۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۸۵۴۳۷
آیت الله مظاهری:

تفسیر سوره عبس هنوز در پرده ابهام است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که هنوز کسی نتوانسته تفسیر کاملی از سوره عبس انجام دهد، گفت: برخلاف اهل سنت هیچ گونه نارضایتی خداوند از رسول خدا در این سوره استنباط نمی شود.
آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان صبح امروز در مسجد امیرالمؤمنین خیابان جی، با بیان آیات سوره عبس گفت: سوره عبس به دلیل نارضایتی خداوند از رفتار پیامبر نازل نشده است.

 

وی در ادامه افزود: شأن نزول سوره عبس یک اتفاق تاریخی است که مفسران در معنا کردن این سوره هنوز نتوانسته اند به نظر واحدی ذست پیدا کنند.

 

حضرت آیت الله مظاهری بیان داشت: هنگامی که پیامبر به همراه یکی از سران قوم مشغول صحبت بودند و قصد هدایت او را داشتند، انسان کوری بدون اجازه وارد مجلس شد و مزاحمت ایجاد کرد.

 

رییس حوزه های علمیه اصفهان با توجه به منقولات تاریخی ابراز داشت: این فرد کور افزون بر این که بدون اجازه وارد شد، بدون وقفه صحبت می کرد و به همین سبب پیامبر و آن فردی که خدمت پیامبر بود، ناراحت شدند.

 

وی افزود: بلافاصله بعد از ناراحت شدن پیامبر و آن فردی که از سران قوم بود، خداوند به واسطه نزول سوره عبس، از این رفتار پیامبر و آن فرد اعلام نارضایتی کرد.

 

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه گفت: نظر اهل سنت این است که پیامبر در طول دوران زندگی خود مرتکب گناه می شدند و در زمان نزول سوره عبس نیز یک ترک اولی انجام داده اند که اشکالی ندارد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با توجه به نظر شیعه راجع به مخاطب این آیه که می فرماید«عبس و تولّی» بیان داشت: شیعه نمی تواند قبول کند که پیامبر عملی خلاف رضایت خداوند انجام دهد، به همین دلیل مخاطب این آیه را آن فردی می داند که از سران قوم بوده است.

 

وی در پایان به ثقالت آیات این سوره اشاره کرد و ابراز داشت: مفسران در تفسیر این آیات به مشکل برخورد کرده اند و نمی توانند به طور دقیق مخاطب آیه«عبس و تولی» را مشخص کنند./867/پ202/ش

ارسال نظرات