۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۸۳۲۲۴
آیت الله جوادی آملی:

مدیر لایق می تواند دین را حفظ کند/ جلوی هدر رفت استعدادهای حوزه گرفته شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که مدیر لایق می تواند دین را حفظ کند، گفت: اساس این نباشد که چهار تا امام جمعه، امام جماعت و مبلغ تربیت کنیم که باید هدفی کلی در راستای تربیت شاخص داشته باشیم و شهرستان آمل همانند گذشته این آمادگی را به لطف الهی دارد.
آيت الله جوادي آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید، امروز در دیدار حجت الاسلام تقی پور مدیر جدید حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل که در شهر دماوند برگزار شد، با بیان این که  رسالت روحانیت برای تزکیه است، گفت: تعلیم مقدمه بوده که در بخشی از آیات قرآن کریم تعلیم مقدم بر تزکیه ذکر شده است و در آن جایی که تزکیه را مقدم کردند از باب تقدیم مقدم است.


مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: تزکیه به عنوان هدف و علت غایی است که میان تزکیه و تعلیم و علم تفاوت بسیاری وجود دارد.


وی با بیان این که مبلغان وظیفه دارند تا معارف را به جان مردم برسانند و این امر اساسی با تعلیم حاصل نمی شود، تصریح کرد: تعلیم به معنای رساندن به چشم و گوش است که علم قدرت به جان رساندن را ندارد.


حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه 63 سوره نساء افزود: با آن ها سخنی رسا که در دل شان اثرگذار باشد بگویید که طهارت روح گوینده است و به جان شنونده می رساند.


استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: روحانی طبیب است و بیان این امر بدان معنا نیست که شهر به شهر می رود و مفهوم آن در این راستا است که طب را دور می دهند و پزشکان گاهی مرهم می دهند و گاهی قطع و جراحی می کنند که طبیبان روح هم باید گاهی انذار و زمانی هم نهی داشته باشند.


وی تصریح کرد: مدیر امور روحانیان در حوزه های علمیه به این معنا بار یافتند جامعه اصلاح می شود و هر توفیقی در بخشی حاصل می شود مربوط به هماهنگی متولیان و مدیران با معارف قرآن و عترت به خصوص جریان نهضت امام حسین(ع) است.


حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: امروز تمامی حوزه های علمیه مرهون زحمات حوزه علمیه نجف اشرف است، کتب اربعه تا شرایط و شروح آن و جواهر و وسائل و رسائل و مکاسب و کفایه همه از نجف برخاسته است.


این مرجع تقلید با بیان این که مکه مطاف مسلمانان و مهبط وحی است، گفت: قسمت مهم مربوط به مدیریت است که مدینه را به اُبّی ابن کعب و حوزه عراق را به عبدالله ابن مسعود و حوزه مکه را به عبدالله ابن عباس دادند اما حوزه علمیه نجف را به سید مرتضی ها و صاحب جواهرها و آخوند خراسانی ها و شیخ انصاری ها دادند.


مفسر برجسته قرآن کریم  با تاکید بر این که مدیر لایق می تواند دین را حفظ کند، بیان داشت: اساس این نباشد که چهار تا امام جمعه، امام جماعت و مبلغ تربیت کنیم که باید هدفی کلی در راستای تربیت شاخص داشته باشیم و شهرستان آمل همانند گذشته این آمادگی را به لطف الهی دارد.


وی تصریح کرد: مرحوم شیخ اشراق فرمود ما وقف نامه ای نیافتیم که علم را وقف قبیله و شهر خاص کرده باشند و شما با نگاهی در می یابید که از هر دیاری  عالمی برخاسته است و همت شما به عنوان مدیر آن باشد که اولاً  نصاب اولی و حتمی که همان طهارت روح باشد را تأمین کنید و این قسمت باید برای همه طلاب باشد تا مردم با آرامش روح به آن اقتدا کنند.


حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر امام جمعه، سخنران و یا مرجع تقلید است باید این نصاب را دارا باشد و اگر کمتر از این باشد معلوم می شود کوتاهی شده است.


استاد حوزه علمیه قم با بیان این که قدم بعدی شما در این راستا باشد تا عده ای را شناسایی کنید که پر و بال آن ها گرفته شود تا برخی محقق و مرجع تقلید و عده ای مؤولف و جمعی نیز حکیم شوند، گفت: تحقق این امور ارزنده به عنوان اهداف والای مدیریتی است که باید در راستای تحقق آن تلاش شود.


این مرجع تقلید تصریح کرد: همین مرز و بوم شریف العلماء آمل است که شیخ اعظم انصاری پروراند و در رسائل به فرموده آیت الله شیخ محمد تقی آملی در ده مورد از شریف سخن به میان آورده و حال ما چرا خودمان را ارزان بفروشیم که مدیریت به فکر بورسیه هم باشد و تلاش کند تا نهال فروشی نشود که از بدترین کارهای حوزه های علمیه نهال فروشی است.


مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که آن چه گفته شد مربوط به دنیا بوده و حساب قیامت جدا است، گفت: در دنیا موظف هستیم به بورسیه ها برسیم اما شاید در کفه عدالت و ترازوی حسابرسی خداوندی یک روحانی روستا کفه ترازوی اعمالش سنگین تر از یک مرجع تقلید باشد.


وی با اشاره به سخنی از امام علی(ع) خاطرنشان کرد: چه کسی توانگر و چه کسی تهیدست است در روز حساب مشخص می شود و بسیاری از این کارگرهای ساده هستند که ممکن است از ما جلوتر بروند و این فعلا معیار نیست و در آن دنیا معلوم می شود چه کسی برنده و بازنده است.


حضرت آیت الله جوادی آملی جلوگیری از هدر رفت استعدادهای حوزه های علمیه را ضروری دانست و تصریح کرد: خود شما که به لطف الهی ارتباط خود را با حوزه حفظ کردید از این به بعد هم با تدریس، مباحثه یا با نواری که خود نافع می دانید ادامه دهید و تنها در مدیریت خود را منحصر نکنید و بدانید خون همه این ها در اخلاص است./1314/پ202/ج

ارسال نظرات