۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۲۷۲۸۵۳
معاون پژوهش مرکز تخصصی مهدویت:

اهتمام به ساده زیستی و تلاش برای ایجاد عدالت اجتماعی؛ ویژگی شاخص امیر مؤمنان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عباسی با بیان این که امام علی(ع) الگوی عدالت اجتماعی بودند، گفت: ایشان همواره در حکومت خود به دنبال پیاده سازی عدل و عدالت اجتماعی بودند و همواره به زمامداران توصیه می کردند که بدون تمایز در زبان و فرهنگ و تمدن نسبت به فقرا و اغنیا برخورد کنند.
شهادت امام علي(ع)

حجت الاسلام محمد عباسی، معاون پژوهش مرکز تخصصی مهدویت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به  شخصیت امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در امر حکومت اظهار کرد: امام علی(ع) پایه گذار یکی از مقدمات حکومت عدل الهی بودند و این چنین عدل و عدالتی نسبت به سایر ائمه اطهار(ع) تکرار نشد و تنها در زمان حکومت امام زمان(عج) وعده تکرار چنین حکومتی داده شده است.


معاون پژوهش مرکز تخصصی مهدویت با بیان این که ایشان نسبت به روزی حلال تأکید بسیاری داشتند، گفت: ایشان همواره نسبت به حرام و حلال تاکید داشته و شخصیتی بودند که حاکمیت یک جامعه اسلامی را بر عهده داشته و درآمد ایشان از کشاورزی بود، یعنی به مردم نشان می دادند که باید به دنبال رزق حلال بود.


این واعظ دینی ادامه داد: همچنین حضرت امیر(ع) بسیاری از باغ های مدینه را معطر کرده و بخش عمده ای از چاه ها را حفر کردند و این به منزله این بود که ایشان هم توصیه کننده و هم عامل به رزق حلال بودند و از کمک به دیگران نیز هیچ گاه دریغ نمی کردند.


امیر مؤمنان برای فاصله گرفتن از حب نفس، به دنبال سختی و تلاش بودند


وی با اشاره به دوری از تجملات و اهتمام به ساده زیستی حضرت، خاطر نشان کرد: در هر جامعه ای کسی که رهبری مردم را بر عهده دارد، باید سطح جامعه را درک کند و وضعیت متوسط یا حداقل جامعه مطابق با زندگیش باشد. ایشان نیز همیشه در زیر لباس خود یک لباس خشن و زبر داشتند تا حب نفس ایشان را نگیرد؛ لذا حاکمیت امیر المومنین از این باب بود که ایشان در زندگی خود ساده زیست و یگانه در حکومت بودند.


حجت الاسلام عباسی با بیان این که ایشان الگوی عدالت اجتماعی بودند، یاد آور شد: ایشان همواره در حکومت خود نشان دادند که باید دنیا مملو از عدل و عدالت اجتماعی باشد و همواره نیز در پی اجرای این اصل بودند و به زمامداران توصیه می کردند که بدون تفاوت و تمایز در زبان و رنگ مو و پوست و فرهنگ و تمدن نسبت به فقر و دارایی برخورد کنند.


این واعظ دینی افزود: در حقیقت زمامدار باید نسبت به همه مردم و زیر دستانش یکسان رفتار کند و عدل علی در این زمینه مثال زدنی و شاخص بود، حتی امروزه هنگامی که عدالت مطرح می شود، نام ایشان ظهور و بروز پیدا می کند.علی محو و معیار عدل است و باید همیشه از زندگی ایشان درس گرفت.

 

حضرت علی در تفکیک حلال و حرام خط قرمز داشتند/ کسانی که به حرام خواری عادت کردند قلوبشان بسته می شود


معاون پژوهش مرکز تخصصی مهدویت با بیان این که ایشان در تفکیک حلال از حرام خط قرمز هایی را قائل بودند، گفت: خاصیتی که لقمه حلال دارد، این است که سبب نابودی دل می شود، در اینصورت بر قلب انسان مهر زده شود یعنی هیچ دریچه ای برای شخص گناهکار به منظور بازگشت باقی نمی گذارد و در های امید به سوی فرد بسته می شود. 


وی با بیان این که کسانی که به مال حرام عادت کنند، قلوب آن ها بسته می شود، تصریح کرد:  کسانی که در ثروت حرام غرق هستند، باید درد افراد مظلوم را بچشند تا بتوانند هر چه بهتر در یاری مردم تلاش کنند و از مال های حرام دوری کنند، بنابراین رمانی که آن ها در ناز و نعمت باشند، شیوه زندگی اقلیت مردم را درک نخواهند کرد و اقدامی رو به بهبود  نیز انجام نمی دهند، در حقیقت یکی از فلسفه های روزه این است که به یاد فقرا بیفتیم و زندگی آن ها را نیز درک کنیم.


شناخت جمال خداوند با درک زینت های اهل بیت میسر است


حجت الاسلام عباسی با بیان این که برای شناخت جمال خداوند باید سراغ درک زیبایی های اهل بیت(ع) رفت، تاکید کرد: حضرت امیر، معصوم بودند و به هیچ خطایی در زندگی مبتلا نمی شدند؛ ایشان همواره به دنبال زیبایی ها و خوبی ها بودند تا جمال و علم اهل بیت(ع) درک شود. سرآمد همه ائمه، امیرمؤمنان حضرت علی(ع) بودند. بنابراین در بحث مردم داری، ایشان توجه و تأکید خاصی را داشتند و شاید بد نباشد بگوییم که ایشان نسبت به حقوق دیگر ادیان دقت و توجه خاصی داشتند تا جایی که معتقد بودند اگر کسی در خواست کمک دهد اما به داد او نرسیم مسلمان نیستیم.

 

وی با بیان این که ایشان همواره تقوا را ملاک تفاوت میان یکدیگر قرار می دادند، ادامه داد: نسبت به عدالت و برابری ایشان در بین افراد در زمان آغاز حکومت خود یکسان رفتار می کردند و می گفتند هیچ تفاوتی میان شما نیست و آن چیزی که قادر است در میان شما تفاوت و تمایز قائل شود، تقوا بوده واین سرآمدی در هر جایی از زندگیشان نمایان است./864/ت302/ب5

ارسال نظرات