۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۷۵۲۵۷
استاد حوزه علمیه:

شهوت و غفلت از عوامل بدبختی انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: شهوت و غفلت به عنوان دو عامل اساسی در انحراف و بدبختی انسان و محروم شدن از نعمت های الهی است.
گناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فاطمه لاکی، استاد حوزه علمیه  در جلسه تفسیر قرآن که ظهر امروز در مدرسه علیمه پیروان حضرت زهرا(س) برگزار شد با یادآور شدن مراحل آفرینش انسان، اظهار کرد:  فضل و رحمت الهی سبب عظمت و کمال و برتری انسان در بین مخلوقات شده و نیز این که خداوند نسبت به توانایی انسان آگاهی دارد و بیش از توانایی به آن ها تکلیف نمی دهد و آن چه شخص را از خدا دور می کند، پیروی و قرار گرفتن در راه شیطان است.


وی با اشاره به بخشی از آیه 21 سوره نور«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ وَمَنْ یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ»، تصریح کرد: پیروی از شیطان سبب از دست رفتن سرمایه های انسان و از جمله عمر او می شود و از جمله آن ها پنج مرحله، لعب، لهو، فخر فروشی، خود نمایی و ثروت اندوزی که در زندگی انسان وجود دارد.


استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان این که نعمت های خداوند به وسیله پیامبران(درونی و بیرونی) و مجاهدت با نفس شامل انسان می شود، اظهار کرد: نعمت های معنوی به وسیله پیامبر درونی و درواقع عقل انسان که مصداق آن آیه«فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» است و دیگری از طریق انبیای الهی (پیامبر بیرونی) در اختیار انسان قرار می گیرد و همچنین مجاهدت با نفس، یعنی خدواند به اندازه توانش به انسان تکلیف و در نتیجه نعمت عنایت می کند.


لاکی، هر موجود تبهکار و ویران گر را شیطان خواند، گفت: شیطان در تمام ابعاد زندگی انسان و از راه های مختلف، می تواند ورود یابد، معاشرت با دوستان آلوده به عنوان نخستین گام برای ورود شیطان به شمار می رود که خویشاوندان نزدیک نیز در این مورد مستثنا و قابل اعتماد نیستند.


وی در بخش دیگر سخنان خود به دیگر راه های شیطان اشاره و تصریح کرد: ورود به مجلس معصیت، جلوه دادن گناه در چشم انسان و ایجاد فکر گناه، ارتکاب مصادق گناه و گناه شبهه ناک و پنهانی و اسرار بر گناهان صغیره که زمینه ساز مبتلا شدن به گناهان کبیره می شود از جمله آن ها هستند.


استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: شهوت و غفلت به عنوان دو عامل اساسی در انحرا
ف و بدبختی انسان و محروم شدن از نعمت های الهی است؛ شهوت دارای معانی متععد و به استفاده بیش از اندازه فعلی گفته می شود.


لاکی در ادامه، آیه 53 سوره زمر«قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیم» را به عنوان امید بخش ترین آیه در قرآن برای گناه کاران دانست، خاطر نشان کرد: مشغول شدن انسان به فعلی، انسان را از سایر اعمال غافل می کند؛ بر اساس این آیه وقتی انسان گناهی را مرتکب و به آن مشغول می شود، در واقع به خود ظلم می کند و برای قرار گرفتن در صراط مستقیم و بهشت باید از رحمت خدا نامید نشود.


وی افزود: خداوند نسبت به ما از والدین مهربان تر است، وق
تی بنده ای با خدا آشتی می کند و به و خواهان بازگشت به سوی او می شود، خداوند بدون هیچ سرزنش و با کمال مهربانی او را در پیشگاه خود می پذیرد؛ ماه رمضان فرصتی برای گناه کاران است که قصد رجوع به پروردگار متعال را دارند./844/پ202/ب4

ارسال نظرات