۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۷۰۲۲۶
استاد حوزه علمیه قم:

فرصت شناسی مهم‌ترین شاخصه مؤمن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که راه رسیدن به رشد و کمال استفاده از فرصت‌هایی است که خداوند در اختیار بندگان قرار می‌دهد، گفت: فرصت شناسی مهم‌ترین شاخصه انسان مؤمن است که حتی از لحظات زندگی خود برای جمع‌آوری توشه آخرت و رسیدن به کمال الهی استفاده می‌کند.
سيدابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) بابیان این‌که راه رسیدن به رشد و کمال استفاده از فرصت‌هایی است که خداوند متعال در اختیار بندگان قرار می‌دهد، گفت: فرصت شناسی مهم‌ترین شاخصه انسان مؤمن است و انسان مؤمن حتی از لحظات زندگی خود برای جمع‌آوری توشه آخرت و رسیدن به کمال الهی استفاده می‌کند.

 

وی با اشاره به این‌که تفاوت انسان‌ها در رسیدن به اهداف نهایی در میزان استفاده از فرصت‌هایی است که خداوند متعال در اختیار آنها قرار می‌دهد، افزود: انسان‌های باهوش و زیرک تمام لحظات زندگی را فرصتی می‌دانند که برای رسیدن به بندگی خدا می‌توان از آن استفاده کرد و از این فرصت برای نائل شدن به قرب الهی استفاده می‌کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان‌های فرصت سوز قدر این نعمت را نمی‌دانند و بعد از این‌که فرصت خودسازی و رسیدن به بندگی را از دست دادند بر گذشته خود افسوس می‌خورند.

 

حجت‌الاسلام حسینی اراکی با بیان اینکه خداوند فرصت‌های گوناگونی در اختیار انسان قرار می‌دهد، ادامه داد: گاهی خداوند به انسان فرصت رفتن به مکان‌های مقدس مانند مکه مکرمه، کربلای معلا، زیارت امام رضا و حرم کریمه اهل‌بیت را می‌دهد و انسان‌های باهوش از این فرصت نهایت بهره را می‌برند و به مقام‌های والا می‌رسند اما انسان‌هایی ناآگاه که با عجله عمل می‌کنند قدر این فرصت را نمی‌دانند و بدون اینکه توشه‌ای بگیرند برمی‌گردند.

 

وی افزود: گاهی فرصت یک‌زمان خاص است که در اختیار انسان قرار می‌گیرد، به‌عنوان نمونه توفیق رفتن به اعتکاف، زیارت اربعین، و درک ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر این‌ها بهترین فرصت‌هایی هستند که انسان‌های زیرک برای رسیدن به سعادت و رستگاری از آنها استفاده می‌کنند، اما انسان‌هایی که فرصت‌ها را درک نمی‌کنند و فقط می‌خواهند شب و روزشان بگذرد به‌جایی نمی‌رسند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاه گرفتاری‌ها و مشکلات ما یک فرصت برای رشد و کمال است، گفت: خداوند متعال خود نقاط قوت و ضعف بندگان را می‌داند و بر این اساس برای آنها فرصت‌های مقطعی قرار می‌دهد، تا کسانی که قدر می‌دانند و اهل مبارزه با هوای نفس و لذت‌های دنیوی هستند رشد یافته و به قرب الهی برسند.

 

حجت‌الاسلام حسینی اراکی اظهار کرد: گاهی خداوند بنده‌ای را که نمی‌تواند با عمل به مقام بندگی برسد به یک گرفتاری مبتلا می‌کند تا با صبر و استقامت در برابر مشکلات بتواند از خود بگذرد و به بندگی خدا برسد و به‌عنوان‌مثال فقر فرصتی است که انسان می‌تواند با صبر و قناعت در برابر آن به خدا برسد، یا زنی که بداخلاقی شوهرش را به خاطر خدا تحمل می‌کند این‌ها همه فرصت‌هایی هستند که انسان قدرشناس را به کمال می‌رسانند.

 

وی افزود: مسؤولان و تمام کسانی که منصبی دارند باید بدانند که این‌یک فرصت است که با آن می‌توان رشد کرد و به خدا رسید و یا قدر ندانست و در لذت‌های دنیوی غرق شد و به شقاوت رسید.

 

وی ادامه داد: شهید بهشتی قدر این فرصت را دانست و با بهره‌گیری از آن به قرب الهی رسید اما بنی‌صدر چون این فرصت را درک نکرد و با دزدی و خیانت به مملکت از مسیر الهی خارج شد و به شقاوت رسید.

 

وی بابیان اینکه برای رسیدن به کمال انسان باید از خود بگذرد، یادآور شد: حضرت خدیجه(س) به‌عنوان اولین زنی که به اسلام ایمان آورد تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا بدون هیچ توقعی به پیامبر (ص) بخشید تا در راه تبلیغ دین اسلام خرج کند و با وجود تمام گرفتاری‌ها و مشکلات برای خدا تحمل کرد و از اولین زنان بهشتی شد./921/پ202/ی

ارسال نظرات