پیامدهای غفلت از یاد خدا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجتالاسلام والمسلمین حسین جلالی، رییس دفتر آیتالله مصباح یزدی عصر روز گذشته در سلسله نشست های «دین، نشاط، زندگی» که در صحن جمهوری اسلامی حرم رضوی برگزار می شود، با تبیین «پیامدهای غفلت از یاد خدا» اظهار کرد: قلب، چشم و گوش ابزارهای معرفت و شناخت خداوند است و کسانی که از آن ها استفاده نکنند از چارپان پست تر هستند.
وی تصریح کرد: چارپایان استعداد و توانایی استفاده از آن را ندارند و نمی توانند تدبر و اندیشه کنند یعنی با وجود این که قلب داشتند عبرت نگرفتند، چشم داشتند ولی بصیرت پیدا نکردند گوش داشتند اما ناشنوا بود.
وی با بیان این که آدم ابوالبشر خلیفة الله و جانشین خدا روی زمین شد، بیان کرد: با توجه به این که ما مشترکات بسیاری با سایر موجودات هستی داریم اما به دلیل خدایی شدن، به بشر جایگاهی متفاوت از آن ها داده شده است.
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری خاطرنشان کرد: با توجه به «انا لله و نا الیه راجعون» ما تعلق به خدا داریم و عاقبت به سوی او باز می گردیم.
وی افزود: اصل و تکیه گاه انسان خدا است و تا زمانی که به او متصل است آرامش دارد؛ انسان خدامحور است و وقتی از اصل خود جدا شد، دچار بیگانگی هویت، دچار استرس، تشویش، اضطراب می شود.
حجتالاسلام والمسلمین جلالی عنوان کرد: فاصله و دوری از خالق هستی از دلایل ازدیاد بیماری های اعصاب و استفاده فراوان از داروهای اعصاب و روان است که متأسفانه بشر امروز را کم حوصله، عصبی و مضطر کرده است.
رییس دفتر آیت الله مصباح ابراز کرد: یک لحظه غفلت از یاد خدا برای انسان مصیبت است و طبق فرموده خداوند در قرآن کریم هر کس از یاد من دوری کند زندگی او سخت و دشوار می شود.
وی با اشاره به عوامل دوری از خدا عنوان کرد: گاهی نیازهایی چون خوراک و پوشاک و غیره انسان را از یاد خدا غافل می کند هم چنین توجه و مشغول شدن به مسائل اطراف و گم کردن هدف آفرینش، توجه به مظاهر مادی و دنیا، وابستگی و توجه به ثروت، فرزند و امثالهم نیز سبب غفلت می شود.
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری اظهار کرد: هر آنچه انسان را به خدا نزدیک کند عبادت و هر آنچه او را از خدا دور کند گناه است، به طور مثال مردم با زیارت ائمه اطهار(ع) به آرامش می رسند زیرا آن ها را به خداوند نزدیک کرده است.
حجتالاسلام والمسلمین جلالی خاطرنشان کرد: با ذکر می توانیم از غفلت در آییم که این ذکر بر دو گونه لفظی و قلبی است؛ بنا به روایات ذکر لفظی مهم است و ذکر قلبی نیز مراتبی دارد.
وی انجام واجبات و ترک محرمات، پرهیز از چیزهای مشکوک و شبهه ناک، خدا را ناظر و شاهد دانستن که مقام محسنین و بالاترین یاد قلبی است را مراتب ذکر قلبی عنوان کرد./1308/پ202/ب