۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۲۸۲۰۹۲
رییس اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران:

صاحبان بقاع متبرکه علاوه بر عبادت در تولید علم و دانش نیز نقش داشتند

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: صاحبان بقاع متبرکه علاوه بر برگزاری کرسی های درس، برای عموم مردم نیز مجالسی برگزار می کردند و انسان هایی نبودند که فقط اهل عبادت باشند و در مسیر تولید علم و دانش نقش آفرینی نداشته باشند.
محمدزاده

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد زاده، رییس اداره اوقاف و امورخیریه استان در همایش تکریم امامزادگان در شهرستان شهریار اظهار داشت: در کل کشور 8 هزار بقعه متبرکه داریم که این تعداد در استان تهران قریب به 306 مورد است و در شهرستان شهریار 26 بقعه و 25 امامزاده داریم.

 

وی در ادامه افزود: نوع بقاع متبرکه ای که در استان وجود دارد 5 گروه می باشد؛ که یا اختصاص به پیامبرانی دارد که در استان تهران و در شهرستان رباط کریم بقعه پیامبر لوط وجود دارد، و یا متعلق به عارفان و دلدادگان اهل بیت است و یا متعلق به عالمان دینی است که مرقدشان جزء بقاع متبرکه و مورد توجه مردم است و یا مرقد شهدان صدر اسلام تا الان است  و یا امام زادگانی که تولیت و مدیریت شان را قانون به عهده اداره اوقاف و امور خیریه گذاشته است.

 

حجت الاسلام محمدزاده در ادامه اظهار داشت: این پنچ گروه ویژگی های مشترکی دارند که یکی از این ویژگی ها هجرت است که خود پیامبر هم با طول و تفسیری که آمده از مکه به مدینه هجرت کردند و سائر ایمه نیز هجرت داشتند مثل امام حسین(ع) و همینطور امامزادگانی که مرقدشان در ایران است نیز از عراق، مدینه ، سوریه و به جهات مختلفی چون زیارت امام رضا(ع) به کشور ایران هجرت کردند که برخی به دلیل بیماری به مشهد نرسیدند و برخی نیز به شهادت رسیدند.

 

وی با اشاره به ویژگی دوم این پنج گروه، افزود: ویژگی دوم این ها مجاهدت است و کل این عزیزان اهل مجاهدت و کوشش در زمینه های مختلف بودند و خصوصا علم دین و اسلام را به دوش کشیدند تا زمین نیفتد.

 

رییس اداره اوقاف و امورخیریه استان بیان کرد: ویژگی سوم شهادت است، عاقبت ذریه حضرت زهرا(س) ختم به شهادت شد و یا آنها را سر بریدند یا زنده زنده آتش کشیدند و یا سرش را از بدنش جدا کردند و برخی را قطعه قطعه کردند.و ویژگی چهارم علمیت است ، این ها اهل علم و تحقیق و فقیه و داشنمند و فلسفی و کلامی و مرجعیت علمی را در زمان خود به خود اختصاص داده بودند و علاوه بر برگزاری کرسی های درسی برای عموم مردم نیز مجالسی برگزار می کردند و انسان هایی نبودند که فقط اهل عبادت باشند و در مسیر تولید علم و دانش نقش آفرینی نداشته باشند.

 

حجت الاسلام محمدزاده در ادامه اظهار داشت: ویژگی پنجم این بزرگواران معنویت است؛ جایگاه و ارزش معنویت داشتند و انسان وقتی خدمت آن ها می رسد تحت تأثیر حذبه های معنوی آن ها قرار می گیرد و ویژگی ششم کرامت و بزرگی و فضل این بزرگان است.

 

وی در ادامه با بیان ماحصل وجود بقاع خاطرنشان کرد: اثر اولی که بسیار ماندگار است که با همه فشارها و آزارها و نابسامانی هایی که در کشور بوده است در تاریخ ضبط شده است و این آثار توسط عاشقان و هنرمندانی که به واسطه علاقه شان در بقاع متبرکه، هنرشان را به خدمت گرفته و گنبد و گلدسته و مناره و آینه کاری انجام داده و نقاشی و معماری کردند که استثنائی است و در اماکن دیگر اصلا وجود ندارد و یا اگر باشد از این مکان ها الگو گرفتند.

 

حجت الاسلام محمدزاده در پایان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از آثار وجود این بقاع متبرکه این است که هرجا که یکی از بقاع متبرکه وجود دارد غیر از شیعه در آن جا نداریم و اگر در جایی این بقاع وجود ندارد می بینیم غیر از شیعه هم وجود دارد که این نشان دهنده این است که علاوه بر تاثیر بر اعتقادات مردم، حوزه علمیه هم تاسیس کردند و این کم سرمایه ای نیست./9667/پ202/ح

ارسال نظرات