۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۷۰۱۹۸
تولیت مسجد مقدس جمکران:

شاخص اصلی رضا و غضب الهی حضرت زهرا است

خبرگزاری رسا ـ تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: طبق روایت، رضایت حضرت زهرا (س) رضایت خداوند متعال است و غضب فاطمه، غضب خداست. این نقطه منتها و اوج مقام عصمت بوده و گویا اصلاً شاخص اصلی رضا و غضب الهی، حضرت زهرا (س) است.
حجت‌الاسلام محمد حسن رحيميان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در هشتادمین جلسه شورای معاونان مسجد مقدس جمکران با اشاره به آیات 82 تا 90 سوره مبارک انبیا اظهار کرد: حضرت ایوب (علیه السلام) از جمله پیامبرانی است که مصائب زیادی او را احاطه کرد، اما وقتی که دعا می‌کند خیلی دعای مودبانه‌ عجیبی می‌کند و چیزی از خدای متعال نمی‌خواهد و عرض می‌کند: گرفتاری‌ها مرا در خودش مستغرق کرده و «انت ارحم الراحمین».


وی ادامه داد: نمی‌گوید که خدایا مرا نجات بده و نه درخواست چیز خاصی را می‌کند، فقط حال خودش را در دو جمله بیان می‌کند و بعد عرض می‌کند: خدایا! تو ارحم الراحمین هستی و هر گونه که خودت می‌خواهی. در ادامه در آیه بعد بیان می شود: "فاستجبنا له فکشفنا ما به من ضر" که همه آن گرفتاری ها را خداوند بر طرف کرد و "ءاتیناه أهله و مثلهم معهم" دو برابر هم به او داد.


تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: شاید این موضوع که علاوه بر رفع گرفتاری‌ها یک چیز اضافه و فراتر از آن چه که او مد نظرش بود به او داده شد ناظر به همین شیوه دعای مؤدبانه و خاضعانه حضرت ایوب(علیه السلام) باشد که چیزی را درخواست نمی کند و فقط حال و وضعیتش را بیان می کند و بعد اختیار را به خداوند متعال می دهد.


حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در ادامه به داستان حضرت یونس (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: داستان حضرت یونس (علیه السلام) یکی دیگر از مواردی است که در اینجا مورد اشاره قرار می گیرد که وقتی در شکم ماهی قرار می گیرد "فنادی فی الظلمات" چرا این اتفاق برای ایشان افتاد، با اینکه پیامبر بود و معصوم؟ در عین حال، "فظنّ أن لن نقدر علیه" یک گمان و عدم توجه در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی برای یک پیامبری که دارای آن مقام از عصمت و معرفت است طبعاً موجب مجازات می شود چون "حسنات الابرار سیئات المقربین" خداوند متعال از هرکسی به اندازه خودش انتظار دارد.


وی ادامه داد: توقعی که از یک مسلمان هست از یک مسیحی نیست. توقعی که از یک مسیحی هست از کسی که حتی نامی از دین نشنیده نیست. توقعی که از شیعه است که چهارده معصوم(علیهم السلام) و در امتداد آن ولایت فقیه دارد از اهل سنت نیست. طبعاً هرچه نعمت کامل‌تر باشد حجت بر انسان‌ها کامل‌تر و تمام‌تر می‌شود و مسئولیت سنگین‌تر و پاسخگویی سخت‌تر می‌شود و انتظار و توقع نیز از او بالاتر می رود.


نماینده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق (علیه السلام)، ابراز کرد: ایشان می‌فرمایند: ای حفص! برای جاهل هفتاد گناه آمرزیده می شود پیش از آن که یک گناه برای عالِم آمرزیده شود. لذا یک گناه برای پیامبر منشأ مجازات می شود که باید در کام نهنگ قرار بگیرد.


حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با بیان اینکه گفته می‌شود عصمت مراتبی دارد، اظهار کرد: عصمت یونسیه، عصمت یوسفیه، عصمت محمدیه و... بعضی قائلند که بالاتر از عصمت خاتمیه، عصمت فاطمیه است. ما شیعیان روایتی داریم که: "إن الله یرضی لرضا فاطمه و یغضب لغضبها" و این روایت را اهل سنت نیز نقل می کند؛ هم ترمذی و هم دیگر علمای اهل سنت تأکید می کنند بر صحیح بودن این روایت و قطعی الصدور بودن آن از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) "ان الرّب یرضی لرضا فاطمه و یغضب لغضب فاطمه" .


وی افزود: دو گونه داریم: یکی اینکه حضرت زهرا(سلام الله علیها) با غضب خداوند غضب می کند و با رضایت خداوند راضی است؛ آن روایت بر عکس می گوید یعنی رضایت حضرت رضایت خداوند متعال است و غضب فاطمه، غضب خداست. این نقطه منتها و اوج مقام عصمت است گویا اصلاً شاخص اصلی رضا و غضب الهی، حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.


تولیت مسجد مقدس جمکران در ادامه به تبیین واقعه حضرت یونس در شکم ماهی پرداخت و ادامه داد: معلوم می شود که مقدّر بوده این ماهی تا آخر دنیا زنده بماند و یونس هم در آن جا همیشه روزگار زندانی بماند آن هم در ظلمات و شکم یک ماهی.) در ادامه، خداوند تبارک و تعالی نوید بزرگش را بیان می کند، "و کذلک ننجی المؤمنین" و همین گونه خداوند مؤمنان را نجات می دهد؛ آن گاه که با همان اخلاص و با همان انقطاع الی الله کسی بگوید: "لا إله إلا أنت سبحانک إنّی کنت من الظالمین" چنین اثری را دارد لذا می فرماید ذکر یونسیه از اذکار مجرب و بسیار مؤثر است البته به شرط همان حالتی که برای انسان فراهم شود./1323/د102/ی

ارسال نظرات