ملت فقیر وابسته به غیر می شود/ جوامع اسلامی بکوشند فقر را از خود دور کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در هفتمین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: امام سجاد(ع) در فصل 14 این دعا به خداوند عرضه می دارد خدایا کمکم کن که فقیر نشوم که تو پناه و قادر هستی.
وی افزود: امام سجاد(ع) از فقر به خداوند پناه می برد، مسأله فقر و غنا در زندگی بشر و همچنین در آیات قرآنی و روایات اسلامی بازتاب فراوانی دارد و نکات مهمی در دستورات اسلام در این زمینه وارد شده است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مفهوم فقر و غنا اظهار داشت: معمولا مردم می گویند کسی که درآمد کمی دارد فقیر و کسی که درآمد زیاد دارد غنی است در حالی که انسان چنین تفسیری نمی کند، در احادیث اسلامی آمده آن کس که روحش با درآمد کم سیراب است غنی به شمار می رود و آن کس که روحش تشنه درآمد است هرچند درآمد زیاد داشته باشد فقیر است.
وی ادامه داد: از امام حسین(ع) خواستند که فقر را تفسیر کنند حضرت فرمودند کسی که حریص بر مال و مقام داشتن بر اموال گوناگون است این انسان فقیر بوده که اگر دنیا را هم داشته باشد سیر نمی شود؛ ما با چشم خود در رسانه ها می بینیم که اشخاصی با داشتن ثروت های بسیار کلان بازهم از راه های نامشروع به فکر به دست آوردن اموال بیشتر هستند این افراد فقیر واقعی هستند.
این مرجع تقلید با اشاره به نشانه اغنیای واقعی ابراز داشت: اغنیای واقعی کسانی هستند که درآمدی دارند و به آن قانع اند؛ بنابراین باید به این نکته توجه داشت که فقر و غنا نباید بر اساس افکار عامه تفسیر شود بلکه باید در واقعیت روایات اسلامی بیان شود.
وی با بیان این که روایات مذمت شدیدی از فقر می کند، عنوان کرد: رسول اکرم(ص) فرمودند فقر سبب روسیاهی در دنیا و آخرت می شود، در روایت دیگری امام علی(ع) به محمد حنفیه فرمود فرزندم من از روزی که فقیر باشی می ترسم چون فقر دین انسان را بر باد می دهد یا ناقص می کند و سبب می شود انسان نتواند فکر صحیح در زندگی داشته باشد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: فقر سرچشمه گناهان بسیاری است و انسان را به درآمدهای نامشروع، ظلم و ستم، ربا، رشوه خواری و تقلب آلوده می کند، ممکن است که کسی دارای ایمان قوی باشد و در حالت فقر مبتلا به گناه نشود که حسابش جداست.
وی اضافه کرد: به حسب غالب اگر فقر آمد درهای گناهان نیز باز می شود، به همین دلیل اسلام به شدت با این مسأله برخورد کرده است، خواه در مقیاس افراد و خواه در مقیاس ملت ها باشد؛ ملت هایی که فقیر هستند آلوده می شوند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از بلاهای ملت فقیر وابستگی است، گفت: ملت فقیر در ابتدا وابسته اقتصادی شده و پس از آن وابستگی سیاسی پیدا می کند، اگر وابستگی سیاسی پدید آید چنین ملتی از نظر فرهنگی نیز وابسته می شود.
وی افزود: ملت فقیر استقلال، فرهنگ، عزت و آبروی خود را از دست می دهد این موارد نتیجه فقر است، به همین دلیل جوامع اسلامی و مسلمانان باید بکوشند تا فقر را در میان خود از بین ببرند و به زندگی قانع باشند و اجازه ندهند وابستگی به غیر پیدا کنند؛ این که جوامع اسلامی بکوشند فقر را از خود دور کنند جهاد اکبر بوده و امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس بالا است./1323/پ202/ج