۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۲۸۳۹۴۳

خاطرات آیت الله خاتمی ازدوران طلبگی/ روحانیت دکانی برای مال اندوزی نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به مقتضیات طلبگی، تاکید کرد: کسانی که موضوع طلبگی را برای کسب و کار انتخاب می‌کنند، هرگز موفق نمی‌شوند.
آيت الله احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، صبح شنبه 7 شهریور‌ماه در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه دارالمبلغین فلسفی، گفت: پس از 43 سال فعالیت در راه طلبگی هنوز خود را در اول راه می‌دانم، ضمن این‌که اگر یک‌بار دیگر بخواهم مسیر زندگی خود را ترسیم کنم، قطعا دوباره همین راه را آغاز می‌کنم.

 

وی افزود: راه طلبگی بهترین مسیر برای قرب الهی است، علاوه بر این در راه روحانیت کسانی که عاشقانه گام بر می‌دارند قطعا به مدارج بالای علمی و جایگاه والای اجتماعی می‌رسند.


امام جمعه موقت تهران با ابراز تاسف در خصوص برخی نگاه‌های مادی به موضوع طلبگی، تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای طبلگی را مسیری برای کسب و کار و در‌آمد‌زایی می‌بینند، قطعا این نگاه در آخر کار به نتیجه‌ای نخواهد رسید و حتی فرد را می‌تواند از دین نیز خارج کند.

آیت الله خاتمی با بیان خاطره‌ای از سال ورود خود به مدرسه فیضیه قم، اظهار داشت: در سال 1354 به دلیل وقایع پیش آمده در جریان انقلاب اسلامی مدرسه فیضیه بسته بود و در قم بحران حجره و مسکن برای طلاب به‌وجود آمده بود، اما در همان زمان بنده و دوستانم شاهد بودیم که علمای قم تمام تلاش خود را برای تهیه محلی برای اسکان طلاب انجام می‌دادند، ضمن این‌که خود من و برخی از دوستانم برای دو‌ماه روی سنگ فرش زندگی می‌کردیم، اما امروز وقتی آن خاطرات را مرور می‌کنم وقایع آن زمان را به‌دلیل همدلی موجود در بین طلاب، بهترین خاطرات زندگی خود می‌دانم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به زندگی مرحوم علامه طباطبایی، ادامه داد: علامه طباطبایی در زندگی خود با وجود تمام کمبود‌های مادی هرگز دست از تحصیل علم بر‌نداشت و حتی وقتی از سوی پزشکان برای مطالعه منع شد، باز به‌کار خود ادامه داد و تفسیری 20 جلدی المیزان را تالیف کرد.

راه طلبگی مستلزم عشق است

عضو هیات رییسه مجلس خبرنگان رهبری با بیان این موضوع که اهداف طلبگی در برخی از افراد تفاوت دارد، تاکید کرد: شاید کسانی باشند که تنها می‌خواهند از راه طلبگی به یک شغل و منبع در‌آمد برسند، برخی از این افراد در این راه موفق نیز می‌شوند اما باید در نظر داشت که هرگز فردی که نیت خود را کسب در‌آمد از لباس روحانیت قرار داده نمی‌تواند به جایگاهی که امثال امام راحل و شهید مطهری داشتند برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تقوا را اصل مهم در مسیر طلبگی دانست و اظهار داشت: کسی که تقوا دارد در راه سعادت می‌ماند و به‌طور حتم پیروز می‌شود، اما بی‌تقوایی مقدمات شکست را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: افراد بی‌تقوا در غالب موارد یا توفیق ادامه تحصیل را از دست می‌دهند، یا این‌که علمی کسب شده آن‌ها در راه مقابله با قرآن و امام عصر(عج) صرف می‌شود و یا هر‌چقدر هم که تلاش کنند برکتی در زندگی آن‌ها باقی نمی‌ماند.

