۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۲۸۱۴۶۶
سخنران حرم رضوی مطرح کرد؛

پیروی از سنت و سیره اهل بیت بهترین راه برای کریمانه زیستن

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی با تأکید بر مورد توجه قرار گرفتن سنت و سیره کریمانه اهل بیت(ع)، گفت: ما توانمندی کریمانه زیستن در سطح ائمه اطهار(ع) را نداریم اما می توانیم با الگوی برداری از آن ها، به عنوان یک شیعه بویی از عطر کرامت این خاندان را بر تن داشته باشیم.
حرم رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی دهشت، سخنران حرم مطهر رضوی امروز در ویژه های تبلیغی دهه کرامت در رواق امام خمینی(ره) با بیان این که کریم از ماده «کرم» گرفته شده است اظهار کرد: کرم به معنای سخاوت، شرافت و عزت است که در قاموس قرآن مقابل مفهوم لعیم بیان شده است؛ کرامت به معنای بزرگواری ضد لعامت به معنای پستی است.

 

وی تصریح کرد: کرامت اگر در وصف انسان باشد؛ مراد اخلاق خوب، پسندیده و سجایای خلق است که طبق روایات به کسی کریم نمی گویند مگر اینکه اخلاق خوب و زیبا داشته باشد، یعنی وقتی صفت های اخلاقی از شخی صادر می شود او را کریم گویند.

 

حجت الاسلام دهشت با اشاره به دهه کرامت افزود: حضرت فاطمه معصومه(س) به دلیل سجایای اخلاقی و بزرگواریشان کریمه اهل بیت نام گرفتند و اصل کرامت در این دهه مربوط به امام رضا(ع) است که موسی بن جعفر(ع) به آن اشاره کرده اند.

 

وی به کار رفتن واژه کریم درباره رزق روزی را به معنای توسعه آن بیان کرد و گفت: اینکه از امام رضا(ع) رزق کریمانه طلب می‌کنیم منظور توسعه روزی و بدون ناگواری است، گاهی وسعت روزی شامل حال کسی می شود اما گوارا نیست.

 

سخنران حرم رضوی با تأکید بر مورد توجه قرار گرفتن سنت و سیره کریمانه اهل بیت(ع) اظهار کرد: ما توانمندی کریمانه زیستن در سطح ائمه اطهار(ع) را نداریم اما می توانیم با الگوی برداری از آن ها، به عنوان یک شیعه بویی از عطر کرامت این خاندان را بر تن داشته باشیم.

 

جنایت داعش با لباس اسلام

حجت الاسلام دهشت ابراز کرد: کرامت به انسان زیبایی می بخشد که پیامبر (ص) فرمود خط قرمز من زیبایی ها است، جنایات و قتل و خونریزی های امروز داعش اسلام نیست آنان با لباس اسلام جنایت می کنند.

 

وی با بیان این که اعطای شئ بدون منت را بذل می گویند، عنوان کرد: بذل و کرم دو واژه ای هستند که عرب دارای معنای بسیار نزدیک به هم هستند؛ بذل دارای سه جایگاه برای خداوند، امام، اصحاب و دوستان خداوند است البته به کار برده شدن لفظ بذل یا کریم برای خداوند متفاوت از آن برای انسان است.

 

حجت الاسلام دهشت گفت: در زیارت اربعین به بذل امام حسین(ع) نسبت به خداوند چنین اشاره می شود که امام خون قلبش را تقدیم تو کرد، و عبارت «الذین بذلو مهمجم دون الحسین(ع)» در زیارت عاشورا به بذل اصحاب و یاران امام حسین(ع) اشاره دارد که «جانشان را در راه خدا بدون منت فدا می کنند».

 

وی افزود: طبق روایتی از امام سجاد(ع) شیعیان ما اهل بذل هستند، شیعیان امیرمؤمنان(ع) در راه ولایت اهل بذل هستند، اگر کاری می کنند منت نمی گذارند و با بزرگی و افتخار می بخشند./1308/پ202/ح

ارسال نظرات