۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۲۸۲۵۷۷
حجت الاسلام حسینی قمی مطرح کرد؛

ضرورت بیان حقانیت امامت اهل بیت برای نسل آینده

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی قمی در حرم رضوی گفت: با توجه به وجود فرق و مذاهب شبهه انگیز و انحرافی بیان حقانیت امامت ائمه(ع) و جایگاه واقعی آنان برای نسل آینده ضروری است.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم امشب در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با بیان اینکه بیش از دو هزار و 500 حدیث از امام رضا(ع) نقل شده است، اظهار کرد: دوران امامت امام رضا(ع) متقارن با پیدایش فرق و مذاهب گوناگون بود که حضرتش پاسخگوی شبهه پراکنی آنان بود.

 

وی تصریح کرد: مذاهب مختلفی چون مشبهه، مجسمه، مجبره، واقفیه و غلات شکل گرفتند که هر کدام به نوعی شبهه و تفکرات التقاطی به جامعه تزریق می کردند که از تلاش های علمی امام رضا(ع) مقابله با این این مذاهب بود.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: فرقه «مشبهه و مجسمه» معتقد بودند خداوند شبیه مخلوقات جسم دارد آنان با خلق و جعل احادیث و روایاتى به ترسیم چهره هاى گوناگونى از خداوند مى پرداختند؛ در تلقى مشبهه خداوند محل و مکان دارد، بر عرش جلوس کرده پاها را بر کرسى نهاده، سر و دست و اندامش را مرتب تکان مى دهد، گاهى لبخند مى زند و زمانى ابرو درهم مى کشد و فرمان قتل عام مى دهد.

 

وی افزود: فرقه «مجبره» که بیشتر افراد معتقد به آن را حاکمان ظالم و مخالف تشکیل می دادند، برای این که بر گُرده مردم سوار شوند و حکومت ظالمانه خود را توجیه کنند، می گفتند خدا به ما عزت داده است، در نتیجه شما مردم مجبور به اطاعت ما هستید.


حجت الاسلام حسینی قمی خاطرنشان کرد: «واقفیه» فرقه دیگری بود که پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) شکل گرفت که بر مبنای آن افراد امامت امام رضا(ع) را منکر شدند و روی امامت امام هفتم متوقف شدند.


وی دلیل پیدایش فرقه واقفیه را پول پرستی دانست و افزود: مؤسسان این فرقه وکلای امام موسی کاظم(ع)  بودند که خودشان از امام کاظم(ع) نقل کرده بودند که امام رضا(ع) پس از موسی بن جعفر به امامت می رسند.


استاد حوزه علمیه قم گفت: امام کاظم(ع) مدت زیادی را در زندان بودند و از طریق این سه وکیل «ابوالحسن علی بن ابی حمزه بطائنی»، «زیاد بن مروان انباری قندی» و «عثمان بن عیسی» با مردم در ارتباط بودند که پس از شهادت ایشان سه ضلع اصلی فرقه واقفیه را تشکیل دادند.


وی افزود: امام رضا(ع) پس از شهادت پدر بزگوارشان امانت و پول هایی که این سه نفر از زمان امام کاظم(ع) در دست داشتند، را مطالبه کرد، اما آنان به دلیل پول پرستی تشکیل مذهب واقفیه دادند و امامت امام رضا(ع) را به عنوان امام هشتم انکار کردند و گفتند امامت به پایان رسیده و پس از امام کاظم(ع) امامی وجود ندارد.


حجت الاسلام حسینی قمی اظهار کرد: «غلات» مذهب دیگری بود که در وصف ائمه اطهار(ع) غلو می کردند؛ ائمه را از جایگاه بندگی بالاتر گاهی تا مقام توحیدی و ربوبیت بالا می بردند در حالی که امام رضا(ع) خود بارها تأکید کرده بودند ما بنده خدا هستیم و بندگی خدا را می کنیم.


وی افزود: عده ای از مخالفان با جعل روایات در حق ائمه غلو می کردند، عده ای قصور می ورزیدند و اهل بیت(ع) از مقامشان پایین تر می آوردند و گروه دیگر نیز کسانی بودند جاهایی که نیاز به تقیه بود تقیه نمی کردند.


استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: گفتن حقایق دینی و حقانیت ائمه(ع) برای نسل امروز و نسل آینده ضرورتی انکار ناپذیر است زیرا هر چند جایگاه ائمه قابل توصیف نیست اما وقتی سخنان غلوآمیز درباره ائمه(ع) یا کاستی در فضائل آن ها گفته شود، دیگران در شیعه بودن ما شک می کنند.


حجت الاسلام حسینی قمی خاطرنشان کرد: از آسیب های هیئات و شعرای مذهبی نیز همین غلو کردن درباره ائمه(ع) است البته در سال های اخیر این موضوع کاهش یافته است./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات