۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۲۷۵۷۶۹

جنوب غربی ترین نقطه قاره آفریقا در کلام مبلغ بین‌المللی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

خبرگزاری رسا ـ مبلغ بین‌المللی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به تشریح کشور نامیبیا، جنوب غربی ترین نقطه قاره آفریقا که قبلاً بخش اعظمی از این کشور مستعمره آلمان بوده است پرداخت و گفت: فرهنگ مردم این سرزمین هنوز متأثر از آن ها است.
آفريقا

حجت الاسلام داوود جعفری رنانی از مبلغان بین المللی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان گفت: سال 1376 وارد حوزه شدم و بعد از اتمام سطح دو به قم رفتم و از سال 1381 به صورت جدی مشغول به یادگیری زبان انگلیسی در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان شدم.

 

وی با بیان این که دوره پیشرفته زبان انگلیسی و متون اسلامی را در حضور مرحوم صدر عاملی گذرانده است و در ترجمه کتاب شریف الغدیر نیز مشارکت داشته است، گفت: از سال 1387 به مدت سه سال متوالی از طرف مرکز بین الملل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کشور نامیبیا واقع در جنوب غربی ترین نقطه قاره آفریقا اعزام شدم.

 

حجت الاسلام جعفری با اعلام این که بعد از به پایان رساندن زبان انگیسی مشغول فراگیری زبان فرانسه شده است، گفت: بخش اعظمی از این کشور مستعمره آلمان بوده است و فرهنگ مردم این سرزمین هنوز متأثر از آنها است و با جمعیت حدود 2 میلیون نفری، دومین کشور با کم‌ترین تراکم جمعیتی در جهان و از خشک ترین کشورهای جهان به حساب می آید.

 

وی زبان انگلیسی را زبان رسمی نامیبیا عنوان کرد و گفت: زبان اول نیمی از مردم نامیبیا اوشیوامبو است و زبان‌های آفریکانس، آلمانی و بانتو نیز رایج است، ولی امروزه در میان نسل جوان، زبان انگلیسی به سرعت در حال تبدیل شدن به زبان اصلی است.

 

این مبلغ بین الملل به موقعیت جغرافیایی  این کشور اشاره کرد و گفت: این کشور از شمال با زامبیا و آنگولا، از شرق با بوتسوانا و از جنوب با آفریقای جنوبی همسایه است، در غرب آن آب‌های اقیانوس اطلس قرار گرفته است.

 

وی در ادامه با بیان این که وی در اوّلین و مهم ترین مسجد این کشور به نام مسجد قبا فعالیت داشته است، افزود: اسلام در این کشور با توجه به جمعیت 7 درصدی مسلمانان، دینی است نوپا و با دارا بود 85 درصد مسیحی، دین رسمی مردم این کشور است، و 8 درصد بقیه پیرو ادیان بومی منطقه‌اند.

 

حجت الاسلام جعفری تبلیغات گسترده مسیحیان بر ضد اسلام را یکی از موانع اصلی تبلیغ مطرح کرد و گفت: تبلیغات رسانه های دیداری و شنیداری غربی علیه اسلام از طریق ماهواره و اینترنت هم از دشواری های شرایط تبلیغ در این کشور است.

 

وی به 94% مردم نامیبیا که سیاه پوست هستند اشاره کرد و گفت: کشور نامیبیا نسبت به کشور های آفریقایی دچار فقر کمتری است و جایی که فقر کمتر باشد، حق پذیری بیشتری وجود خواهد داشت، لذا زمینه برای تبلیغ مهیاست و اگر شخصی در این حالت به سمت دین گرایش پیدا کرد، مشخص است به خاطر خود دین بوده است و نه مسائل دیگر.

