۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۸۴۲۴۹
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان:

قرآن با انقلاب فرهنگی، بسیاری از مفاهیم عصر جاهلی را تغییر داد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: قرآن با یک انقلاب فرهنگی بسیاری از مفاهیم را در عربستان جاهلی تغییر داد و این تغییر فرهنگی می‌تواند طرح درس خوبی برای مدیریت فرهنگی در حوزه‌های مختلف باشد.
مطيع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی مطیع عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ظهر امروز در نشست کاربرد الگوهای انسان‌شناسی در مطالعه قرآن کریم که در پژوهشگاه علوم انسانی سالن حکمت برگزار شد، گفت: قرآن در بستر فرهنگی نازل شده و بار معنایی واژگان همه وقتی خوب قابل درک است که فرهنگ و فضای نزول آن را بشناسیم.

 

وی افزود: قرآن با یک انقلاب فرهنگی بسیاری از مفاهیم را در عربستان جاهلی تغییر داد، این تغییر فرهنگی می‌تواند طرح درس خوبی برای مدیریت فرهنگی در حوزه‌های مختلف باشد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان عنوان کرد: درک درست از آیات قرآن زمانی روی می‌دهد که ما بتوانیم فضا و فرهنگ زمان نزول قرآن را به خوبی درک کنیم زیرا با شکل‌گیری مفاهیم فرهنگ ایجاد می‌شود که واژه‌ها معنای جدیدی به خود می‌گیرند.

 

استاد دانشگاه به عنوان مثال با اشاره به مساله مالکیت اظهار داشت: مالکیت کلمه‌ای در قرآن است که تصورات مختلفی از آن در جوامع مختلف وجود دارد به عنوان مثال برخی افراد با خود فکر می‌کنند چون مالک جان خود هستند پس می‌توانند خودکشی کنند یا چون مالک همسر، فرزند یا اموال خود هستند هر کاری می‌توانند با آن انجام دهند.

 

مطیع افزود: در قرآن مفهوم مطلق مالکیت تنها برای خداوند است اما متاسفانه امروزه از این واژه مفهوم اشتباه مالکیت مطلق برای انسان برداشت می‌شود.

 

مدیر دفتر استعدادهای درخشان بیان داشت: قرآن کریم به مساله برده‌داری به عنوان مساله مهمی پرداخته تا مفاهیمی مانند آزادسازی بردگان، ظلم نکردن به آنها را مطرح ‌کند و از این طریق انگاره برده‌داری عوض کند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: در زمان نزول قرآن مساله ازدواج ارزش عاطفی نداشت بلکه بیشتر به لحاظ تقویت قبیله به این مساله توجه می‌شد که به تبع جایگاه زن نیز تنها در راستای حفظ کیان قبیله ارزش داشت.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای درک بهتر زبان قرآن باید بستر فرهنگی نزول آن مورد بررسی قرار گیرد قرآن کتاب زندگی است و زندگی نیز در بستر فرهنگ شکل می‌گیرد و پیش از آنکه دارای ابعاد نگرشی باشد دارای بعد انگیزشی است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات