۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۷۹۹۸۰
دبیر کنگره ملی شهدای روحانی کشور مطرح کرد؛

شناسایی 4350 شهید روحانی و طلبه/ شهدای روحانی دل‌ها و اعتقادات رزمندگان را قوت بخشیدند

خبرگزاری رسا ـ دبیر کنگره ملی شهدای روحانی کشور با بیان این‌که شهدای روحانی دل‌ها و اعتقادات رزمندگان را قوت بخشیدند، گفت: با وجود ثبت تنها 2 هزار و 776 شهید روحانی و طلبه در بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در جریان برپایی یادواره‌های شهدای روحانی موفق به شناسایی 4 هزار و 350 شهید در این قشر شده‌ایم.
دبير کنگره ملي شهداي روحاني کشور حجت الاسلام ذوالنوري

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در شاهرود، حجت‏الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور، دبیر کنگره ملی شهدای روحانی کشور شب گذشته در دوازدهمین یادواره 56 شهید طلبه و روحانی شهرستان شاهرود که با حضور اقشار مختلف مردم و مسؤولان کشوری، استانی و شهرستانی در حسینیه اعظم مدرسه قلعه شاهرود برگزار شد در سخنانی با تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: اساس و شالوده مذهب تشیع در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) و با حادثه غدیرخم پایه گذاری شد.

 

وی با بیان اینکه تشیع استمرار خط ناب رسالت در قالب امامت است، افزود: اصل اسلام در دوران حاکمیت خلفای جور و مستکبران و طاغوتیان دچار انحراف و تحریف شد تا اصل تشیع را نابود کنند و آنها سعی کردند مسیر ناب رسول الله(ص) را منحرف نمایند؛ اما استحکام بنیان تشیع و ولایت محدودشدنی نیست.

 

دبیر کنگره ملی شهدای روحانی کشور با بیان اینکه دشمنان همواره در طول عصرهای مختلف سعی داشته‏اند حادثه غدیر را از تاریخ اسلام بزدایند و نابود کنند و سعی کردند تحریف محتوایی و انحراف ماهیتی ایجاد کنند، تصریح کرد: بعد از پیامبر(ص) خط انحراف پررنگ‏تر شد و تخریب و ترور شخصیت اهل بیت(ع) آغاز شد و درب به پهلوی فاطمه(س) کوبیدند و تابوت امام حسن (ع) را تیرباران و امام حسین(ع) را به مسلخ بردند و پاهای امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) را زنجیر کردند و استبداد و اختناق زمان امام باقر(ع) را ایجاد کردند.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین ذوالنور با اشاره به اینکه در زمان امام صادق(ع) زمینه دسته‏بندی و رشته‏بندی علوم فراهم شد؛ اما باز هم اختناق وجود داشت و یاران حتی در برخی موارد نمی توانستند سؤالات خود را از امام بپرسند، افزود: در دوران عمر 65 ساله امام صادق(ع) 14 طاغوت را ایشان درک کردند، اعم از بنی امیه و بنی عباس و دوران عبور و گذر این دو قدرت برای امام فرصتی را فراهم آورد تا مذهب تشیع را منسجم کند نه اینکه از مبدأ ایجاد کند؛ بلکه پیامبر تشیع را بنا نهاد و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) این مکتب را نهادینه‏سازی و ترویج و انتشار دادند.

 

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) امام تمامی بشریت است، به عنوان مصداق انسان کامل الگو و اسوه و مقتدای همه انسان‏هاست و ما هر چه داریم از مکتب جعفری است، تصریح کرد: اگر امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام می درخشد به برکت مکتب امام صادق(ع) و امام باقر(ع) است.

 

شهدای روحانی دل‌ها و اعتقادات رزمندگان را قوت بخشیدند

دبیر کنگره ملی شهدای روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روحانیت در دفاع مقدس حضور تأثیرگذار و پررنگی داشتند، اظهار کرد: در جنگ نامتقارن و نامتوازنی که دشمن در همه چیز برتری داشت و عملیات روانی دشمن و عِده و عُده نتوانست رزمندگان را ناامید کند؛ چرا که روحانیت را در کنار خود می‏دید این شهدای طلبه و روحانی با تلاش و همت شبهات و تبلیغات دشمن را در مشروعیت‏زدایی از جنگ ابطال و دل‌ها را قوت و اعتقادات را تعمیق ‏بخشیدند.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین ذوالنور خاطرنشان کرد: نقش آفرینی روحانیت در فرماندهی جنگ بود که از قرارگاه تا گردان، گروهان و تیم روحانی‏ها حضور داشتند و در عرصه‌های مسؤولیتی نیز مدیران جنگ و واحد رزم مسؤولیت اعزام مبلغ و تبلیغات و عقیدتی و سیاسی روحانی‏ها حضور داشتند.

 

دبیر کنگره ملی شهدای روحانی با بیان خاطراتی از «حجت‏الاسلام میثمی» تصریح کرد: ما به برپایی یادواره‏ها نیاز داریم تا تأثیرگذاری داشته باشیم و مردمی بودن و خود عمل کردن شهدا را بیان کنیم و بگوییم باید از خود شروع کنیم تا بتوانیم دیگران را جذب کنیم و با اخلاق خوش تا عمق وجود افراد اثرگذاریم و امر به معروف عملی داشته و خودساخته باشیم.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین ذوالنور در ادامه گفت: محور پشتیبانی و تریبون‏های پشت جبهه در اختیار روحانیان بود و نقش تبلیغی روحانیت در خطوط مختلف جبهه‌ها از خط مقدم تا پشت جبهه و نقش رزمی روحانیان، که فراوان داشتیم که روحانیان برای اینکه در خط مقدم حاضر باشند، روحانی بودن خود را کتمان می‏کردند و حتی وقتی شهید می‏شدند به عنوان بسیجی دفن می‏شدند نه یک روحانی و در نهایت گمنامی بودند.

 

وی با اشاره به روحانیان متخصص در جنگ تصریح کرد: تخریب چی، غواص، آرپی جی زن، راننده تانک و حتی خلبان هلیکوپتر کبری و حتی در اورژانس و بیمارستان صحرایی روحانیان متخصص حضور داشتند.

 

دبیر کنگره ملی شهدای روحانی عنوان کرد: روحانیان رزمی تبلیغی که به دو زیست معروف بودند، هم در بُعد تبلیغی و هم رزمی توانمند بودند و بیشترین تأثیر را در جنگ داشتند و حجم زیادی از شهدا ما از این دسته هستند.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین ذوالنور با بیان اینکه امروز تنها در چهار استان کرمان، کرمانشاه، قم و تهران بزرگ یادواره شهدای روحانی برگزار نشده است و در مابقی استان‏ها برگزار شده است، گفت: آمار ثبت بنیاد شهید از شهدای روحانی 2 هزار و 776 نفر است که در مقایسه با تعداد روحانیان در زمان جنگ و نرخ شهدا نسبت به جمعیت 5/2 برابر و رتبه اول کشور است.

 

وی در خاتمه اظهار داشت: ما با برگزاری یادواره‏ها توانسته‌ایم شهدای روحانی گمنامی را شناسایی کنیم و آمار شهدا طلبه و روحانی اکنون بیش از 4 هزار و 350 نفر است و اینان سپر بلای مردم بودند در طول تاریخ که دشمن نتواند آنها را از دین جدا کند./977/پ202/ح

ارسال نظرات