۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۸۵۸۷۲
معاون فرهنگی سازمان اوقاف تأکید کرد؛

ضرورت ایجاد وقف‌های جدید برای حوزه‌های علمیه/ برخورد قانونی با موقوفه خواری در کشور

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان این که متأسفانه برخی موقوفات حوزه های علمیه در گذشته در اختیار بعضی از ادارات قرارگرفته که اجاره آنها نیز پرداخت نشده است، گفت: کمیته مشترک میان سازمان اوقاف و حوزه علمیه از لحاظ حقوقی این تخلفات را پیگیری خواهد و هیچ گونه اغماضی نیز در برخورد متخلفان وجود ندارد.
حجت الاسلام شرفخاني

حجت الاسلام شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به تشکیل کمیته مشترکی میان حوزه های علمیه و سازمان اوقاف، احصاء و احیاء موقوفات حوزه های علمیه را مهم ترین هدف و برنامه این کمیته مشترک دانست.

 

وی با بیان این که به منظور تسریع در اجرای برنامه های مشترک جهت احیاء موقوفات حوزه های علمیه دو مجموعه سفرهایی را برای حضور در استان های مختلف کشور آغاز کرده اند، افزود: خوشبختانه در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی در جهت شناسایی موقوفات حوزه های علمیه صورت گرفته است.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به این که یکی از برنامه های مهم کمیته مشترک اوقاف و حوزه علمیه، زمینه سازی برای ایجاد وقف های جدید برای حوزه های علمیه در کشور است، تصریح کرد: باید با بهره گیری از ظرفیت و توان تبلیغی علما و روحانیت در جهت تبلیغ به منظور ایجاد وقف های جدید برای حوزه های علمیه تلاش شود.

 

حجت الاسلام شرفخانی با تأکید بر این‌که اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش در مورد موقوفات حوزه های علمیه از اهمیت بسیار بالایی برخورد دار است، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز بسیاری از موقوفات حوزه های علمیه در کشور نیت واقف در مورد آن اجرا نمی شود و وظیفه این کمیته مشترک شناسایی، نظارت و ارزیابی صحیح نیات واقف در این خصوص است.

 

وی تعامل میان اوقاف و حوزه های علمیه را بسیار سازنده و اثرگذار دانست و بیان داشت: نظر مدیران این دو مجموعه نیز احیاء سریع موقوفات حوزه های علمیه و اجرای دقیق نیات واقف در مورد آنها است.

 

حجت الاسلام شرفخانی افزود: امیدواریم بتوانیم از طریق این کمیته مشترک راهبردها و راهکارهایی جهت بهره وری بهتر برای موقوفات حوزه های علمیه تعیین و اجرایی کنیم.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور با اشاره به این که در سفر به مازندران پیرامون موقوفات حوزه علمیه استان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت، بیان داشت: قرار شد کمیته مشترکی نیز در مازندران به منظور پیگیری جهت احصاء و احیاء موقوفات حوزه علمیه تشکیل شود.

 

وی از تصویب مصوباتی در نشست مشترک میان سازمان اوقاف و حوزه علمیه مازندران جهت احیاء موقوفات حوزه علمیه خبر داد و گفت: این کمیته مشترک در استان مصوبات کاربردی این سفر را پیگیری و نتایج را به مراکز دو مجموعه اعلام خواهد کرد.

 

حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان این که متأسفانه بسیاری از رقبات موقوفات حوزه های علمیه به روز رسانی نشده است و همان اجازه سال های قبل را پرداخت می‌کنند، افزود: سرمایه گذاری و بهره روی صحیح از رقبات موقوفات حوزه علمیه نیز از مسائل مهمی است که در این کمیته مشترک پیگیری خواهد شد.

 

وی با بیان این که متأسفانه برخی موقوفات حوزه های علمیه در دوره های قبلی در اختیار بعضی از ادارات قرارگرفته که متأسفانه اجارات آنها نیز پرداخت نشده است، تصریح کرد: کمیته مشترک میان سازمان اوقاف و حوزه علمیه از لحاظ حقوقی این تخلفات را پیگیری خواهد و هیچ گونه اغماضی نیز در برخورد متخلفان وجود ندارد.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور با بیان این‌که باید در خصوص هماهنگی و احصاء اطلاعات موقوفات حوزه‌های علمیه تلاش شود، افزود: همچنین تسریع در روند اجرای امینانه نیات واقفان مسأله بسیار مهمی است که باید دنبال شود.

 

وی با اشاره به این که امروز نیاز جدی نسبت به ایجاد وقف های جدید برای حوزه های علمیه وجود دارد، گفت: علما و طلاب اثرگذارترین مجموعه تبلیغی هستند که می تواند که در ترویج و نهادینه سازی فرهنگ وقف تلاش کنند./950/202/ب3

ارسال نظرات