۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۲۸۲۱۲۵
استاد حوزه و دانشگاه:

غفلت از توانایی‌های فرزندان در مسیر تربیت سبب نافرمانی آنها می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در تربیت فرزندان باید توانایى‏ها و استعدادهاى آنها را درنظر گرفت، گفت: والدین در مسیر تربیت فکرى و عملى فرزند خود نباید از این اصل غفلت کنند؛ غفلت از این اصل خیر فرزند را محقق نمى‌‏کند و او را به نافرمانى و سرگشتگى مبتلا مى‌سازد.
طرح تربيت فرزند

خانم مغفوری استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری رسا در کرمان گفت: تربیت فرزند به معناى فراهم آوردن مقدمات لازم براى به فعلیت رسیدن قواى او در راه تقرب به خداوند است.

 

وی ادامه داد: این عمل نیازمند آگاهى و تمرین عملى است. اگر پدر و مادر در جهت انتقال عقاید صحیح و ایجاد رفتار درست در فرزند خود کوشا باشند، خیر او را فراهم کرده‏اند و خداوند بر آنان رحمت خواهد نمود.

 

مغفوری همچنین گفت: درباره عقیده صحیح و انتقال آن به فرزندان، تکلیف بزرگى بر عهده والدین گذاشته شده است، زیرا تأثیر عقایدى که در خانواده رواج دارد و به فرزند القا مى‏ شود در آینده او غیر قابل انکار است.

 

این مشاورخانواده اظهار داشت: عمل تربیتى در خانواده به منزله پاسدارى از فطرت توحیدى فرزند است. این پاسدارى یک وظیفه بزرگ تربیتى و اخلاقى است که عمل به آن مهمترین کارکرد خانواده را فعلیت مى ‏بخشد.

 

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) که  فرمودند «حق فرزند بر پدر آن است که او را نام نکو نهد و نیکش پرورد و قرآنش تعلیم دهد» سخن خود را این چنین ادامه داد: آموزش قرآن به معناى آموزش همه عقایدى است که دلالت فرزند به سوى خدا را محقق مى ‏کند و پرورش نیکو به معناى ادب آموزى و ایجاد رفتار صحیح سعادت بخش است.

 

او محیط خانواده را اولین محیط اجتماعى دانست که فرزند تجربه مى‏کند، تصریح کرد:  کودک از اعضاى خانواده به  ویژه پدر و مادر بیشترین تأثیر را مى‏ پذیرد، زیرا حمایت پدر و مادر خود را تجربه کرده است و همواره دیده است ضعف ‏هاى جسمى او را پدر و مادر جبران مى ‏کنند و تغذیه و پرورش او را از روى مهر و شفقت انجام مى‏ دهند. این تجربه‏ ها موجب اطمینان او نسبت به آنها مى ‏شود و این اطمینان باعث پذیرندگى فرزند از پدر و مادر مى‏ گردد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: اگر پدر و مادر در این زمان عقاید صحیح را به او بیاموزند، قلب نیالوده او آن را مى‏ پذیرد و عادات لازم و متناسب با عقاید صحیح را مى‏ یابد؛ والدین باید روش‏هاى مناسب براى مؤمن و متقى شدن فرزندشان را جست و جو کنند.

 

وی همچنین به روایتی از امام صادق(ع) در این زمینه اشاره کرد و گفت: حضرت از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده‏اند «خداوند کسى را که به خیر فرزندش یارى مى‏دهد بیامرزد. پرسیدند چگونه به خیر فرزند یارى رساند؟ فرمودند آن چه در توان اوست پذیرا شود و از آن چه فوق توان اوست در گذرد و او را به نافرمانى نخواند و سرگشته و حیرانش نسازد».

 

این مشاور خانواده گفت: در این روایت یک اصل مهم تربیتى بیان شده است؛ توانایى‏ها و استعدادهاى متربى باید در جریان تربیت مورد توجه باشد، والدین در مسیر تربیت فکرى و عملى فرزند خود نباید از این اصل غفلت کنند. غفلت از این اصل خیر فرزند را محقق نمى ‏کند و او را به نافرمانى و سرگشتگى مبتلا مى ‏سازد. از این روایت اهمیت مراحل رشد را نیز مى ‏توان دریافت؛ زیرا بدون توجه به قابلیت‏هاى فرزند در دوره‏هاى مختلف زندگى، تربیت صحیح ممکن نمى‏ شود.

 

وی یکى از اهداف تعلیم و تربیت فرزند در خانه و مدرسه، آماده سازى او براى زندگى در اجتماع و تعقیب اهداف جامعه الهى دانست و گفت: به همین دلیل برخى از آموزش‏ها براى او ضرورى است و باید از خانه آن آموزش‏ها را شروع کرد. نمونه مشهور  آن همان آموزش شنا و تیراندازی است.

 

مغفوری عنوان کرد: این آمادگى او را براى مقابله با تلقینات مسموم توانا مى ‏سازد و امنیت اخلاقى او را در دوران جوانى و بعد از آن تضمین مى‏نماید. به امیرالمؤمنین (ع) نسبت داده شده است که فرمودند «فرزندان خود را به اخلاقى متناسب با روزگارشان مؤدب سازید». فرزندان خود را به اخلاق خودتان تربیت نکنید زیرا آنان براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده‏اند.


این استاد حوزه بیان داشت: در تربیت فرزند نیز همچون سایر قلمروهاى زندگى، باید اصول ثابت را از امور متغیر جدا ساخت و به این حقیقت توجه کرد که برخى از آداب و ظواهر زندگى تغییر مى ‏کند و روابط اخلاقى و نیازمندى ‏هاى زندگى اجتماعى دگرگون مى‏ شود. تربیت فرزند را باید با آگاهى از تفاوت‏ هاى خود و فرزندان از حیث فضاى فرهنگى و مناسبات اجتماعى صورت داد. باید فرزند را آماده ساخت تا اصول ثابت و نامتغیر اخلاق را متناسب با ظرف زمانى و مکانى زندگى خود رعایت کند.

 

مغفوری در پایان گفت: فرزند موهبتى است که به امانت در اختیار والدین قرار گرفته است. باید این موهبت را گرامى داشت و از اکرام و احترام او فروگذار نکرد، چرا که سلامت روح او در احترام کردن اوست و تربیت اخلاقى او در سایه اکرام و احترامش موفق‏ تر خواهد بود./9705/ت302/ف

ارسال نظرات