۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۲۸۸۹۵۱
بررسی راه‌های نفوذ فرهنگی دشمن؛

نخواستند ارزش‌های جبهه به داخل شهر‌ها بیاید

خبرگزاری رسا ـ ضعف مدیریت فرهنگی، بی‌توجهی به اهالی فرهنگ و هنر متعهد به انقلاب، حضور پررنگ محصولات فرهنگی غرب در بازار فرهنگی کشورمان و ساختار آموزش عالی و علوم انسانی غربی از نظر کارشناسان به عنوان مهم‌ترین منافذ حضور و توطئه فرهنگی دشمن عنوان شد.
کارشناسان فرهنگي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، ضعف مدیریت فرهنگی، بی‌توجهی به اهالی فرهنگ و هنر متعهد به انقلاب، حضور پررنگ محصولات فرهنگی غرب در بازار فرهنگی کشورمان و ساختار آموزش عالی و علوم انسانی غربی از نظر کارشناسان به عنوان مهم‌ترین منافذ حضور و توطئه فرهنگی دشمن عنوان شد.

نفوذ فرهنگی دشمن بار دیگر از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفت و ایشان در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران، نفوذ فرهنگی دشمن را خطرناک‌تر از نفوذ اقتصادی و سیاسی عنوان کردند. از این‌رو «جوان» در گفت‌و‌گو با کارشناسان و فعالان فرهنگی، راه‌های نفوذی که در ساختار فرهنگی کشورمان وجود دارد و نقاطی را که ممکن است به عنوان منفذ حضور فرهنگی دشمن به شمار آید، مورد بررسی قرار داده است.

 

ضعف مدیریت فرهنگی

محمدحسین نیرومند، مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، در گفت‌و‌گو با «جوان» ضعف مدیریت فرهنگی را مهم‌ترین عامل ایجاد نقاط نفوذ دشمن در فرهنگ عنوان کرد و افزود: بی‌توجهی به فرهنگ در اشل ملی اوضاع فرهنگی را مستعد ایجاد منافذ در فرهنگ می‌کند و از سوی دیگر بی‌توجهی به اهالی فرهنگ و هنر متعهد به انقلاب که می‌توانند با نفوذ فرهنگی دشمن مقابله کنند بر این ماجرا دامن می‌زند. نیرومند گفت: با وجود تأکید مقام معظم رهبری بر مسئله فرهنگ، این بخش به شدت از کمبود بودجه رنج می‌برد که همین مسأله به ضعف فرهنگی کمک می‌کند.

 

این فعال فرهنگی تأکید کرد: هم‌اکنون به دلیل تنوع محصولات فرهنگی غرب از اسباب‌بازی گرفته تا فیلم، ماهواره و رسانه مدیریت فرهنگی کشورمان توانایی مقابله را از دست داده است.

 

آموزش عالی، مهم‌ترین عرصه نفوذ

دکتر محمدصادق کوشکی، پژوهشگر و استاد دانشگاه نیز در گفت‌و‌گو با «جوان»، مهم‌ترین عرصه نفوذ فرهنگی جهان استکبار علیه انقلاب اسلامی را حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: با وجود آنکه پش از انقلاب اسلامی شاهد رویش‌های فرزندان انقلاب در عرصه دانشگاه بودیم اما تسلط علوم غربی یا ترجمه شده از غرب بر فضای علمی دانشگاه‌ها و حضور اساتید تربیت شده با فرهنگ غربی، باعث شد نیروهای جوان پس از خروج از دانشگاه استعداد خاصی برای لغزش در ورطه فرهنگ غربی پیدا کنند.

 

کوشکی گفت: دومین عرصه نفوذ استکبار عرصه هنر، به خصوص هنر‌های نمایشی و در رأس آنها سینماست. قابلیت‌های سینما و تسلط جهان استکبار بر آن باعث شده حوزه سینما یکی از مهم‌ترین عرصه‌های نفوذ باشد که با انتقال فرهنگ، تمدن و یک زندگی غربی، مجری جنگ روانی دشمن علیه نظام، انقلاب و مردم بوده است.

 

این پژوهشگر تصریح کرد: محصولات نمایشی در قالب فیلم‌های غیرمجاز، شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی فیلم‌هایی که از طریق صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی به مخاطب عرضه شده‌اند، آسیب‌های فرهنگی را به بار آورده‌اند.

 

فاصله میان نسل انقلابی و نسل جدید

رضا برجی، عکاس و مستندساز انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با «جوان»، یکی از راه‌های نفوذ دشمن را ایجاد فاصله میان نسل اول انقلاب و نسل‌های بعدی عنوان کرد و گفت: ما نیازمند تحولی بزرگ در آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم میان نسل اول انقلاب و باقی نسل‌ها ارتباط برقرار کنیم و ارزش‌های نسل اول مثل ایثار و مقاومت را به آنها منتقل کنیم. مشکل ما از زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهور وقت در نماز جمعه گفت چه اشکالی دارد بسیجی‌ها هم بنز سوار شوند؟! در حالی که بسیجی‌ها فقط جنگیده بودند و هیچ پولی برای بنز سوار شدن نداشتند، مسؤولان می‌خواستند بنز سوار شدن فرزندان خودشان را توجیه کنند و نمی‌دانستند که بسیجی‌ها حتی از زندگی خود برای حضور در جبهه‌ها گذشته‌اند. مشکل ما این است که مدیران نتوانستند زندگی‌شان را با زندگی مردم در یک سطح قرار دهند و مثل رجایی زندگی کنند. این آغازی بر تهاجم فرهنگی بود. بیست و چند سال پیش شهید آوینی گفت جنگ آینده ما با امریکا نیست با اسلام امریکاست. مسئولان نتوانستند اتفاقاتی را که در جبهه‌ها می‌گذشت به داخل شهر‌ها انتقال دهند، به طوری که حتی مهاجرانی وزیر ارشاد گفت حالا که با عراق صلح کرده‌ایم، لازم نیست دیگر فیلم جنگی بسازیم، حرفی بسیار احمقانه و از سر جهالت گویا نمی‌دانست که جنگ ما جنگ عقیده بود و ما با اسلام امریکایی می‌جنگیدیم.

 

برجی گفت: استراتژیست‌ها می‌گویند بهترین دفاع، دفاع در خاک دشمن است، ما زمانی خاکریز فرهنگی‌مان در قلب اروپا یعنی بوسنی بود و انقلاب در آنجا حضور داشت اما نتوانستیم آن را حفظ کنیم. ما در استفاده از رسانه شکست خوردیم، هم‌اکنون ببینید چند درصد مردم ماهواره نگاه می‌کنند! رسانه برای غرب به شمشیر دولبه تبدیل شده، غرب لیبرال با یک سرش بر سر ما می‌زند و ما اگر مدیران فرهنگی شش‌دانگی داشته باشیم می‌توانیم آن لبه دیگرش را بر سر خود غرب بکوبیم./998/د102/س

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات