۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۲۸۳۵۸۶
استاد حوزه علمیه:

فهم و تفسیر احادیث اهل بیت نیاز به تخصص دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این فرمایش معصوم مبنی بر اینکه افرادی که احادیث ما را ضایع می کنند، ما را به قتل خطا نکشته، بلکه به قتل عمد کشته اند، گفت: فهم و تفسیر احادیث اهل بیت(ع) نیاز به تخصص دارد.
حجت الاسلام هادي خالصي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام هادی خالصی، استاد حوزه علمیه چهار شنبه شب در مراسم ستاد قالی شویان فین کاشان در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان با اشاره به این که امام رضا(ع) در سال 148 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد و 55 سال عمر کرد، گفت: پدر ایشان امام کاظم(ع) و مادرشان حضرت نجمه است.

 

وی با بیان این که علی بن موسی رضا(ع) در سن 35 سالگی به مقام امامت رسید، افزود: شناخت ائمه(ع) و مطلع بودن از زندگینامه و سیره عملی آن بزرگواران، کف معرفت، و امام را امام شناختن حد اعلای معرفت است.

 

حجت الاسلام خالصی با اشاره به این که 10 سال از امامت امام رضا(ع) همزمان با حکومت هارون، 5 سال همزمان با حکومت امین و پنج سال آخر نیز مصادف با حکومت مأمون بود است، گفت: امام رضا(ع) می فرماید، انسان مؤمن باید دارای سه ویژگی باشد تا مؤمن شناخته شود.

 

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که مؤمن خانه نشین نمی شود گفت: ویژگی های مؤمن از منظر امام رضا(ع) داشتن خصلت از خدا، سنت از پیامبر(ص) و سنت از امام معصوم(ع) است.

 

وی کتمان سِر را از ویژگی های پروردگار یاد کرد و گفت: خداوند راز کسی را برملا نمی کند، چرا که او ستارالعیوب است و عیوب را می پوشاند.

 

اعتراف فقط در برابر خداوند متعال جایز است

به گفته وی، کتمان سر دارای سه بخش است که ابتدا کسی حق ندارد راز خود را جز با خدا در میان بگذارد و گناهانش را برملا کند، چرا اعتراف فقط در برابر خداوند متعال جایز است و از او باید طلب بخشش کرد.

 

 

حجت الاسلام خالصی با تأکید بر حرام بودن برملا کردن گناهان گذشته برای دوستان و همسر خود، ابراز کرد: سنتی که از پیامبر اسلام(ص) باید در وجود انسان باشد، مدارا کردن با مردم است، چرا که ایشان با مردم مدارا می کرد.

 

استاد حوزه علمیه مدارا را نیمی از عقل دانست و گفت: پیامبر(ص) در بازار و در میان مردم راه می رفت که برخی به این موضوع اعتراض داشتند، اما پیامبران برای آگاهی از وضعیت جامعه در بین مردم حضور داشتند.

وی مدارا با مردم را رمز عاقلانه زندگی دانست و گفت: برخی با شنیدن یک صحبت از شخصی آن طرف را ضد ولایت، ضد دین و ضد اسلام عنوان می کنند، بدون این که تأمل کنند و به دنبال شناخت حقیقت باشند.

 

به گفته وی، کسی که با خانواده خود نمی تواند مدارا کند، با مردم نیز نخواهد توانست مدارا کند و پاسخگوی خواسته های آنها باشد.

 

مشکلات در زندگی موجب پاک شدن انسان می شود

حجت الاسلام خالصی ویژگی برگرفته از ائمه(ص) را صبر بر مشکلات دانست و گفت: خداوند می فرماید همه شما را آزمایش خواهیم کرد و هر کس را به طریقی امتحان خواهیم کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم زندگی ائمه(ع) را سراسر از سختی و مصیبت دانست و گفت: فلسفه گرفتاری و مشکلات در زندگی، امتحان و یا عقوبت گناهان است که موجب پاک شدن انسان می شود.

 

وی با تأکید بر این که برخی از مشکلات به واسطه بی تدبیری انسان است، افزود: اهل بیت(ع) گره گشا هستند، اما بسیاری از مشکلات ما به دلیل عملکرد بد است و نباید انتظار داشت بدون تلاش مشکلات حل شود.

 

حجت الاسلام خالصی گفت: امام صادق(ع) می فرماید دعا کردن بدون تلاش، مانند پرتاب کردن تیر بدون کمان است، همانگونه که تیر بدون کمان نفوذ نمی کند، دعا بدون تلاش نیز مؤثر نیست.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این فرمایش امام مبنی بر اینکه افرادی که احادیث ما را ضایع می کنند، ما را به قتل خطا نکشته، بلکه به قتل عمد کشته اند، بیان کرد: فهم و تفسیر احادیث اهل بیت(ع) نیاز به تخصص دارد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات