۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۸۵۵۶۲
رییس دانشگاه باقرالعلوم:

دیدگاه سکولار مخالف تولید علم در دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دیدگاه سکولاری در کشور را مخالف تولید علم خواند و گفت: در برابر تولید علوم کارآمد اسلامی و بومی از سوی جریان سکولار در دانشگاه، مقاومت‌هایی وجود دارد که به استفاده از علوم تولید شده وارداتی و ترجمه‌ای، رغبت بیشتری دارند.
حجت الاسلام مريجي حجت الاسلام شمس الله مريجي رييس دانشگاه باقرالعلوم

حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی، رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت و ضرورت تحول در علوم انسانی اظهار داشت: این مسأله بدیهی است که علوم انسانی باید مطابق فرهنگ اسلامی و بومی کشور باشد و این مطلب، دغدغه چندین ساله دلسوزان عرصه فرهنگ است.

 

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) دیدگاه سکولاری در کشور را مخالف تولید علم در دانشگاه خواند و تصریح کرد: در برابر تولید علوم کارآمد اسلامی و بومی از سوی جریان سکولار در دانشگاه، مقاومت‌هایی وجود دارد و تفکرات دینی و اندیشه اسلامی را برنمی‌تابد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مریجی تولید علم را ضروری؛ اما پر زحمت دانست و گفت: برخی تولید علم را به دلیل زحمت و سختی آن برنمی‌تابند و به استفاده از علوم تولید شده وارداتی و ترجمه‌ای، رغبت بیشتری دارند.

 

وی به اولویت بازسازی و بازخوانی متون اسلامی برای تولید علم اشاره کرد و گفت: در دانشگاه، دغدغه و توان بهره‌برداری دقیق از متون اسلامی وجود ندارد؛ زیرا دانشجویان در سیستم آموزشی غیر بومی تحصیل کرده‌اند.

 

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: بنابراین ورود حوزه علمیه در بحث تحول در علوم انسانی لازم و ضروی است؛ چنان که اعضای هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با سرپرستی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، متون خوبی را فراهم کرده‌اند.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در زمینه تحول در علوم انسانی تصریح کرد: برخی با ادعای حوزوی بودن و غیر تخصصی بودن، این محتواهای پژوهشی را رد می‌کنند؛ در صورتی که دست‌اندرکاران تحول در علوم انسانی با علوم حوزه و دانشگاه آشنایی دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با تأکید بر ضرورت تحول در علوم انسانی یادآور شد: استفاده از علوم تجربی همانند پزشکی و مهندسی به فرهنگ و کشور خاصی محدود نمی‌شود؛ اما طبق نظر اندیشمندان، علوم انسانی در صورتی کارآمد است که با فرهنگ و زیست یک جامعه هماهنگی داشته باشد و این معضل و مشکل در علوم انسانی غرب وجود ندارد./908/ت302/س

ارسال نظرات