۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۲۷۶۸۱۵
عضو کمیسیون حقوقی مجلس:

خطوط قرمز و اصول نظام در تفسیر متن مذاکرات مدنظر قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به این‌که معمولا هر طرف مذاکره تفسیر خاص خود را از متن مذاکرات دارد، گفت: باید خطوط قرمز و اصول نظام در تفسیر متن مذاکرات مدنظر قرار گیرد.
ميرهادي قره‌سيدي، نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس


میرهادی قره‌سید رومیانی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، به تحلیل این متن از دیدگاه حقوق بین‌الملل پرداخت و اظهار داشت: هر توافق نامه ای حاوی چهارچوبی با عنوان کانتکست است.


وی خاطرنشان کرد: این چارچوب ها معمولا سیاسی و متضمن یک متن بین المللی است که این متن باید کاملا حقوقی نوشته شود تا بعدها در تفسیر ها با مشکلات قضائی مواجه نشویم؛ چرا که محاکم داخلی و بین المللی از روش های تفسیری متعددی برخوردار هستند که دو روش اساسی در تفسیر اسناد بین المللی وجود دارد.


عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تفسیر ادبی و تفسیر مفهومی همواره بر متون حقوقی در عرصه بین المللی جاری است، تصریح کرد: اگر در معاهده ها و توافق نامه ها پرانتزهای مختلف وجود دارد به خاطر این است که جمله را توضیح بدهد، حال اگر این توضیح به صورت صریح و واضح نباشد، تفسیر می شود.


قره سید با اشاره به این‌که معمولا هر طرف مذاکره تفسیر خاص خود را از متن مذاکرات دارد، اما دادگاه بین المللی که متشکل از قضات منتخب برجسته سراسر جهان است، تفسیر ویژه خود را ارایه می دهد، گفت: در تفسیر ادبی متن به صورت منطقی و ادبی تفسیر می شود، اما تفسیر مفهومی هم متن و هم روح مذاکرات را شامل می شود.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به ضمانت های اجرایی که در این توافق پیش بینی شده، ممکن است با تفسیر های مختلفی مواجه باشیم؛ حال باید کاری کرد تا این تفسیرها به نفع نظام جمهوری اسلامی باشد؛ یعنی خطوط قرمز با تاکید مطرح شود و باید با متبلور کردن اصول اساسی نظام و گنجاندن آن که در این بیانیه ملاحظه می شود، انجام بگیرد.


نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماهیت فعالیت شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: شورای امنیت سازمان ملل بر اساس اساسنامه منشور سازمان ملل تصمیماتی را اتخاذ می کند، در واقع شورای امنیت سازمان ملل با توجه به وظایف و اختیاراتی که منشور تعیین کرده در راستای اهداف و تکالیف ویژه خود عمل می کند.


قره سید با بیان این‌که توافق ایران با کشورهای 5+1 در لوزان و وین باعث ایجاد یک اجماع بین المللی برای شناخت قدرت هسته ای ایران و فناوری و تکنولوژی مسالمت آمیز ایران بود، خاطرنشان کرد: در مذاکرات هسته ای نیز شاهد یک پدیده جدید بین المللی بودیم که باعث ایجاد مفاهیم و بافت های حقوقی جدید در حوزه بین الملل شد./935/ت302/ج

ارسال نظرات