پرورش طلاب فاضل مصداق احیای امر ولایت است
حجتالاسلام والمسلمین سیدتقی حسینی شاهرودی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بازنگری، موقعیتشناسی و اهتمام خاص شرایط تاریخی را که حوزههای علمیه دارند، مهمترین مسألهای که سبب تکاپوی علمی میشود دانست و گفت: به لحاظ مقطع خاص کنونی، حکومت و قدرت به یک معنا متأثر از حوزه است و انقلاب در یک شرایطی قرار گرفته که میتواند تمدنساز باشد و تا حدودی نیز این زمینهها فراهم شده است.
وی درباره تمدنساز بودن حوزه اظهار داشت: حوزه باید یک حوزه تمدنساز باشد و این حوزه تمدن ساز قصد دارد تمدنی بر اساس ولایت اهلبیت(ع) را ارائه کند؛ تمدن شیعیان در گذشته نیز بوده است و ما اکنون در تمدن شیعیان با ویژگی خاص قرار داریم که در رأس این عینیتسازی، انسانسازی و مهندسی خاص تاریخی، اجتماعی و تمدنی که به اسم انقلاب رغم خورده است، امام خمینی(ره) به عنوان نائب امام زمان(عج) در دوران غیبت قرار داشت.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: این عینیتسازی ویژگی خاصی دارد که حوزهها باید آن را درک کرده و به آن سمت حرکت کنند و یک نوع تهذیب تحصیلی، اخلاقی و مدیریتی به آن سمت داشته باشند که متأسفانه به نظر میرسد حوزه هم درک موقعیت و هم حرکت و تکاپوی لازم به سوی این هدف بزرگ و شرایط خاص و استفاده از این موقعیت ویژه تاریخی(که بعد از حکومت امیر مؤمنان(ع) دیگر موقعیتی به دست شیعه به این شکل نیفتاده بوده) را نمیکند و بهره برداری زیادی ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین حسینیشاهرودی با بیان اینکه علما و مدیران حوزه رسالت عظیمی در زمینه توسعه احیای امر و ولایت اهل بیت(عج) دارند، تصریح کرد: رسالت حوزه و مدیران آن و علما در دنیای ارتباطات و انفجار اطلاعات امروزی با شرایط خاص منطقه بسیار عظیم است که بایستی از این شرایط ویژه برای توسعه احیای امر و ولایت اهل بیت(ع) استفاده کنند.
وی با اشاره به روایتی درباره احیای امر ولایت گفت: امام صادق(ع) در روایتی میفرمایند خدا رحمت کند کسی را که احیای امر ما کند؛ یعنی کسی که در همه شئون، امر ولایت را توسعه دهد؛ احیای امر ولایت مهمترین کاری است که باید آن را به بزرگان و نسل جوان حوزه گوشزد کنیم و درک موقعیت را متذکر شویم.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم درباره وظیفه متقابل مدیران حوزه و طلاب خاطرنشان کرد: بایستی هدفها مشترک باشد و آن هدف مقدس الهی را فهمیده و در آن راستا حرکت کنیم؛ یعنی مدیران حوزه خود را مدیران دستگاه امام زمان(عج) بدانند و طلاب را به عنوان سربازان امام زمان(عج) که مورد محبت و توجه آن حضرت هستند، دانسته و پرورش آنها را امر امام زمان(عج) در دوران غیبت و مصداق احیای امر بدانند و اگر در راستای تربیت کسانی که دستگیر ایتام آل محمد(ع) در دوران غیبت باشند، به نحو دیگری برخورد خواهند کرد.
حجتالاسلام والمسلمین حسینیشاهرودی افزود: در این صورت، مربی دیگر در ساختار برخوردهای مدیریت اداری برخورد نمیکند و مشکلات طلاب را مشکلات فرزندان خود و سربازان امام زمان(عج) تلقی خواهد کرد و اگر به این نحو باشد یک اهتمام خاصی اتفاق میافتد.
وی درباره وظایف طلاب اظهار داشت: طلاب نیز اگر به مدیر به عنوان کسی که مورد توجه امام زمان(عج) و تحت نظارت و مدیریت نواب عامه آن حضرت است، نگاه کنند و مدیریت پذیری، ولایت پذیری و درس خواندشان را در راستای به بار نشستن اهداف آن مدیران بدانند، قطعا نوع برخوردشان متفاوت خواهد شد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم درباره رفع خلأ اخلاقی از سوی مدیران حوزه تصریح کرد: مدیران حوزه برای خلأ اخلاقی در دنیای امروزی، بایستی هم آسیبشناسی خوبی از طلاب داشته باشند و هم راهکارها و روشهایی را ارائه دهند که بتواند آن آسیبها را پوشش داده و انگیزه طلاب را نسبت به درس و تهذیب اخلاقی بالا ببرند./822/ت302/ی