۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۲۸۳۱۴۱
در نشست خبری رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف مطرح شد؛

لزوم توجه رسانه ملی به مسابقات قرآنی/ تعامل سازمان اوقاف با آموزش و پرورش

خبرگزاری رسا ـ در نشست خبری رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع مسابقات قرآنی پیش روی این سازمان، بر ضرورت توجه رسانه ملی به مسابقات قرآنی و تعامل سازمان اوقاف با آموزش و پرورش تأکید شد.
مسابقات قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری سازمان اوقاف و امور خیریه، با حضور حجت الاسلام مصطفی حسینی، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، صبح سه‌شنبه 3 شهریور ماه در محل این سازمان برگزار شد.



در این نشست حجت الاسلام حسینی با اشاره به سی و هشتمین دوره از مسابقات حفظ، قرائت، ترتیل، اذان، مدیحه سرایی و ابتهال، گفت: فراخوان برگزاری این مسابقات در تیر‌ماه به ادارات اوقاف سراسر کشور ابلاغ شد، بر این این اساس متقاضیان شرکت در این دوره از مسابقات از دوره طریق استفاده از سایت سازمان و یا مراجعه حضوری به سازمان اوقاف سراسر کشور، آمادگی خود را برای شرکت در مسابقات اعلام کردند.



وی افزود: در این دوره از مسابقات دو رشته جدید «دعا خوانی» و «قرائت تحقیق و حفظ سه جزء» به عنوان بخش‌های جدید اضافه شده است که بخش حفظ سه جز بر این اساس در مسابقات قرار گرفته است که در آینده نزدیک شاهد این موضوع باشیم که قاریان کشوری در زمینه حفظ قرآن نیز فعال باشند، ضمن این‌‎که از سوی مقام معظم رهبری نیز به این امر سفارش شده است که بهتر است قاریان قرآن جزء حافظان کلام وحی نیز باشند.



اعمال برخی تغییرات در برگزاری مسابقات قرآنی

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این موضوع که در نحوه برگزاری این مسابقات تغییراتی نیز اعمال شده است، تاکید کرد: در بخش مدیحه سرایی و ابتهال در سال‌های قبل در دو بخش کار انجام می‌شد و پس از مرحله مقدماتی، بخش پایانی شکل می‌گرفت، اما در این دوره تصمیم بر این شد تا بخش مقدماتی با ارسال آثار برگزار شود.



حجت الاسلام حسینی با اشاره به برخی دیگر از تغییرات در خصوص مسابقات قرآنی بالای 18 سال، اضافه کرد: امسال بنا را بر این موضوع قرار داده‌ایم تا بخش اذان و دعا در یک بخش مجزا و مدیحه و ابتهال نیز در بخشی مختص به خود در مسابقه شرکت کنند.



رسانه ملی، یاور مسابقات کشوری قرآن باشد


وی در ادامه این نشست با بیان این مطلب که نیاز به پوشش مسابقات کشوری قرآن از طریق رسانه ملی دیده می‌شود، گفت: در طول سال سازمان اوقاف مسابقات بسیار متنوعی و سطح بالایی را در سطح کشوری برگزار می‌کندف غالبا این مسابقات هزینه‌هایی را نیز دارد، اما متاسفانه رسانه ملی تنها به مسابقات بین‌المللی می‌پردازد، این موضوع لطمه بزرگی به مسیر معرفی استعداد‌های قرآنی می‌زند، ضمن این‌که گاها شاهد هستیم حتی برخی از علاقه‌مندان به حوزه قرآن و تلاوت از برگزاری مسابقات کشوری ابراز بی اطلاعی می‌کنند.



رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه لزوم ارائه سبک‌های جدید را یک اصل برای مسابقات قرآنی خواند و تصریح کرد: همیشه باید به‌دنبال سبک‌های متنوع و جدید باشیم، زیرا این سبک‌ها می‌تواند به جذابیت مسابقات قرآنی اضافه کند و مخاطبان بیشتری را به سمت مسابقات و برنامه‌های قرآنی جذب کند.



حجت الاسلام حسینی ضمن تقدیر از عملکرد شبکه قرآن صدا و سیما در برگزاری مسابقه قاری برتر، اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان شاهد بودیم که یک مسابقه بسیار جذاب از سوی شبکه قرآن سیما برگزار می‌شد، برگزاری جنین برنامه‌هایی قطعا می‌تواند مخاطب را به حوزه قرآن و تلاوت جذب کند.



وی با انتقاد از برخی بدعت‌ها در خصوص برنامه‌های ابتهال، تصریح کرد: باید بسیار مراقب باشیم تا در زمینه ابتهال کار‌هایی که انجام می‌شود فاخر و در شأن قرآن باشد، زیرا اگر اشعار و آهنگ‌‎هایی که استفاده می‌شود بر اساس یک معیار صحیح انتخاب نشود، قطعا این حوزه را دچار برخی چالش‌ها می‌کند.



افتتاحیه مسابقات شکوفه‌های قرآنی در چهارم شهریور ماه

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از این نشست با بیان این مطلب که مسابقات قرآنی زیر 16 سال با نام شکوفه‌های قرآنی از چهارشنبه 4 شهریور ماه آغاز می‌شود، گفت: مراسم افتتاحیه این مسابقات غروب چهارشنبه و در اردو‌گاه شهید باهنر برگزار خواهد شد، ضمن این‌که 7 شهریور‌ماه ساعت 17 عصر نیز در همان مکان، مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد، ضمن این‌که در این مسابقات 340 نفر مجموعا در دو بخش پسران و دختران به رقابت خواهند پرداخت.



حجت الاسلام حسینی با بیان این مطلب که تعامل با آموزش و پرورش از اولویت‌های کار ماست، ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش در حیطه کاری خود به برگزاری مسابقات قرآنی برای دانش آموزان می‌پردازد، ما نیز اولویت کاری خود را توجه به دانش آموزان قرار داده‌ایم، بر این اساس تصمیم بر این شده تا سعی کنیم در تمام رشته‌های مسابقات قرآنی با آموزش و پرورش همکاری داشته باشیم.



وی در پایان با اعلام نتایج نهایی مسابقات مدیحه سرایی، تواشیح، ابتهال و همخوانی قرآن کریم، گفت امسال در حوزه مسابقات ابتهال، در بخش بانوان شرکت کننده‌ای نداشتیم اما خواهران در بخش‌های مدیحه سرایی و همخوانی شرکت کننده داشتند.



لازم به‌ذکر است در بخش پرسش و پاسخ این نشست، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص نحوه سهمیه‌بندی شرکت کنندگان در مسابقات قرآنی، گفت: این سهمیه بندی‌ها بر اساس فعالیت‌های انجام شده از سوی استان‌ها در سال‌های قبل و شرکت کنندگان آنان در مسابقات ادوار گذشته برنامه‌ریزی می‌شود./865/پ202/ب4

ارسال نظرات