۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۷۲۰۲۷
آیت الله فقیهی:

یکی از مشکلات امروز جامعه کتمان حق است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کتمان حق را یکی از مشکلات امروز جامعه دانست و گفت: برخی هستند که متوجه شده­اند که فلانی دزدی یا فساد می­کند، اما عکس العملی از خود نشان نمی دهند.
آيت‌الله فقيهي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت­الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: آیه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» در رابطه با صراط مستقیم است که تصورات در رابطه با راه راست و صراط مستقیم زیاد است و هر کسی ممکن است یک صراط مستقیمی در نظر بگیرد.

 

وی اظهار داشت: صراط مستقیم طبق همین آیه شریفه توضیح داده شده است؛ خداوند متعال به کسانی الهام کرده است که انعمت علیهم بوده و مغضوب علیهم و گمراه نباشند.

 

آیت­الله فقیهی درباره کتمان کردن حق تصریح کرد: یکی از افرادی که تحت عنوان «مغضوب علیهم» و «و لا الضالین» از آنها یاد شده، کتمان الحق است؛ از گناهان کبیره این است که کسی حق را بداند و اظهار نکند و چنین کسی مورد غضب خداوند بوده و گمراه است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این­که یکی از مشکلات جامعه کتمان حق است، گفت: اگر در جامعه همین یک جمله را تیتر کنند و مورد بررسی قرار دهند که قرآن می فرماید «کسی که کتمان حق کند، مورد غضب قرار گیرد»، نتایجی را در بر خواهد داشت؛ برخی هستند که متوجه شده­اند که فلانی دزدی یا فساد می­کند، اما عکس العملی از خود نشان نمی دهند.

 

وی گفت: باید در نماز تدبر کنیم و دلیلش این است که متوجه این آیات قرآنی که در نماز خوانده می­شود، شده و سپس به آن ها عمل کنیم و سعی کنیم جزو «مغضوب علیهم» و «و لا الضالین» نباشیم.

 

آیت­الله فقیهی یادآور شد: اگر کسی گناهی مخفیانه می­کند و حق­الناس نیست، لازم نیست انسان سرکشی کند که فلانی فلان کار را انجام می دهد و وظیفه ای در این خصوص بر گردن انسان نیست.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان وظیفه­ای درباره تجسس نسبت به مردم ندارد گفت: از تجسس نسبت به افراد نهی شده­ایم و نباید جاسوس بوده و به دنبال مردم باشیم؛ اما اگر در یک جریانی حق برایمان روشن شد و حق جامعه و مردم در آن ضایع می­شد، باید عکس­العمل نشان داد، در غیر این صورت، کتمان کننده حق و مغضوب علیهم به شمار می­رویم.      

 

وی خاطرنشان کرد: کتمان حق در زندگی مادی و در اصلاح جامعه و خود تأثیرگذار است؛ اگر همگی حق را بیان کنیم و کتمان حق نکنیم، کسی جرئت نمی­کند خلاف کند.

 

آیت­الله فقیهی اظهار داشت: نباید آبروی مردم را برد؛ خط قرمز خداوند، جان و مال و ناموس مردم است؛ اگر در مواردی نسبت به آبروی مردم شک کردیم، نباید از خود عکس­العملی نشان دهیم؛ گاهی در جامعه می بینیم که این مسأله رعایت نمی­شود./822/پ202/ش

ارسال نظرات