۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۰
کد خبر: ۲۶۸۸۲۲
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

ایمان با تعهد و مسوؤلیت همراه است / پیامبران روشنفکران زمانشان بودند

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی با بیان این که ایمان با عقل و عمل صالح دست یافتنی است، گفت: شیعه واقعی به عمل درست واقف است و چون آن عمل صحیح است آن را انجام می دهد و این ایمانی که از سر تقلب و تعصب نباشد، ماندگار است.
رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز گذشته در ادامه سلسله نشست های بازخوانی اندیشه های رهبر معظم انقلاب با عنوان «طرح کلی اندیشه های اسلامی در قرآن»، در حسینه آیت الله سید جواد خامنه ای به تشریح مشخصات دین و شیعه پرداخت.

 

وی، با بیان این که دو نوع دین شناسی و شیعه شناسی وجود دارد، گفت: دو نوع دین و شیعه مانند گدشته وجود دارد که هر دو را به ارزش های شیعه نسبت می دهند در حالی که این دو کاملا از هم جدا هستند.
 

ایمان واقعی، متعصبانه و مقلدانه نیست

رحیم پور ازغدی، ایمانی را که متعصبانه و مقلدانه نباشد از مشخصات دین شناسی عنوان و اظهار کرد: ایمان از سنخ نور، علم و حق محور است در حالی که تعصب از جنس کبر، جهل و خود محور است بنابراین انسان متعصب هیچ  منطقی را متوجه نمی شود و ایمان متعصبانه ایمانی است که تنها عمل خود را صحیح می پندارد و نیز ایمانی که از سر تقلید باشد در پیشگاه خدا ارزشی ندارد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، کافر را متقلد و معتصب دانست و خاطرنشان کرد: آن ها در برابر حرف نویی که پیامبر آورده بود، ایستادند و سبک زندگی پدران خود را دنبال می کردند . بنابراین مرتجع هستند چون رو به گدشته بودند و حاضر نبودند خود فکر کنند و راه خود را انتخاب کنند.

 

پیامبران روشنفکران زمانشان بودند

وی پیامبران را روشنفکران زمانشان خواند و ادامه داد: پیامبران رسم زمانه را بر هم زدند و سبک زندگی جدیدی ارائه دادند؛ قرآن نیز می فرماید: « اگر پدر و مادر شما نادان باشند، آیا شما هم باید نادان باشید؟» بنابراین باوری را به رسمیت می شناسد که تحقیقی باشد و در عمل دیده شود.

 

رحیم پور ازغدی با بیان این که ایمان با عمل و عقل صالح دست یافتنی است، تصریح کرد: شیعه واقعی به عمل درست واقف است و چون آن عمل صحیح است آن را انجام می دهد و این ایمانی که از سر تقلب و تعصب نباشد، ماندگار است.
 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب که می فرمایند: «من از مقلدان و معتصبان می ترسم که منظور من همین نسلی که خود را نگران فرزندان خود می دانند، است»، خاطرنشان کرد: رهبری نگرانی خود را نسل قبل جوان بیان می کنند چون در نسل جوان، تقلید کمتر است و اهل ایمان کورکورانه و متعصب نیستند، شکوفه های ایمان در آن ها تجلی می یابد و آمادگی برای تجدید نظر و استفاده از درک و شعور خود را دارند.

 

وی به متعصبان دینی در تاریخ اسلام اشاره و اظهار کرد: از جمله این متعصبان ابن ملجم مرادی بود که با شعار «لا حکم الا لله» و با تعصب کورکورانه کمر به قتل امیرمؤمنان علی(ع) بست. همچنین شهادت امام حسین(ع) و نیز ترور شهید هاشمی نژاد، آیت الله مدنی، آیت الله دستغیب و مطهری به دست همین متعصبان بود.

 

ضرورت تفکر و تعقل در ایمان

رحیم پور ازغدی با اشاره به تأکید قرآن به تفکر و تعقل در ایمان، گفت: قرآن هر جا از ایمان سخن می گوید از تعقل و تفکر نیز حرف می زند و می فرماید: « کسانی که از عقل استفاده می کنند الوالاباب می شوند».

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، فعال بودن را از دیگر مشخصات دین عنوان و تصریح کرد: هر انجام عبادتی را که انجام می دهیم باید آثار آن مشخص باشد و در رفتار خود آن ها را منعکس کنیم مانند نماز، روزه، توکل به خدا، توسل،  زیارت و غیره باید فعال باشد و در عمل بروز کند.

 

ایمان اسلامی با تعهد و مسوؤلیت همراه است

وی با بیان این که اگر در آیات قرآن به درستی نگاه شود آگاهی و مسوؤلیت حاصل می شود، اظهار کرد: مبنای مذهب اگاهی و مسوؤلیت است و کسانی که در این مسیر آگاهانه و مسوؤلانه حرکت نکنند و هزینه آن را در عمل نپردازند، هم در این دنیا عذاب می شوند که از جمله آن ها مشکلات روحی است که درگیر ان ها هستیم و در آن دنیا نیز به عذاب واقعه و سهمگین دچار می شویم که آن را به خوبی درک می کنیم.که عمروعاص نیز عقیده داشت ولی بیترین ضربه را به شیعه و امیرالمومنین (ع) زد بنابراین باید در عمل ظهور یابد.

 

رحیم پور ازغدی، ایمانی را اسلامی عنوان کرد که با تعهد و مسوؤلیت همراه باشد و تصریح کرد: قرآن می فرماید: « شهادت ما نصیب کسانی می شود که اهل کار و فداکاری باشند» بنابراین ایمان تنها به عقیده داشتن نیست.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شنیدن را مقدمه ایمان عنوان و خاطرنشان کرد: مؤمن واقعی به ندای آسمانی که همان حجت ظاهری(پیامبران و اهل بیت) و حجت باطنی(عقل) است توجه می کنند و آن گاه ایمان می آورند. ایمان به معنای باور است که در اعمال انسان تجلی می یابد.

 

وی با بیان این که مشکل ما این است که عقل عملی در بین ما فلج شده است، گفت: اگر تنها فهمیدن و باور کردن کافی بود، شیطان اولین مومن به خدا بود پون او به لحاظ عمل مشکل داشت./1310/پ202/ب5

ارسال نظرات