توست.

 

 

موعظه علما می تواند یکباره فردی شقی را به اولیای الهی تبدیل کند

 

وی بیان داشت: روزی عبد فرار که به بی دینی و نانجیبی شهرت داشته به دلیلی وارد صحن مرقد یکی از امامان(ع) در نجف یا کربلا می شود و با مرحوم آخوند همدانی برخورد می کند و بدون این که به او اعتنا یا سلامی بکند، آخوند خطاب به او می گوید اسمت چیست می گوید عبد فرار، آخوند می گوید از چه کسی فرار کرده ای از رسول خدا یا از خود خدا و عبد فرار با این موعظه متحول شده و مرتب می گوید از رسول یا خدا فرار کرده و رو به توبه و انابه می کند تا از دنیا می رود.

 

 

حضرت آیت الله مظاهری با متذکر شدن تأثیر عجیب موعظه بر روی انسان و هدایت شدن بسیاری از انسان ها در طول تاریخ در اثر موعظه علما، داستان عبد فرار را از جمله آن ها دانسته و اظهار داشت: بعد از مرگ او آخوند همدانی شاگردانش را جمع کرد و به آن ها گفت باید به مجلس ترحیم یکی از اولیای الهی برویم و وقتی طلاب به خانه عبد فرار رسیدند تعجب کردند که چگونه یک شبه فردی می تواند از شقاوت به مقام اولیای الهی برسد.

 

 

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان با بیان این مطلب که موعظه علما می تواند یکباره فردی شقی را به اولیای الهی تبدیل کند، افزود: مطالق قول خداوند اگر بتوانی یک نفر را بسازی مانند این است که جهان را ساخته باشی و اگر جلسات موعظه روی یک نفر هم تاثیر بگذارد کافی است و ارزش این را دارد که آن جلسه بر پا شود  و نباید به هیچ وجه ار تشکیل جلسات موعظه و منبرها غافل شویم./939/پ202/ش

ارسال نظرات