۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۲۸۴۵۸۹
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین:

اساس بانکداری اسلامی خدمت به مردم است/ بانک‌ها نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارند

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که بانکداری اسلامی، بانکداری است که در خدمت مردم و در رفع مشکلات مردم قرار بگیرد، گفت: اقتصاد هر کشوری بر پایه نظام بانکی آن کشور است.
حجت الاسلام علي عباسي

حجت الاسلام علی عباسی، معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره نظام بانکداری اسلامی، گفت: بانکداری اسلامی، بانکداری است که در خدمت مردم و در رفع مشکلات مردم قرار بگیرد.

 

وی در ادامه افزود: عملیات بانکداری اسلامی چه در ایران و چه در دیگر کشورهای اسلامی با موفقیت چشمگیری مواجه بوده است و این موضوع مورد توجه سرمایه گزاران بوده است.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه بیان داشت: لازمه بانکداری اسلامی این است که سود پول‌هایی که از مردم گرفته می‌شود به حداقل برسد تا مردم توان بازپرداخت آن را داشته باشند.

 

 استاد حوزه علمیه ابراز کرد: مردم برای خرید مسکن و نیازهای زندگیشان ناچارند وام بگیرند و اگر سودها زیاد باشد اختلالاتی در زندگی مردم ایجاد می‌شود.

 

حجت الاسلام عباسی با بیان این‌که موضوع ربا باید در بانک‌ها حل شود، اظهار کرد: علاوه بر مسایل بانکی، مسایل اخلاقی هم باید در بانک‌ها رعایت شود و کارمندان اخلاق خوب و حسنه‌ای با مردم داشته باشند و این جزء قوانین بانکداری اسلامی است.

 

وی در ادامه بیان داشت: مردم باید از خدمات بانک‌ها آگاه باشند و پولهایشان را مضاربه‌ای در بانک قرار دهند.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در نظام بانکی اسلامی سودهایی که به مردم داده می‌شود نمی‌توانیم بگوییم حرام است چون مضاربه‌ای است و مردم اگر مضاربه‌ای بگذارند پولشان ربا نیست پس حرام نیست.

 

بانک های دولتی ما ربایی نیستند

معاون تهذیب حوزه علمیه عنوان کرد: زمانی که مردم به بانکها مراجعه می‌کنند و سپرده گذاری می‌کنند سودهایی به آنها داده می‌شود و این سودها سرمایه گذاری هایی است که دولت در پروژه های عمرانی کرده است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: بانک های دولتی ما ربایی نیستند چون مسؤولان آنها را بررسی می‌کنند و اجازه کارهای غیر قانونی را به این بانکها نمی‌دهند.

 

حجت الاسلام عباسی با بیان این‌که بانکها نقش بسیار مهمی در اقتصاد و رونق کشور دارند، اظهار کرد: اقتصاد هر کشوری بر پایه نظام بانکی آن کشور است و تاثیر بسزایی در مسایل عمرانی دارد.

استاد حوزه علمیه در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم بانکداری اسلامی در مسیر صحیح حرکت کند باید دست فرصت طلبان و سودجویان را کوتاه کنیم.

 

وی در ادامه بیان داشت: متخصصین، مجتهدین، مراجع تقلید و علما وظیفه دارند که دیدگاه‌ها و راهکارهای اسلامی را در نظام بانکی به مسؤولان بانکها ارائه دهند تا آنها با حفظ اصول و قواعد اسلامی به اداره نظام بانکی بپردازند.

 

حجت الاسلام عباسی در پایان گفت: همه مسؤولان و اقتصاددانان باید دست در دست یکدیگر بگذارند تا بتوانیم نظام بانکی که بر اساس مبانی اسلامی و قرآنی باشد در جامعه برقرار کنیم./838/ت302/ح

ارسال نظرات