۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۸
کد خبر: ۲۷۳۵۵۰
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

خداوند قرآن را برای تدبر و تدبیر برای زندگی دنیوی و اخروی نازل کرده است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این‌که خداوند قرآن را برای تدبر و تدبیر برای زندگی دنیوی و اخروی نازل کرده است، گفت: ما باید هر چه می‌خواهیم از قرآن برداریم، قرآن در همه زمینه‌ها می‌تواند پاسخ انسان را بدهد در زمینه سیاست، روانشناسی، تاریخ، آداب معاشرت، از هر علمی در قرآن موجود است.
حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، شب پنج شنبه 18 تیرماه در مراسم شب قدر که در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به  ضرورت مباحثه تفسیر قرآن و نهج البلاغه گفت: باید قرآن جایگاه اصلی خود را بدست بیاورد و ما برای درک مفاهیم آن برنامه ریزی کنیم نه اینکه برای ماه رمضان فقط به فکر ساخت و سریال باشیم بلکه باید از هم اکنون برای درک مفاهیم قرآنی برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به اهمیت تدبیر در آیات قران افزود: یعنی آیات قرآن کریم، برای بوسیدن، روی سر گذاشتن یا سر سفره عقد نیست، برای تلاوت سر قبر هم نیست، حتی فقط برای حفظ کردن و تلاوت با صوت زیبا نیز نیست، چه رسد به سر نیزه کردن و استناد دادن ترور ائمه(ع) و کشتار مسلمین در طول تاریخ و بلکه در اصل برای «تدبر» است. باید در قرآن تدبر کرد و با فهم آن، برای زندگی دنیوی و اخروی تدبیر کرد.

 

رییس ستاد اثامه نماز کشور افزود: ما باید هر چه می‌خواهیم از قرآن برداریم، قرآن در همه زمینه‌ها می‌تواند پاسخ انسان را بدهد در زمینه سیاست، روانشناسی، تاریخ، آداب معاشرت، از هر علمی در قرآن موجود است.

 وی در ادامه افزود: باید طلبه‌ها از همان ابتدا که وارد حوزه علمیه می‌شوند قرآنی آموزش دیده و تربیت شوند، طلاب ما در سطوح بالا باید بتوانند مفسران خوبی شوند، از سخنان علامه طباطبایی است که هر دو سال یکبار باید تفسر قرآن عوض شود منبرها باید قرآنی شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به شیوه های ارائه تفسیر عنوان کرد: اگر در تفسیر و بیان احکام نقل قول های بسیار بیان شود، مردم گیج خواهند شد، همه حتی استاد درس خارج حوزه علمیه باید دوره بیان احکام را آموزش ببینند؛ در فراگیری این گونه مسائل خجالت معنا ندارد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور در پایان خاطرنشان کرد: تفسیر آغازین باید موردی باشد و از آیات باید اصولی استخراج شود که مصرف برای مردم داشته باشد به عنوان مثال قرآن می فرماید ابراهیم به عمویش گفت چرا بت می پرستی می توان اصولی همانند این که در اصلاح و ارشاد سن شرط نیست، در اصلاح و ارشاد باید از خود شروع کرد، اگر از آیه ها اصل خارج شود شیرین خواهد شد را برداشت کرد./817/پ202/ح

ارسال نظرات