 

این مبلغ زبان دان در ادامه به نیازهای تبلیغی این کشور پرداخت و عنوان کرد: با توجه به اثر بخش تر بودن تبلیغ جمعی به نظر می رسد تنها یک مبلغ برای این کشور کافی نباشد و نیاز به دو تا سه مبلغ جدید است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: از دیگر نیاز های مهم عرصه تبلیغ بحث بودجه است و به نظر می رسد احادث مدرسه اسلامی و تأمین غیرمستقیم شغلی شیعیان پرورش یافته در مسجد از با ارزش ترین و مثمر ثمرترین فعالیت های مجموعه خواهد بود که باید در اولویت فعالیت های آنجا قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به شیوه های تبلیغ در این کشور، افزود: بخش عمده تبلیغ در مسجد و به خصوص فریضه عبادی سیاسی نماز جمعه به دلیل حضور ملیت های مختلف چه مسلمانان بومی و غیر بومی و شیعه و سنی در این مراسم صورت می گیرد.

 

وی همچنین گفت: تبلیغ تشیٌع و تربیت مبلغ بومی از اصلی ترین دغدغه های تبلیغی بنده در نامیبیا بوده است که در این راستا اقدام به جذب تعدادی از جوانان مستعد در زمینه علوم دینی و محیا کردن محل اسکان و آموزش آنها در قالب دوره های شبانه روزی بوده است.

 

این استاد زبان انگلیسی با بیان این که هم اکنون 30 هزار طلبه از 120 کشور در جامعة المصطفی العالمیة در حال تحصیل هستند، گفت: از میان دانش آموختگان در مسجد تعداد 4 نفر را برای گذراندن دوره های طلبگی به مرکز در ایران فرستاده ایم که هم اکنون در حال گذراندن دوره های خود می باشند.

 

وی افزود: چندین هزار دانشجو از سراسر جهان در دانشگاه های نامیبیا در حال تحصیل هستند که با استقبال از کرسی های گفت وگو و مناظره فرصت بسیار خوبی است برای تبلیغ معارف اسلامی شیعه در فراهم می باشد.

 

حجت الاسلام جعفری با بیان این که حضور در رسانه های جمعی از شیوه های مؤثر تبلیغی است، تصریح کرد: در آفریقا استفاده از رسانه ها جمعی مانند رادیو و تلویزیون از آمار بالایی برخوردار است، لذا با در نظر گرفتن این مهم و با توجه به رایزنی صورت گرفته و موفق شدیم در چند برنامه زنده تلویزیونی شرکت و موضوعات مختلف و شبهات مربوط به اسلام مثل حقوق زنان، حقوق بشر، مسأله تروریسم و همچنین اهمیت مناسبت های اسلامی مثل ماه رمضان را پاسخ گویی کنیم.

 

وی از همکاری با شبکه ملی نامیبیا خبر داد و گفت: با تلاش و رایزنی هایی که صورت گرفت موفق به پخش سریال حضرت یوسف پیامبر(ع) با زیرنویس انگلیسی از این شبکه پربیننده شدیم که تا آن لحظه در این کشور بی سابقه بوده است.

 

این مبلغ بین الملل به ویژگی یک مبلغ اشاره کرد و گفت: تسلط به زبان خارجی، برخورداری از روابط عمومی بالا، داشتن معلومات کافی برای مناظره با اهل تسنن و مسیحیت و آشنایی با راهکارهای مقابله با فرقه های منحرف مثل بهائیت و وهابیت از مهم ترین شاخصه های یک مبلغ زبان دان می باشد.

 

وی گفت: در حال حاظر و با توجه به اتمام مأموریت تبلیغی خارج از کشور، در مدرسه علمیه ناصریه که در ضلع جنوب شرقی مسجد امام(ره) قرار دارد، به تبلیغ مستقیم و چهره به چهره و شناساندن دین مبین اسلام به توریست هایی از سراسر دنیا که برای بازدید به این مسجد آمده اند مشغول هستم.

 

حجت الاسلام جعفری در پایان گفت: جا دارد در آخر از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به خصوص واحد زبان تشکر ویژه ای داشته باشم که این بستر را فراهم کرد تا طلاب با فراگرفتن زبان های خارجی قدم در راه تبلیغ بین الملل بگذارند و همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که زمینه اعزام به کشورهای مختلف را برای مبلغین زبان دان فراهم می کند./939/ت301/ح

ارسال نظرات