۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۲۸۸۴۸۱
آیت الله طباطبایی‌نژاد:

برخی فکر می‌کنند علت پیشرفت غرب فساد و فحشا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: متأسفانه برخی فکر می‌کنند که بی بند و باری و بی حجابی و بی دینی هم بخشی از پیشرفت‌های کشورهای غربی است، درحالی که غرب در زمینه پیشرفت‌های خود فعالیت کرده است و به آنها دست پیدا کرده و اگر این فساد‌ها را نداشتند امروزه بسیار پیشرفته‌تر بودند.
آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان عصر امروز در دیدار با اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان، خاطرنشان کرد: برای پیشرفت یکی دانستن لازم است و یکی از دانستنی‌ها غفلت نکردن، تذکرات برای این است که انسان از دانستنی‌های خود غفلت نکند، تکرارها برای جلوگیری از این غفلت است.

 

وی با بیان روایتی از امام علی(ع) تصریح کرد: امام می‌فرمایند ظالمین سه دسته هستند، دسته اول کسانی که به مافوق خود ظلم می‌کنند، نافرمانی از دستورات مافوق یک نوع ظلم است، دسته دوم کسانی هستند که به زیر دست خود غلبه دارند و بر او ظلم می‌کنند، دسته سوم کسانی هستند که خودشان به طور مستقیم ظلم نمی‌کنند بلکه به یاری ظالم می‌روند.

 

امام جمعه اصفهان در ادامه عنوان کرد: قرآن می‌فرماید اگر کسی از حدود الهی تجاوز کند به خودش ظلم کرده است، ما باید در کارهای دینی به همان صورت که در فعالیت‌های علمی خود دقت داریم دقت نظر داشته باشیم و مسائل مختلف دینی را مورد بررسی قرار دهیم و آن را بررسی علمی کنیم، نباید از مسائل دینی به سادگی عبور کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان عمل کردن برخلاف عقل را ظلم دانست و اظهار کرد: انسان گاهی دچار اشتباه می‌شود، بنده معتقدم استاد اخلاق جز استادی که تدریس می‌کند و دروس را برای طلاب و دانشجویان می‌گوید نیاز نیست، بهترین استاد اخلاق همان استادی است که در حال تعلیم علوم به شاگردان است، استادی که درس می‌دهد باید به خاطر داشته باشد که یک مسلمان است و قرار است یک انسان را تربیت کند نه یک ربات و موجود بی جان و بی عقل و منطق، اساتید باید بدانند در حال تعلیم یک مسلمان هستند و باید جنبه‌های دینی و اخلاقی او را در نظر داشته باشند.

 

هدف از تأسیس دانشگاه آزاد برطرف کردن نیازهای کشور بود

وی با تأکید بر اهمیت ارائه نکات دینی و خلاقی در بین تدریس، این کار را بسیار مؤثرتر از کلاس درس اخلاق توصیف کرد و گفت: هدف تأسیس از دانشگاه آزاد اسلامی این بود که نیازهای کشور را برطرف کند، باید ببینیم تا چه حد دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تربیت افراد و ارائه متخصصین دین دار و متعهد موفق بوده است.

 

امام جمعه اصفهان با اشاره به الگو پذیری کشورهای کوچک از کشورهای بزرگ‌تر و قدرتمندتر تصریح کرد: زمانی که شاه ایران می‌گفت به دروازه تمدن رسیدیم این به معنای دستیابی ایران به تکنولوژی نبود بلکه زنان و دختران آنها از بی‌حجابی در آمریکا الگو برداری کرده و بی‌حجاب شده بودند، هنوز هم ما مرگ بر آمریکا می‌گوییم ولی هنوز تشبه به آمریکا داریم، مطبوعات با افتخار از راننده کامیون شدن یک خانم خبر می‌دهند درحالی که این موضوع هیچ جای افتخاری ندارد.

 

وی با بیان این‌که زن و مرد هرکدام وظایف مشخصی دارند، اظهار کرد: بچه‌ها در تقلید از بزرگان به حقیقت مطلب فکر نمی‌کنند بلکه فقط می‌خواهند ادای دیگران و بزرگتر‌ها را در بیاورند و نباید ما در زندگی خود رفتاری به این صورت داشته باشیم و دچار تقلید بدون فکر و منطق شویم.

 

نماینده ولی فقیه در ادامه خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی فکر می‌کنند که بی بند و باری و بی حجابی و بی دینی هم بخشی از پیشرفت‌های کشورهای غربی است، درحالی که غرب در زمینه پیشرفت‌های خود فعالیت کرده است و به آنها دست پیدا کرده و اگر این فساد‌ها را نداشتند امروزه بسیار پیشرفته‌تر بودند.

 

همه موجودات برگردن یکدیگر حقوقی دارند

امام جمعه اصفهان با بیان‌ این‌که نخستین وظیفه ما اطاعت از خداوند است، تصریح کرد: ما مسلمان هستیم و وظیفه داریم از دستورات دینی و فرامین الهی تبعیت کنیم، همه موجودات به ویژه انسان نسبت به یکدیگر حقی دارند، در حقیقت همه عالم حقوقی بریکدیگر دارند، ما انسان‌ها به گردن هم حق داریم و حیوانات و درختان و اشجار و گیاهان هم به گردن ما حق دارند.

 

وی با اشاره به تفاوت در حد و اندازه و مراتب حقوقی که بر گردن انسان است اظهار کرد: در این مراتب هیچوقت نباید حق قوی را فدای حق ضعیف‌تر کرد، به عنوان مثال حق پدر نسبت به برادر در اولویت است، این مسائل حقوق الهی است و این حقوق روند خاص خود را دارد، هیچ حقی بعد از حق خداوند بالاتر از حق پدر و مادر نیست، ذی حق ترین موجودات بعد از خدا والدین هستند.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر از روند کار طبیعت منصرف شویم منحرف خواهیم شد، روند قران این است که زمانی که می‌خواهد امر به دو چیز کند ابتدا اهم را بیان می‌کند سپس مهم را مطرح می‌کند، وقتی قرآن می‌گوید یزکیهم و یعلمهم الکتاب یعنی تزکیه مهم‌تر است و زمینه ساز و مقدمه علم و تعلیم تزکیه است.

 

آیت الله طباطبایی نژاد با تأکید بر این‌که حق هیچکس بالاتر از خداوند نیست، ابراز کرد: حقوقی در عالم وجود دارد که باید آنها را بدانیم و آنها را مراعات کنیم، هر گناهی که انسان بخواهد مرتکب شود می‌بیند حق خدا دارد پایمال می‌شود و به نوعی ظلم می‌کند، ظلم یعنی کار بیجا کردن، عدل یعنی هرچیزی در جای خودش قرار دادن، انسان عاقل ظلم نمی‌کند./1304/202/ب2

ارسال نظرات