۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۸۷۲۳۲
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد؛

ریشه مشکلات فرهنگی در قانون‌گذاری نیست/ بازوان اجرایی، نتایج قانون را ناکارآمد جلوه می‌دهند

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازوان اجرای قوانین برای شانه خالی کردن از اجرای آن آیین‌نامه‌هایی را به تصویب می‌رسانند، گفت: دولت باید به وعده‌های الهی اعتماد کند و به اجرای قوانین و فرایض دینی همت کند.
حجت الاسلام سالک
حجت‌الاسلام احمد سالک، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه در قانون‌گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌توان به جرأت گفت که هیچ کاستی از نگاه تصویب و اجرا در قانون اساسی وجود ندارد، گفت: باید در نظر داشت که نمی‌توان قانونی را وضع کرد که همه ابعاد غنای معرفتییک قانون معیار راداشته باشد چراکه بر اساس اعتقادات اسلامی فقط معصومین علیه‌السلام می‌تواند این مقام را داشته باشد و این امر به نحوی اختصاص به کلام خدا دارد.
 
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تنها قانونی که هیچ تغییر و تحولی در آن نخواهد بود قانون الهی است، اظهار داشت: ما انسان‌ها؛ بشر ممکن الخطا هستیم.
 
وی با اشاره به قدرت فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جریان قانون‌گذاری برای فرهنگ گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای مباحث فرهنگ ما دچار ضعف قانون‌گذاری نیستیم.
 
وی افزود: به جرأت می‌توان گفت که قانون‌های مصوب برای بهبود و توسعه وضعیت فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران به‌اندازه کافی داریم.
 
حجت‌الاسلام سالک با اشاره به اینکه در حال حاضر برای مدو لباس، حجاب و عفاف، قرآنی و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی قانون داریم و این نشان از آن است که قوانین کافی برای مسائل فرهنگی وجود دارد، گفت: در ماه‌های اخیر هم قوانینی برای تقویت برخی مسائل فرهنگ به تصویب مجلس رسیده است که قانون امربه‌معروف و نهی از منکر از این قوانین به شمار می‌آید.
 
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون طرح جامع جمعیت نیز در مجلس در حال بررسی و تصویب است، اظهار کرد: طرح‌های متعدد فرهنگی نیز در دستور کار است و باقدرت نیز پیش می‌رود.
 
وی با اشاره به مشکلات فرهنگی روز اساس مشکل را در اجرای قانون دانست و گفت: در این جریان مشکل ما دو قطب دارد اول آنکه مشکل باور مسؤولین در پیاده کردن ضوابط دینی در جامعه اسلامی است.
 
حجت‌الاسلام سالک با اشاره به‌ضرورت ایمان و اعتماد به وعده‌های الهی در اجرای قوانین و فرایض دینی در جامعه اسلامی یادآور شد: نکته دوم متوجه مجریانی است که باید با باور خود به این قوانین به اجرای دقیق مصوبات بپردازند تا آثار مثبت آن در جامعه نمایان شود.
 
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تبیین اساس موانع اجرای قانون در فضای فعلی گفت: در اجرای قوانین اسلامی با موضوعی به نام آئین‌نامه‌های بهانه محور روبرو هستیم.
 
وی ادامه داد: دولت‌ها که مجریان اصلی قوانین هستند با نوشتن آیین‌نامه‌های مختلف و توجیه‌های مختلف از اجرای صحیح قوانین مصوب ممانعت می‌کنند.
 
حجت‌الاسلام سالک با اشاره به میزان مطابقت قوانین با شرع مقدس اسلام ابراز داشت: شورای نگهبان از این خط قرمز در همه قوانین و مصوبات دفاع می‌کند؛ ولی با همین حال قوانینی که در مجلس برای تصویب به جریان می‌افتد در نقطه شروع با مشکلاتی مواجه است که آن‌هم به مجتهد نبودن نمایندگان در حوزه‌های دینی برمی‌گردد.
 
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود توکل عملی در بازوان اجرایی قوانین اظهار داشت: مجری قانون فقط نقش اجرا را به عهده دارد، این در حالی است که مجریان ما متعهد به قوانین نیستند و باوری به نتایج قوانین ندارند.
 
حجت‌الاسلام سالک با اشاره به اینکه قانون امربه‌معروف و نهی از منکر که به تصویب مجلس رسیده است یک امتیاز بزرگ فرهنگی است، اظهار داشت: در شرایط کنونی با تنش‌های سیاسی و اجتماعی که به وجود آورده‌اند عملاً مانع از اجرای آن شده که خود جای تأمل دارد.
 
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره جایگاه منتقدان در در بررسی وضعیت موجود فرهنگی گفت: منتقدان با انتقاد خود بعضاً منجر به تقویت ابعاد اجرایی قانون نیز می‌شوند.
 
وی در پایان ابراز داشت: تا شش ماه دیگر وضعیت اجرایی قانون امربه‌معروف و نهی از منکر را رصد و از دولت نتایج آن را مطالبه خواهیم کرد./921/ت302/س
ارسال نظرات