۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۲۸۵۷۱۶
آیت الله نوری همدانی در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه مطرح کرد؛

حوزه علمیه قم در جهان حوزه ای تحول آفرین و تاثیرگذار است/ لزوم تشکیل اتاق فکر در حوزه برای پاسخگویی بهتر به نیازهای حاکمیت و نظام

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی حوزه علمیه قم را در جهان حوزه ای تحول آفرین و تاثیرگذار دانست و با تاکید بر این که رسالت علمای قم در شرایط حساس کنونی بسیار سنگین است، تاکید کرد: ما افتخار می کنیم لشکر امام عصر(عج) هستیم و شغلی بالاتر از طلبگی سراغ نداریم.
مراسم آغاز سال تحصيلي جديد حوزه هاي علميه قم مراسم آغاز سال تحصيلي جديد حوزه هاي علميه قم مراسم آغاز سال تحصيلي جديد حوزه هاي علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه که در مدرسه علمیه فیضیه در حال برگزاری است، با اشاره به روایت «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِیٌّ، وَمُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِیلِ نَجَاةٍ، وَهَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ کُلِّ نَاعِقٍ» به تبیین رسالت و جایگاه مهم روحانیت و حوزه های علمیه پرداخت.
 
این مرجع تقلید با بیان این که حوزه های علمیه دنباله روی حوزه علمیه امام صادق(ع) هستند، تاریخچه ای از سیر حرکتی حوزه های علمیه در طول تاریخ بیان و تصریح کرد: حوزه های علمیه تربیت گاه هزاران فقیه، عالم و مجتهد عالی مقام بوده است.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی به تاسیس حوزه علمیه قم توسط حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی اشاره و با بیان این که روزگاری چهل هزار محدث در شهر قم مشغول به تعلیم و تعلم علوم دینی و الهی بودند، تصریح کرد: حوزه علمیه قم زمانی تاسیس شد که دشمن از روحانیت سیلی ها خورده بود و جریان فتوای میرزای شیرازی و جریان مشروطه مؤید این نکته است.
 
این مرجع تقلید با بیان این که حوزه علمیه قم در کل دنیا حوزه ای تحول آفرین و تاثیرگذار است، گفت: حضرت امام صادق(ع) در روایتی تاکید کرده اند در آخرالزمان صدای اسلام از قم به گوش جهانیان می رسد و ما امروز شاهد تحقق این مساله هستیم.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی رسالت و وظیفه علمای قم را بسیار خطیر، حساس و سنگین دانست و گفت: ما افتخار می کنیم لشکر امام عصر(عج) هستیم؛ شغل طلبگی شغلی بسیار با برکت و پر فضیلت است؛ رهبر معظم انقلاب وقتی خواستند مدرک دانشگاهی به ایشان بدهند امتناع و با این مضمون تصریح کردند که این مدال(طلبگی) برایم بهترین مدال است.
 
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود توصیه های مهمی خطاب به طلاب و فضلای حوزه بیان کرد و گفت: در این شغل و در این مسیر باید توجه بسیاری به اخلاص، اخلاق الهی و همت بلند داشت.
 
حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این‌که راه طلبگی محتاج همت بلند، کوشش و اراده جدی است، ابراز کرد: پرهیز از سستی و تنبلی و داشتن نظم و برنامه از جمله لوازم طلبگی است.
 
وی با بیان این‌که تمامی طلاب و فضلا باید اهل قلم و نویسنده باشند، افزود: همچنین با توجه به توصیه‌های علمای بزرگ شیعه، طلبه‌ای بدون تهجد و سحرخیزی نمی‌تواند به عروج الهی برسد؛ برخی از عالمان دین راضی نبودند طلبه‌ای در کلاسشان حاضر شود که تهجد و سحرخیزی ندارد.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد:‌ امام خمینی(ره) حوزه، فرهنگ و سیاست را متحول کرد؛ تا پیش از ایشان تمامی علما معتقد به ولایت فقیه بودند اما بنیانگذار انقلاب اسلامی تنها کسی بود که توانست پرچم دین را به اهتزاز درآورد و حوزه علمیه را با تحول روبه‌رو کند.
 
وی افزود: تحولی که از قم نشات گرفته امروز دنیای استکبار را بهم ریخته و مستکبران را سراسیمه و مستاصل کرده است.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین با اشاره به سفر خود به جمهوری آذربایجان، تاکید کرد: مردم این کشور سابقه درخشانی در محبت به اهل بیت(ع) دارند و آنچه در این سفر مرا متاثر کرد تغییر الفبای این کشور به لاتین است.
 
وی انقلاب اسلامی را فرزند حوزه های علمیه دانست و با تاکید بر لزوم تشکیل اتاق فکری برای پاسخگویی بهتر به نیازهای نظام و حاکمیت از سوی شورای عالی حوزه، تصریح کرد: حوزه باید اتاق فکری داشته باشد و بیش از گذشته به نقشه های دشمنان توجه داشته باشند.
 
این مرجع تقلید با اشاره به برجام و توافق هسته ای، گفت: الان این مساله از سوی نهادهای ذیربط در حال بررسی است، ما معتقدیم در حوزه علمیه قم نیز باید افرادی کارشناس و متخصص برجام را مورد مطالعه قرار دهند و نقاط آسیب را شناسایی کنند تا کلاه سرمان نرود.
 
وی در پایان با اشاره به روایاتی از ائمه معصومین(ع) به بیان توصیه‌هایی علمی و اخلاقی به طلاب حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: شغل طلبگی توفیقی از سوی خدای رحمان است و باید با رعایت موازین آن خود را متصل به حضرت ولی عصر(عج) کنیم./ 997/پ202/ج
ارسال نظرات