۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۲۷۸۶۶۶
امام جمعه بیستون:

سالم ماندن جامعه در گرو نظارت عمومی و همگانی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بیستون زندگی هر فرد را مرتبط به تمام جامعه دانست و گفت: سالم ماندن جامعه در گرو سالم بودن زندگی فردی هر شخص و نظارت عمومی و همگانی است.
حجت الاسلام سيد محمد حسين ضيغميان

حجت الاسلام سید محمد حسین ضیغمیان، امام جمعه شهرستان بیستون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر عنوان داشت: احیا و تقویت فریضه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگان است.


حجت الاسلام ضیغمیان با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص) اظهار داشت: یک فرد گنهکار در جامعه همانند شخصی است که در یک کشتی، موضعی که نشسته است را سوراخ می کند و در برابر اعتراض دیگران مدعی است که تنها قسمتی که خودش در آنجا قرار گرفته را سوراخ می کند اما نتیجه آن غرق شدن تمام اعضای داخل کشتی است، باید دقت کنیم که زندگی در اجتماع به تمام افرادی که در جامعه زندگی می کنند مرتبط است پس سالم ماندن زندگی جمعی، یک نظارت عمومی و همگانی را می طلبد.


وی در ادامه افزود: هنگامی که آیات قرآن را می نگریم متوجه اجرای امر به معروف و نهی از منکر از جانب خداوند متعال می شویم یعنی خداوند نیز تأکید فراوانی به این مسأله داشته است.


امام جمعه بیستون ابراز کرد: خداوند انسان را به عدل و احسان دعوت می کند و از گناهان پنهان و آشکار هم نهی می کند، در نتیجه دسته اول که عدل و احسان می کنند و نماز را برپا می دارند و زکات اموال خود را می پردازند و دیگران را امر به معروف و نهی از منکر می کنند، انسان های صالح و مورد رضایت خداوند هستند.


حجت الاسلام ضیغمیان با بیان اینکه هر شخصی که مسؤولیت قسمتی از امور جامعه را به او محول می کنند، ابراز کرد: از ویژگی یک مسؤول و خدمتگزار خوب، اجرای فرامین خداوند می باشد و حتی باید اهتمام ویژه ای به اجرای امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد.


وی با اشاره به نقطه مقابل امر به معروف در جامعه، بیان داشت: در جامعه افرادی حضور دارند که امر به منکر و نهی از معروف می کنند و همان‌گونه که در آیات قرآن کریم به دو دسته از افراد اشاره شده است که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، عده ای امر به معروف و عده ای دیگر امر به منکر می کنند.


امام جمعه بیستون با بیان اینکه افرادی که به شخص گناهکار اجازه گناه را می دهند و در مقابلش سکوت اختیار می کنند اگر خداوند متعال عذاب را نازل کند، شامل حال آن ها نیز خواهد شد و افزود: عده ای از قوم حضرت شعیب (ع) با اینکه گناهی مرتکب نشده بودند ولی در برابر گناهکاران واکنشی از خود نشان ندادند و در نتیجه عذاب شده و همگی آن ها نابود شدند، با این مثال از قرآن وظیفه عامران به معروف بسیار سنگین و با اهمیت می باشد.


حجت الاسلام ضیغمیان مراحل امر به معروف را برشمرد  و تصریح کرد: اولین مرحله از امر به معروف انکار قلبی است یعنی شخص عامر قلبأ از انجام گناه توسط فرد ناراحت شود و این مقدمه ای برای اجرا کردن مرحله دوم از امر به معروف که همان تذکر لسانی است می باشد.


وی به مرحله سوم از مراحل امر به معروف اشاره کرد و ابراز کرد: مرحله سوم که همان اقدام عملی است و باید آن را به افراد مربوطه واگذار می کنیم، در مجلسی که نتوانستیم با تذکر لسانی آن ها را راهنمایی و هدایت کنیم با ترک مجلس وظیفه ومخالفت خود را انجام داده ایم.


امام جمعه بیستون با تشریح جایگاه و اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر از منظر حضرت علی (ع)، خاطر نشان کرد: این فریضه سبب حیات دیگر احکام خواهد شد، از این روبا از بین رفتن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، تمامی احکام نیز از بین خواهد رفت./857
/ت302/ح

ارسال نظرات