آیت الله خاتمی با هشدار به طلاب در خصوص مراقبه‌های دوران طلبگی و اهمین آن، تاکید کرد: باید طلاب جوان در نظر داشته باشند که مسأله مراقبت از نفس بسیار اهمیت دارد، زیرا فردی که در راه کسب علم از دست از مراقت بر می‌دارد به سر‌منزل مقصود نمی‌رسد، همان‌طور که در نقطه مقابل فرد آگاه به نفس خود می‌تواند حتی آدم‌سازی نیز کند.

علم با تقوا، ضامن برکت است

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر موضوع علم همراه با تقوا، گفت: از بزرگان حوزوی این‌گونه نقل شده است که انسان باید همراه با تقوا، مراقب اعمال خود نیز باشد، علاوه بر این مسأله فردی که تقوا پیشعه می‌کند در هر سمتی هم که باشد قطعا به مدارج عالی می‌رسد می‌تواند بر جامعه خود تاثیر بگذارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم لازمه کسب عرفان را سعی و تلاش در زندگی دانست و تصریح کرد: سیر و سلوک تنها مبتنی بر خواندن کتب عرفانی نیست، زیرا افرادی در تاریخ بوده‌اند که تنها با مراقبت از نفس و سخت‌گیری به خود به مراتب بالایی از عرفان رسیدند.

وی دادمه داد: موضوع مراقبت از خود بسیار اهمیت دارد و کسی که این مسأله را سبک می‌شمارد قطعا بر اساس وعده الهی در روز قیامت راهی جهنم می‌شود.

آیت الله خاتمی با اشاره به برخی از خود‌کامگی‌های موجود در نهاد علمای برخی کشور‌ها، گفت: برخی از همین لجاجت‌ها باعث شده است که بخشی از بلاد اسلامی دچار مشکل شود و مردم آن مناطق با خطر رو به‌رو شوند.

علم، پلی برای سعادت است

عضو هیات رییسه مجلس خبرنگان رهبری با سفارش به طلاب در جهت تحصیل علم، خاطر‌نشان کرد: طلابی که تمام وقت خود را صرف تحصیل علم می‌کنند در پایان راه به جایی می‌رسند که تمام حوزه‌ها برای تدریس از آن‌ها دعوت می‌کنند، اما نباید این مسأله به جایی برسد که کسب علم مانعی برای کسب معارف الهی شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تاکید بر این مطلب که نباید تمام وقت یک روحانی صرف منبر شود، گفت: فردی تمام وقت بر روی منبر است قطعا شبیه روضه خوانان می‌شود، باید طلاب جوان توجه داشته باشند که موضوع کسب علم الهی بسیار اهمیت دارد و منبر‌هایی ارزشمند هستند که شاگردان بسیاری جهت آموختن پای آن می‌نشینند.

وی مکتب اهل بیت را کشتی نجات خواند و تصریح کرد: قطعا کسی که خود را به اقیانوس معرفت اهل بیت برسانند سعادت‌مند ‌می‌شود، در نقطه مقابل نیز افرادی که در دین بدعت ایجاد می‌کنند قطعا متضرر می‌شوند و اساس زندگی آنان سر آخر از هم می‌پاشد.

آیت الله خاتمی ارادت به اهل بیت را موضوعی بسیار مهم دانست و ادامه داد: هیچ علمی بدون بهره‌گیری از مواهب اهل بیت به سر منزل مقصود نمی‌رسد، همان‌طور که هیچ عالمی بدون اهل نتوانسته به راه خود ادامه دهد.

عشق امام خمینی(ره) به اهل بیت(ع)


نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در پایان با یاد‌آوری خاطره‌ای از امام خمینی(ره)، اظهار داشت: امام راحل خود را نوکر اهل بیت(ع) می‌دانست، حتی زمانی‌که ایشان در پاریس حضور داشتند به برگزاری روضه و مجلس عزای حضرت عباس(ع) در روز تاسوعا همت می‌گماردند./856/پ201/ج

ارسال نظرات