۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۸۳۸۴۶
امام جمعه پردیسان قم:

سیاست زدگی مانع پیشرفت علمی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه پردیسان قم نسبت به نزول رتبه علمی ایران در جهان به دولت هشدار داد و گفت: سیاست زدگی مانع پیشرفت علمی می‌شود و تا زمانی که دغدغه جمع‌آوری رأی داشته باشیم از پیشرفت علم و دانش غافل خواهیم شد و این مخصوص دانشگاه نیست بلکه حوزه علمیه هم باید تمام تلاش خود را جهت تولید علم داشته باشد.
قوامي امام جمعه پرديسان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه پردیسان با اشاره به روزهای اول و چهارم و چهاردهم شهریور که سالروز بزرگ‌داشت سه دانشمند ایرانی فرامرزی است، گفت: این سه دانشمند در زمانی بر قله علم و پیشرفت قرار داشتند که اروپا غرق در جهالت و علم ستیزی بود و کلیسا با نام دین مردان علم را ذبح می‌کرد.
 
وی اضافه کرد: اگر ما هم بودیم از آن دین بیزار بودیم، افزود: دین و رهبر دینی مانع پیشرفت نیست و این یک بهتان بزرگ است که اروپاییان از آن دم می‌زنند؛ زیرا در اسلام خلاف آن ثابت شده است و دانشمندان بزرگ ما از جمله بوعلی، فخر رازی و ابوریحان با کمک از تعالیم دینی به قله علم رسیدند.
 
امام جمعه پردیسان با اشاره به گزارش رییس جمهور مبنی بر رتبه شانزدهم علمی ایران در جهان، گفت: ما وارثان دانشمندان بزرگ هستیم و این یک هشدار است که یک رتبه نزول داشته ایم.
 
وی با اشاره به تأکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی که اقتصادی دانش بنیان است، اظهار داشت: سیاست زدگی مانع پیشرفت علمی می‌شود و تا زمانی که دغدغه جمع‌آوری رأی داشته باشیم از پیشرفت علم و دانش غافل خواهیم شد و این مخصوص دانشگاه نیست بلکه حوزه علمیه هم باید تمام تلاش خود را جهت تولید علم داشته باشد.
 
رفاه طلبی و مدرک گرایی آفت های حوزه علمیه
حجت الاسلام والمسلمین قوامی رفاه طلبی و مدرک گرایی را آفت حوزه‌های علمیه دانست و خاطر نشان کرد: علمای بزرگ شیعه نه به دنبال رفاه بودند و نه مدرک داشتند و در عین حال با امکانات کم کتاب می‌نوشتند و تولید علم می‌کردند اما متأسفانه امروز حوزه علمیه دچار رکود علمی و از دیگر نهاد های علمی عقب افتاده است.
 
تقارن هفته دولت و دهه کرامت و طرح دولت کریمه
عضو هیأت علمی دائرة المعارف فقه اهل بیت(ع) در خطبه اول با اشاره به تقارن دهه کرامت و هفته دولت، گفت: دهه کرامت یادگار معصومان و هفته دولت یادگار شهیدان است که ترکیب این دو می‌شود دولت کریمه که در دعای افتتاح از آن نام برده شده است.
 
وی با بیان این که دعای افتتاح با سند معتبر از امام عصر(عج) نقل شده است، افزود: این دعا نقشه جامعی برای دولت کریمه است که در آن از مفاهیمی مانند حق و باطل، قدرت، پیروزی و عدالت فراوان استفاده شده است و به شیعیان تأکید شده که در ماه رمضان که ماه تعیین سرنوشت است آن را بخوانند.
 
حجت الاسلام والمسلمین قوامی دعای افتتاح را دعای سرنوشت دانست و اظهار داشت: از ویژگی‌های دولت کریمه که در این دعا آمده است عزت اسلام و مسلمانان و ذلت و خواری منافقان و کفار است و تنها راه رسیدن به سعادت در گرو تشکیل دولت کریمه است که رهبران آن مردم را به سمت خدا هدایت کنند.
 
وظیفه دولت حفظ کرامت شهروندان در دنیا و آخرت است
وی با استناد به این دعا بقای دولت را کرامت شهروندان آن دانست و خاطر نشان کرد: از نظر اسلام دولت کریمه فقط ضامن تأمین رفاه دنیوی مردم نیست؛ بلکه باید کرامت مردم در دنیا و آخرت تأمین بشود تا به معنی واقعی به سعادت برسند.
 
امام جمعه پردیسان انقلاب اسلامی ایران را توسط امام خمینی(ره) تلاشی برای برپایی دولت کریمه عنوان کرد و گفت: این اولین قدم و مرحله برای برپایی دولت کریمه است که اگر خدا بخواهد با ظهور امام زمان(عج) به آن خواهیم رسید.
 
وی با بیان این که بعد از انقلاب دولت‌ها نتوانستند ویژگی‌های دولت کریمه را داشته باشند، افزود: به گفته مقام معظم رهبری این یک نسیم از دولت کریمه است و افرادی مانند رجایی که منش و رفتارش در راستای دولت کریمه بود باید ملاک رفتار ما باشند تا بتوانیم به نقطه دلخواه خود برسیم./843/پ201/ج
 
ارسال نظرات