۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۷۷۱۰۷
دبیر جشنواره سراسری تئاتر رضوی خبر داد؛

برگزاری دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی/ نمایش‌های راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره مشخص شد

خبرگزاری رسا ـ دبیر دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: نمایش های راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره از سوی هیأت داوران مشخص شده است.
دهمين جشنواره سراسري تئاتر رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حسین ثابت قدم وحید، دبیر دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، از بیست و پنجم تا بیست و نهم مردادماه جاری همزمان با دهه کرامت و میلاد مسعود امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) به میزبانی بجنورد برگزار می شود.

 

وی با بیان این که جشنواره مزبور شامل بخش های رقابتی، غیر رقابتی، بخش ویژه و تولید اثر مشترک است، افزود: شناخت اندیشه ها و زندگانی امام رضا(ع) و مضامین عالی فرهنگ رضوی، تأثیر اندیشه و آثار امام رضا(ع)در زندگی فردی و اجتماعی، شناساندن کرامت و تأثیرات رفتاری امام رضا(ع) در زندگی انسان، تبیین ابعاد علمی و اجتماعی شخصیت و سیره امام رضا(ع)، سیره عملی سبک زندگی رضوی، توجه به ظرفیت فرهنگ ها و اعتقادات بومی با محوریت فرهنگ رضوی(آداب و رسوم و آیین ها) و غیره موضوعات دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی هستند.

 

این مسؤول اظهار کرد: در مهلت تعیین شده برای ارسال متون آثار در مجموع 120 متن اثر نمایشی از هنرمندان استان های مختلف کشور و نیز هنرمندان کشور تاجیکستان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

 

ثابت قدم وحید ادامه داد: پس از آن نصرالله قادری، نادر برهانی مرند و افشین خورشید باختری به عنوان اعضای هیأت ارزیابی و انتخاب متون این جشنواره، 33 متن نمایشی را حائز شرایط برای راهیابی به مرحله بازبینی دانستند.

 

وی اضافه کرد: بعد از ارزیابی و انتخاب متون و اتمام مهلت ارسال نسخه تصویری آثار در بخش صحنه ای و ویژه و ارزیابی این آثار از سوی هیأت داوران، در مجموع 12 اثر به بخش مسابقه ای این جشنواره راه یافته اند.

 

ثابت قدم وحید افزود: نمایش «سفر» به کارگرادانی یعقوب صدیق جمالی و نویسندگی علی میرزا عمادی از آذربایجان شرقی، نمایش «رستگاری در شب دور» به کارگردانی مژده ساعی و نویسندگی طلا معتضدی و نمایش «مسلخ عشق» به کارگردانی امیرمهاجرسلطانی و رضا رمضانی و نویسندگی امیرمهاجر سلطانی از تهران از جمله نمایش های منتخب برای بخش مسابقه هستند.

 

وی اضافه کرد: همچنین نمایش «تاکسی زرد» به کارگردانی محمد حسن زاده و نویسندگی عباس جانفدا از خراسان رضوی، نمایش های «آسا» به کارگردانی و نویسندگی مهدی آشوغ و «بیداری در خواب هزارمن» به کارگردانی حسین کارگر و نویسندگی علی ثقفی از خوزستان و نمایش «چهارقدم» به کارگردانی میثم ملازینل و نویسندگی پویان اصغری از قزوین از دیگر نمایش های راه یافته به بخش مسابقه دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی به شمار می روند.

 

ثابت قدم وحید ادامه داد: نمایش های «روزهای اتفاقی» به نویسندگی و کارگردانی کامران شهلایی، «عکس اتفاق عزیز» به کارگردانی سعید نوروزی و نویسندگی سید محمد مساوات و «این یوسف» به کارگردانی نعمت اسدی مرام و نویسندگی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه و نمایش های «آش با طعم زهر» به کارگردانی محمد رسائلی و نویسندگی مجید کاظم زاده مژدهی و «سوغات سربی» به کارگردانی پوریا کریمی و نویسندگی امیر زاوش از استان گیلان از دیگر نمایش های منتخب این جشنواره محسوب می شوند.

 

گفتنی است، در حالی که دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی از بیست و پنجم تا بیست و نهم مردادماه جاری به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود، هیچ کدام از نمایش های هنرمندان این استان مؤفق به راهیابی به مرحله مسابقه این جشنواره نشده اند.

 

دهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی به میزبانی خراسان شمالی یکی از بخش های سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است، جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به مناسبت دهه کرامت و میلاد مسعود امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) از 25 مرداد تا چهارم شهریور ماه امسال در 31 استان کشور و 75 کشور جهان برگزار می شود.

 

این جشنواره بین المللی بزرگترین جشنواره فرهنگی، هنری و ولایی کشور است که دبیرخانه های موضوعی آن در تمام استان های کشور دایر بوده اما گستره برپایی جشنواره در سطح ملی است، بدین معنا که هموطنان از هر نقطه کشور می توانند در همه جشنواره ها شرکت کنند.

 

برای جشنواره های سراسری هفت بخش کلی در نظر گرفته شده که شامل بخش های فرهنگی، هنری، پژوهشی، سینمایی، مطبوعاتی و دیجیتالی، کودک و نوجوان و بخش دانشگاهیان است؛ یک بخش نیز به صورت ویژه معرفی شده که برنامه هایی نظیر بزرگداشت امامزادگان، بزرگداشت قدمگاه های امام رضا (ع)، هفته های فرهنگ رضوی و جشن های مردمی دهه کرامت را شامل می شود.

 

بخش بین الملل این جشنواره با محوریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعه المصطفی العالمیه و مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود و 75 کشور از چهار قاره جهان شامل کشورهای آمریکا، آلمان، اتریش، آرژانتین، اسپانیا، اندونزی، امارات، الجزایر، انگلستان، ایتالیا، بوسنی، برزیل، ژاپن، روسیه، سوئد، فرانسه، هند، نیجریه و غیره میزبان آن هستند./9314/پ202/ح

ارسال نظرات