۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۲۷۵۰۹۰
حجت الاسلام حسینی قمی مطرح کرد؛

ضرورت فراگیری احکام تجارت برای جلوگیری از رباخواری

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی قمی گفت: با توجه به این که امروزه ده ها معامله که مصداق ربا است به شکل عادی در جامعه انجام می شود، فراگیری احکام و مسائل تجارت و معامله برای جلوگیری از رباخواری ضروری است.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم، در سلسله برنامه های تبلیغی حرم مطهر رضوی ویژه ماه مبارک رمضان با بیان این که متأسفانه امروزه ده ها معامله که مصداق ربا است، به شکل عادی در جامعه انجام می شود،  اظهار کرد: طبق فتوای مراجع واجب است انسان قبل از ورود به هر کسب و کاری مسائل شرعی آن را فرا بگیرد؛ به طور مثال برای شراکت در یک معامله و حتی سپرده گذاری در بانک باید مسائل و احکام آن را فرا گرفت.

 

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی می فرمایند زمانی فرا می‌رسد که از احدی از مردم باقی نمی‌ماند مگر گرفتار ربا شده باشند؛ طبق کلام پیامبر(ص) این افراد یا به صورت مستقیم اسیر بیماری ربا می‌شوند و یا غباری از ربا بر معامله های آن ها می نشیند.

 

کارشناس دینی رسانه ملی افزود: امیرمؤمنان(ع) نیز سوگند یاد می‌کنند که ربا در امت از حرکت آهسته مورچه بر سنگ صاف مخفی تر است؛ همچنین تأکید می کنند اگر کسی بدون فراگیری احکام و مسائل تجارت و کسب و کار وارد تجارت شود گرفتار ربا می شود.

 

حجت الاسلام حسینی قمی تأکید کرد: همان‌گونه که انسان نسبت به بیماری های جسمی حساس و پیگیر است و حتی برای پیش‌گیری از آن به دکتر مراجعه می کند باید نسبت به بیماری ربا نیز حساس باشد و کسب و کار خودش را بررسی کند.

 

وی با بیان این‌که گذشته کاسب های بازار کتاب فقهی مکاسب شیخ انصاری را مطالعه می کرند، گفت: کسبه و بازاریان از یک عالم و روحانی دعوت کنند تا چند روز در هفته قبل از این‌که قفل مغازه ها باز شود برای کسبه احکام تجارت و کسب و کار را باز گو کند و یا این‌که این درخواست را به امام جماعت محل کسب‌شان در میان بگذارند تا پس از نماز مسائل شرعی و احکام تجارت را بیان کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: متأسفانه 80 درصد از تماس های تلفنی که با دفاتر مراجع و پاسخ گویی به سؤالات شرعی برقرار می شود به تعبیر خواب و یا استخاره مربوط می شود و کمتر سوال کننده ای از صحّت معامله و تجارتی که انجام داده است سوال می کند.

 

وی با بیان این که در مورد کسب و کار و تجارت دو نوع روایت و رویکرد داریمف عنوان کرد: در یک رویکرد کاسب حبیب الله و انسانی که برای روزی حلال تلاش می کند هم‌چون مجاهد در راه خدا معرفی شده است اما در روایات دیگری تاجر به عنوان فاجری که در عذاب جهنم خواهد سوخت معرفی شده است مگر این که در تجارتش به حق و عدالت عمل کند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی تصریح کرد: علت این‌که قرآن با ربا خواری مبارزه و آن را به شدت نهی می کند این است که با وارد شدن لقمه حرام به زندگی انسان، ده ها گناه دیگر به وسیله این لقمه حرام وارد زندگی خواهد شد.

 

وی افزود: قرآن کریم هم چنین به کم فروش‌ها هشدار و به  آن ها وعده عذاب می‌دهد، خداوند در قرآن کریم تأکید می کند «وای بر کم فروش ها» که این «وای» به معنای عذاب شدید برای انسان های کم فروش است؛ در قرآن کریم نزدیک به 20 بار از واژه «ویلٌ به معنای وای بر» استفاده شده که طبق کلام امام صادق(ع) تمام آن ها بر کافران دلالت داشته است؛ به عبارتی کم فروش ها در قرآن در کنار کافران، مشکرین و مکذبین به عنوان چهارمین گروهی است که خداوند از واژه «وای بر آن ها» استفاده کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کم فروشی منحصر به کسبه و تجار مربوط نمی شود، بلکه کارمندی که در کارش کوتاهی می کند، سخنرانی که قبل از ایراد سخنرانی برای مخاطبانش وقت مطالعه تعیین نمی کند و کارخانه هایی که محصولات کم کیفیت تولید می کنند نیز جزو گروه کم فروشان قرار می گیرند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی افزود: همچنین مسؤولان و استادان حوزه و دانشگاه که توانایی و لیاقت پست و جایگاهی که به دست آورده اند را ندارند اما از آن پست انصراف نمی دهند نیز باید پاسخگو باشند./1308/پ202/ح

ارسال نظرات