۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۲۸۴۵۷۶
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت اصلاح نظام بانکداری در کشور

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با بیان این که دست سودجویان را باید از جامعه کوتاه و نظام بانکداری را اصلاح کنیم، گفت: شاید خیلی ها راضی به اصلاح امور نظام بانکی نباشند چون مشکلاتی را برای آنها به وجود خواهد آورد.
بانکداري اسلامي بانکداري اسلامي بانکداري اسلامي

محمد حسین خاکساران، استاد حوزه علمیه قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره نظام بانکداری اسلامی، گفت: بانکها تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهند و زمانی که مردم پول خود را در بانکها می‌گذارند بانک سود پولشان را به آنها برمی‌گرداند.

 

وی در ادامه افزود: اگر بانکها وامی را در اختیار مردم قرار می‌دهند نباید سود زیادی از مردم دریافت کنند.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: زمانی که مردم پول خود را در بانک می‌گذارند در کار اقتصادی مشارکت کرده‌اند و اگر دولت بخواهد پروژه عمرانی را انجام دهد و بودجه‌ای نداشته باشد از نقدینگی مردم استفاده می‌کند.

 

خاکساران با بیان این‌که دولت مردم را در اقتصاد کشور شریک می‌کند، اظهار کرد: دولت در ازای درآمدی که از پروژه ها به دست می‌آورد درصدی را به کسانی که در بانک سپرده گذاری کرده‌اند می‌دهد؛ بانکداری اسلامی باید مطابق با اصول نظام اسلامی باشد.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: از سرمایه بانکها برای توسعه اقتصادی کشور استفاده می‌شود و اگر موسسه‌ای سودهای کلان می‌گیرد مطابق با نظام اسلامی رفتار نمی‌کند.

 

خاکساران با بیان این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که نظام بانکی دولتی زیر نظر بانک مرکزی هستند، عنوان کرد: بانک های دولتی ما زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و باید طبق قوانین بانک مرکزی عمل کنند.

 

مسؤولان ما باید قوانین را به مرحله اجرا درآورند 

خاکساران با بیان این‌که مراجع و علما کارشناسان جامعه هستند، بیان داشت: مراجع و علما با شیوه ها و اصول اقتصادی اسلامی آشنا هستند آنها باید قوانین را به صورت مکتوب درآورند و در اختیار مسؤولان قرار دهند. 

 

وی در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم بانکداری اسلامی درست انجام شود بانک مرکزی و کسانیکه سیاست گذاری می‌کنند باید منابع را مطالعه و مطابق با آن رفتار کنند.

 

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مسؤولان ما باید قوانین را به مرحله اجرا درآورند و تنها به حرف اکتفا نکنند و نظام ربوی را حتی از بانکهای خصوصی حذف کنند تا مردم از زیر فشار تورم خارج شوند.

 

خاکساران در پایان گفت: دست سودجویان را باید از جامعه کوتاه و نظام بانکداری را اصلاح کنیم شاید خیلی ها راضی به اصلاح امور نظام بانکی نباشند چون مشکلاتی را برای آنها به وجود خواهد آورد./838/ت302/ب4

ارسال نظرات