۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۸۱۱۶۲
مدیر حوزه های علمیه برادران استان سمنان مطرح کرد؛

تأثیرات مثبت حضور مبلغ روحانی در بین هزار خانواده افغانستانی ساکن در سمنان

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان سمنان در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان از نتایج مطلوب حضور مبلغ روحانی در بین 1000 خانواده افغانستانی ساکن در مهمان‌شهر سمنان خبر داد.
نشست مدير حوزه علميه استان سمنان با نماينده ولي فقيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت‌الاسلام سید‌علی مهدی‌نژاد در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان سمنان که با حضور معاون تبلیغ حوزه های علمیه برادران این استان و مدیرکل اتباع و مهاجرین استان سمنان، پیش از ظهر امروز در دفتر امام جمعه سمنان برگزار شد، با اشاره به اینکه هزار خانواده افغانی در شهرک مهمان‌شهر سمنان ساکن هستند، اظهار داشت: خوشبختانه با هماهنگی و پیگیری‌های انجام شده از سه ماه گذشته با اعزام مبلغ روحانی به این شهرک شاهد توفیقات و تأثیرات و البته استقبال فراوان ساکنان آن بوده‌ایم.

 

وی از جمله خیرات و برکات اعزام مبلغ روحانی به همت حوزه علمیه و با هماهنگی استانداری را حضور اتباع افغانی در آیین‌ها و مراسم های مذهبی و ملی از جمله حضور 200 نفر از ساکنان شهرک مهمانشهر در راهپیمایی اخیر روز قدس و حضور با شکوه برادران سنی و شیعه در نماز جمعه عنوان کرد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان سمنان با اشاره به اینکه شهرک مهمانشهر متشکل از 700 خانوار شیعه و 300 خانوار اهل سنت است، گفت: خوشبختانه تعامل،‌ وحدت و انسجام مطلوبی بین اهل تشیع و تسنن در این شهرک برقرار است و اینها همگی بیانگر عملکرد مثبت و اثرگذار روحانی اعزامی به این شهرک است.

 

اتباع افغانستانی از تمامی خدمات یک شهروند ایرانی برخوردارند

در ادامه سیدمحمد علوی؛ مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سمنان با اشاره به مهاجرت و حضور 30 ساله مردم افغانستان در کشور ما اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول این سه دهه خدمات زیادی را به افغانستای‌ها ارائه کرده است که یکی از این خدمات توجه به مسأله آموزش و پرورش است، که از سطح سواد کمتر از 7 درصد امروز به بیش از 70 درصد رسیده است.

 

وی با بیان اینکه امروز 30 درصد از اشخاصی که در مناصب و جایگاه‌های مهم دولت افغانستان هستند، تحصیلاتشان را در مراکز دانشگاهی و حوزوی جمهوری اسلامی ایران گذرانده‌اند، خاطرنشان کرد: 23 هزار نفر افغانی در کشور ساکن هستند که از این تعداد امروز 6 هزار نفر دانش‌آموز در مدارس کشورمان با خدماتی یکسان و برابر با دانش آموزان ایرانی مشغول تحصیل و استفاده از هر گونه امکانات تحصیلی و آموزشی هستند.

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سمنان گفت: بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب هر افغانی باید از مزایای تحصیل عمومی بهره‌مند شود و امروز هر چه از خدماتی که ایران به مهاجران و اتباع افغانستان بگوییم کم گفته‌ایم؛ چرا که می‌بینیم کشورهای دیگر کوچکترین کاری را با آب و تاب فراوان و رنگ و لعاب خاص در بوق و کرنا می‌کنند؛ بنابراین ما باید خدمات را برای همگان بیان کنیم.

 

علوی یکی دیگر از مهم ترین خدمات ارائه شده به مهاجران و اتباع خارجی را خدمات بهداشتی و درمانی عنوان کرد و افزود: همانگونه که شهروندان ایرانی از این خدمات بهره‌مند می‌شوند این اتباع نیز اگر خدمتی رایگان و همگانی باشد، آنها نیز از شرایط مساوی و برابر برخوردارند و هیچ مبلغی را پرداخت نمی‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد:‌ 6 هزار و 400 تبعه افغانی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان مجوز اشتغال دریافت کرده‌اند.

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سمنان با توجه به وجود اقشار آسیب‌پذیر و محروم در بین اتباع افغانستانی تصریح کرد: برخی از این افراد به هلال احمر و برخی دیگر به کمیته امداد امام خمینی(ره) ‌معرفی می‌شوند.

 

علوی با اشاره به اینکه متأسفانه در گذشته توجه کمتری به مباحث فرهنگی مهاجران و اتباع شده است، گفت: در سال 93 برنامه‌هایی در ارتباط با مسائل فرهنگی از جمله برگزاری همایش افغانستان‌شناسی در سمنان، تقدیر و تجلیل از قاریان و ورزشکاران افغانستانی برگزار شد که با استقبال و احساس رضایت و شادمانی اتباع مواجه شد و بدون شک همه این اقدامات منجر به وفاق و همدلی بیشتر خواهد شد.

 

وی خاطر‌نشان کرد: به طور قطع و یقین نسلی از برادران و خواهران افغانستانی که در فضای جمهوری اسلامی ایران تربیت شود، در آینده و سرنوشت افغانستان تأثیرگذار خواهد بود.

 

شهادت 500 نفر از اتباع افغانستان در دوران دفاع مقدس

همچنین حجت‌الاسلام محمدعیسی محمدی سبحانی، مبلغ روحانی شهرک مهمانشهر سمنان نیز در ادامه این نشست به ارائه گزارش عملکرد پرداخت و اظهار داشت: مردم افغانستان در دوران دفاع مقدس 500 شهید را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و در سال‌های اخیر نیز 10 تن از همین مردم به درجه رفیع شهادت در لباس مدافعان حرم حضرت زینب(س) رسیده‌اند.

 

وی با بیان اینکه مردم افغانستان مظلوم و ستمدیده و در عین حال بسیار دین‌دار هستند، افزود: اما این مردم ستمدیده بی‌تردید نیازمند حمایت و توجه بیشتری در تمامی حوزه‌ها هستند.

 

این مبلغ روحانی خاطرنشان کرد: حضور اتباع افغانستانی ساکن در شهرک مهمانشهر سمنان در تمامی مراسم‌های مذهبی و ملی از جمله روز قدس و ‌نماز عبادی سیاسی جمعه بسیار پررنگ است./977/پ201/ب4

ارسال نظرات