۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۸۳۱۶۱
آیت الله نمازی:

طبابت از نگاه اسلام مسؤولیت است/ پزشکان در خط مقدم سلامت جامعه قراردارند

خبرگزاری رساـ نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: طبیب مانند عالم دینی به خدا خیلی نزدیک است چون کارهایی را که اطباء انجام می دهند کارهای خداپسندانه و مورد قبول و محبوب خدا است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه درکاشان صبح امروز در دیدار با کارکنان سازمان نظام پزشکی کاشان با تبریک روز پزشک و روز دارو ساز و ایام دهه کرامت گفت و با تأکید بر اینکه پزشکان در خط مقدم سلامت قراردارند گفت: منصب طبابت در جمهوری اسلامی بر خلاف کشور های دیگر دنیا که شغل برای کسب درآمد است به عنوان یک مسؤولیت است.

 

وی با اشاره به این که از نگاه اسلام چندین منصب است که شغل محسوب نمی شود گفت: مرجعیت دینی، علمای دین که رهبری و زعامت دینی جامعه  را که کار مسائل دینی و آموزشی دین را بر عهده دارند، منصب داوری و قضاوت و همچنین منصب طبابت از نگاه اسلام شغل نیست بلکه مسؤولیت است.

 

آیت الله نمازی  با اشاره به این که سه جایگاه مدیریت جامعه، هدایت جامعه و طبیب جامعه شغل محسوب نمی شود و به عنوان مسؤولیت است افزود: اگر در کار قضاوت مسائل اقتصادی وجود داشته باشد جامعه به سمت فساد هدایت خواهد شد، لذا تامین معاش قاضی از بیت المال است.

 

وارد شدن مباحث اقتصادی در کار طبایت آفاتی از جمله زیر میزی را به دنبال دارد

به گفته وی، اگر در کار طبابت نیز مباحث اقتصادی و معاش راه پیدا کند مشکلات زیادی از جمله زیر میزی که از آفات است وارد کار طبابت خواهد شد، بنابراین اطبا باید توسط دولت تأمین باشند تا نگاه به طبابت اکتسابی نباشد.

 

نماینده مردم در خبرگان یاد آورشد: در قدیم اطباء ما، مردان عامل و صالحی بودند که در مقابل طبابت خود از بیمار تقاضای دستمزد نمی کردند اما چناچه دارویی برای بیمار تجویز می شد، بابت دارو مبلغی را دریافت می کردند.

 

آیت الله نمازی تأکید کرد: واسطه معنوی طبیب با خدا دارای دستاوردهای معنوی زیادی است و طبیب چنانچه از بیمار با وفا و صفا و مهربانی و اخلاص و روی گشاده رویی استقبال کند 50 درصد از بیماری او به لحاظ روحی و روانی درمان خواهد شد.

 

به گفته وی، طبیب  در برخورد با بیمار می تواند باعث آرامش بیمار شود، چرا گاهی دارو در درمان بیمار چاره ساز نیست و مسائل روحی روانی است که تأثیرگذار است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به این که هر کاری که برای مردم انجام شود خدا خیلی دوست داردگفت: هیچ کاری در نزد خدا محبوب تر از خدمت به خلق نیست و هیچ عبادتی بعد از واجبات در پیشگاه خداوند بالاتر از حل و فصل و گره گشایی از کارمردم نیست.

 

یکی از صفات خدا و یکی از اسمای حسنی الهی طبابت است

آیت الله نمازی با تأکید بر اینکه کسوت طبابت، کسوت حیاتی است افزود: یکی از صفات خدا و یکی از اسمای حسنی الهی طبابت است، لذا طبیب مانند عالم دینی به خدا خیلی نزدیک است چرا که کارهایی را که طبیب انجام می دهد کارهای خداپسندانه است.

 

وی، مشاهده شرایط روحی روانی بیمار و همراهان بیمار را برای طبیب سخت و دشوار دانست و افزود: در قبال مشاهده درد و رنج ناراحتی بیمار، خداوند ارج و پاداش برای طبیب در نظرگرفته است.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان، از اطباء خواست قدر و منزلت و جایگاه خود در جامعه را قدر بدانند و مواظب باشند از این فرصت برای خدمت به مردم و جامعه استفاده کنند چرا که کار اطبا در نزد خداوند و مردم ارزشمند و محبوب است.

 

آیت الله نمازی یاد آورشد: جامعه پزشکی ایران جزو نخبگان هستند به ویژه عده ای از آنها که در دانشگاه دوران دفاع مقدس حضور داشتند و فرهنگ جبهه و دفاع مقدس را حفظ کرده اند و خواندن دعای ندبه و نماز شب در اولویت برنامه های آنها است.

 

اجرای طرح همگانی سلامت از مهمترین اقدامات دولت

احمد یگانه مقدم ریس سازمان نظام پزشکی شهرستان کاشان نیز یکی از مهمترین اقدامات دولت را اجرای طرح همگانی سلامت در جامعه دانست و افزود: در حالی این طرح در جمهوری اسلامی 12 میلیون نفر را در مرحله نخست زیر پوشش قرارداد که دولت های قبلی آمریکا سال ها به دنبال پیاده کردن این طرح در آمریکا بودند تا این که اوباما با اجرای این طرح در آمریکا تنها 8 میلیون نفر از جمعیت آمریکا را تحت پوشش قرارداد که این تعداد به نسبت جمعیت آمریکا رقم ناچیزی است.

 

وی نتایج اجرای طرح همگانی سلامت در کشور را درخشان خواند و افزود: با اجرای این طرح در کشور و تحت پوشش قرارگرفتن افراد کم درآمد جامعه بسیاری از مشکلات درمانی این قشر از جامعه برطرف شده است.     

 

 یگانه مقدم یکی از مشکلات پیش روی پزشکان شهرستان کاشان را دریافت عوارض پیشه وران از اطباء توسط شهرداری براساس مصوبه شورای شهر دانست و افزود: از 200 شهرستان کشور تنها از 12 شهرستان عوارض پیشه وران از اطباء دریافت می شود که یکی از این 12 شهرستان کاشان است. /1307/پ202/ش

ارسال نظرات