نشست علمی پیامدهای تحریف عهدین از منظر قرآن برگزار شد
وی افزود: ما در قرآن آیات زیادی داریم که استفاده از متون مقدس برای تفسیر قرائن منبعی ارزشمند است، اگر این متون را منحرف و مجعول بدانیم برای فهم آن بخش از آیات قرآن که درباره مفاهیم الهیاتی ادیان دیگر صحبت کرده هنگام تفسیر دچار مشکل میشویم.
استاده دانشگاه عنوان کرد: به عنوان مثال برای فهم بهتر آیات مربوط به هبوط، مصائب یهود، به ارث بردن زمین توسط صالحان یا اینکه یهودیان میگویند عزیر پسر خدا است، باید به کتابهای مقدس متون عهدین مراجعه کرد.
حجتالاسلام صادقینیا اظهار داشت: اگر از مطالعه کتابهای مقدس یهودی و مسیحی غافل شویم بیش از دو سوم قرآن را متوجه نشده و منبعی قابل ملاحظه برای تفسیر قرآن را از دست خواهیم داد و این نخستین پیامد تحریف متون مقدس از نظر قرآن است.
وی با اشاره به اینکه در قرآن آیاتی وجود دارد که مخاطبان آن یهودیان بوده و به آنها گفته شده به تورات رجوع کنند تا بر اساس تورات بین آنها حکم شود، بیان داشت: تورات تحریف شده نیست زیرا قرآن نمیتواند یهودیان را به کتاب تحریفشده ارجاع دهد، همچنین قرآن تصدیق کننده توراتی است که با بنیاسرائیل بوده این نیز یکی دیگر از دلایل عدم تحریف تورات است.
استاد دانشگاه افزود: امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم مساله داشتن کدام دین نیست بلکه مساله اصلی دینداری در برابر بیدینی یا پیشامدرن و پسامدرن است، کسانی که چنگ به رخ دینی میزنند در حقیقت در آتش بیدینی میدمند.
حجتالاسلام صادقینیا بیان داشت: اگر تحریف متون عهدین برای قرآن مساله بود مانند سایر مسائل به میدان آمده و تحریفکنندگان را محاکمه میکرد بنابراین ما باید در مواجه با این مسائل نوعی ظریف سنجی داشته باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از نگاه من قرآن کریم در مقام و موضع متهم کردن کتب عهدین به تحریف شدگی نیست به این دلیل که قرآن دنبال ایجاد فهم دینی مشترک است./807/