۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۲
کد خبر: ۲۸۱۳۱۰
ادعای جدید زیبا کلام؛

فضای قبل از انقلاب آزادتر بود!

خبرگزاری رسا ـ صادق زیبا کلام که با استفاده از فضای باز سیاسی و آزادی موجود در کشور هر آنچه به ذهنش می رسد را بیان می کند، مدعی شد که قبل از انقلاب فضا آزادتر بود.
زيبا کلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در نشستی که با موضوع «کودتای 28 مرداد مسائل امروز و تحولات آینده» که شامگاه دوشنبه در حزب اراده ملت ایران برگزار شد، با بیان این که کودتای 28 مرداد مانند خیلی از وقایع دیگر تاریخ معاصر ایران بیش آنچه که مورد تجزیه و تحلیل درست و واقع بینانه قرار گرفته باشد کارکرد سیاسی و ایدئولوژیک دارد، گفت: تقویم های قبل از انقلاب 28 مرداد را روز قیام ملی می دانستند، رویکرد قبل ار انقلاب در رابطه با 28 مرداد معلوم و مشخص است، مردم در آن روز خواهان بازگشت شاه به کشور بودند و شاه پس از 3 روز به کشور بازگشت.

 

وی افزود: در مقابل این نگاه ادبیات اپوزسیون مقابل شاه که مذهبی و غیر مذهبی بودند وجود داشت، برخی کودتای 28 مرداد را یک ضایعه ملی و سرنگونی دولت دکتر مصدق و بازگشت شاه، عامل امریکا و انگلیس به وطن می دانستند.

 

شاه از فردای کودتا دستورات آمریکا را اجرا می‌کرد
زیبا کلام در ادامه سخنان خود ابراز داشت: آنچه که از فردای 28 مرداد سال 32 رژیم شاه به اجرا گذاشت دستورات امریکا بود، آمریکایی ها کشور را به وابستگی سوق داده و جلوی رشد و توسعه ملی را گرفتند، این نگاه مذهبیان در آن زمان است.

 

 با بیان این که نگاه انقلاب اسلامی در ابتدا به 28 مرداد مانند افکار مخالفان شاه بود، اظهار داشت: پس از مدتی اشکالاتی در این نوع نگاه پیش آمد زیرا یکی از قهرمانان این نهضت مصدق بود و نگاه به آیت الله کاشانی در گذشته نگاه خوبی نبود، کمترین واکنش قبل از انقلاب به آیت الله کاشانی سکوت بوده است، بعد از پیروزی انقلاب بزرگترین خیابان تهران از راه اهن تا تجریش از پهلوی به مصدق تغییر پیدا کرد.

 

وی افزود: طولی نکشید که نام مصدق از این خیابان برداشته و البته امکان جایگزینی به آیت الله کاشانی وجود نداشت، در تهران نام خیابان مصدق به ولیعصر تغییر کرد تا مردم نتوانند به این اتفاق اعتراضی داشته باشند، به تدریج زمزمه های نقد مصدق شروع شد مانند اینکه برخی او را فراماسون می خواندند.


استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: جریاناتی در حزب فداییان اسلام منجر به بیان اتهامات مختلف به مصدق شد، البته ما هیچ‌گونه صحبتی از او نمی کنیم انگار که او در گینه بیسائو بوده است، گاهی که امکان بهره برداری از مصدق می شود از او سخن به میان می آید.

 

کودتای 28 مرداد وسیله القای تفکر استکبار ستیزی است
وی با بیان این که کودتای 28 مرداد یک وسیله بسیار نیرومند برای القای امریکا ستیزی است، مدعی شد: نظام می خواهد بدین وسیله امریکا را علیه مردم و تشیع و منافع ایران بخواند، در حقیقت این کودتا در جهت استکبار ستیزی به کار برده می شود.

 

زیباکلام با بیان این که  اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران براساس ایدئولوژیک آن است، تاکید کرد: ما موضوعات را سیاه یا سفید می دانیم؛ به کل تایخ معاصر ایران نگاه ابزاری می شود، از 30 تیر سخنی به میان نمی آید ولی 15 خرداد بله.

 

وی افزود: ترجیح داده می شود از برخی  مانند مصدق سخن گفته نشود، متاسفانه یکی از قربانیان رویکرد ایدئولوژیک کشورها از بین رفتن تاریخ است، هر اقدامی که از نظر ایدئولوژیک مورد تایید نظام باشد تحت تاثیر مبارزات مردم و انقلاب اسلامی است و در مقابل هر اقدام که مخالف ایدئولوژیک نظام باشد خوب نیست.

 

زیبا کلام در ادامه اظهاراتش بدون این که اشاره ای به حمایت همه جانبه آمریکا، اسرائیل و قدرت های زورگوی جهان از جریان های تکفیری و تروریستی در سوریه بکند، جنس تحولاتی که در این کشور در حال وقوع است را از جنس انقلاب های دیگر کشورهای عربی اسلامی دانست.

 

وی بدون این که کمترین توجهی به واقعیات سوریه و اقبال مردم این کشور به بشار اسد آن هم در سخت ترین شرایط جنگی داشته باشد، مدعی شد: باید دید تفاوت بشار اسد با حسنی مبارک چیست، فشار و خفقان بشار اسد به کشورش هیچ تفاوتی با صدام حسین ندارد!

 

زیبا کلام که اظهارات عجیب و غریبش شهره عام و خاص گشته به این هم بسنده نکرد و در حالی که با استفاده از فضای باز سیاسی و آزادی موجود در کشور تندترین مواضع سیاسی را اتخاذ می کند و پا را از بسیاری از خطوط قرمز فراتر می گذارد مدعی شد که قبل از انقلاب فضا برای تظاهرات و بیان اعتراض در مطبوعات بازتر بود!

 

وی اظهار داشت: فاصله قیام 30 تیر با 28 مرداد بسیار کم بود، در 30 تیر مصدق نخست وزیر بود و در مساله ارتش با شاه اختلاف نظر داشت این اختلاف سبب شد تا مصدق درخواست استعفاء بدهد و البته این اقدام از طرف شاه مورد استقبال قرار گرفت، مردم در این جهت تظاهرات کرده و البته آن زمان فضا برای تظاهرات و بیان اعتراض در مطبوعات باز بود، دو سه روز شهر نا آرام بود و شاه پس از این اتقاقات استعفای قوام را پذیرفت، شخصی که به اجبار به جای مصدق روی کار آورده بود، پس از چند ماه از این اتفاق مسائل کوتای 28 مرداد رخ داد.

 

وی ادامه داد: صبح روز 28 مرداد در حدود 100 نفر که عمدتا از نظامی ها، خانوادهایشان و مردم بدنام بودند از جنوب تهران به سمت خیابان جمهوری حرکت کرده و شعار جاوید شاه سر می دادند، سپس از ساعت 11 صبح که تعدادشان به هزاران نفر رسیده بود دست به تخریب ساختمان ها زدند، در ساعت 12 و نیم رادیو را اشغال کرده و به سمت میدان کاخ نخست وزیری حرکت کردند، دکتر مصدق را که از پشت بام نخست وزیری در حال فرار بود دستگیر کردند./811/پ202/ج

 

ارسال نظرات