۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۲۸۹۲۸۰

مراسم روز عرفه در 14 امامزاده شاخص خراسان شمالی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: همزمان با نهم ذی الحجه مراسم دعای عرفه و روز نیایش در 14 امامزاده شاخص شهرستان‌های مختلف این استان برگزار می‌شود.
عرفه

حجت الاسلام سیف الله سهرابی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری آیین دعای روز عرفه در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص شهرستان های مختلف این استان خبر داد و افزود: این مراسم عصر اول مهرماه، مصادف با نهم ذی الحجه، روز عرفه و نیایش در حرم مطهر 14 امامزاده شاخص خراسان شمالی با سخنرانی ائمه جمعه و روحانیان برگزیده و مداحی مداحان استانی با حضور اقشار مختلف مردم و مسؤولان برگزار می شود.

 

وی اضافه کرد: مراسم دعای عرفه در شهرستان بجنورد در حرم مطهر امامزادگان حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) با سخنرانی حجت الاسلام ناصر هدایتی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، امامزاده محمدباقر(ع) اسفیدان با سخنرانی حجت الاسلام علی اسماعیلی، مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه ای بجنورد و در امامزاده سیداسماعیل(ع) باباامان با سخنرانی حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان برگزار خواهد شد.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی ادامه داد: همچنین در شهرستان شیروان نیز مراسم روز عرفه در امامزاده حمزه رضا(ع) با سخنرانی حجت الاسلام حسین کوثری، امام جمعه شیروان و در امامزاده غیبی(ع) با سخنرانی حجت الاسلام چالاک برگزار می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی اظهار کرد: در شهرستان اسفراین هم آیین روز عرفه و نیایش در امامزاده سیدجعفر بن احمد(ع) با مداحی محمدنیا، امامزاده سیدجعفر بن موسی(ع) با مداحی نامی و حرم امامزاده سیدابراهیم(ع) با مداحی هادیان برگزار خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: مراسم مزبور در شهرستان فاروج در محل حرم امامزاده سیدجعفر(ع) سیاهدشت با سخنرانی حجت الاسلام وردی زاده و امامزاده عبدالرحمن(ع) خرق با سخنرانی حجت الاسلام سجادی برپا می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی افزود: در شهرستان مانه و سملقان نیز آیین روز عرفه در محل امامزاده محمد دلاور(ع) با سخنرانی حجت الاسلام یحیی حسام و امامزاده ابراهیم(ع) انصار با مداحی مقتدایی برگزار خواهد شد.

 

وی ادامه داد: مراسم روز عرفه در شهرستان گرمه در محل امامزاده فخرالدین(ع) ایور با سخنرانی حجت الاسلام شیخ زاده و در شهرستان جاجرم نیز در جوار بقعه متبرکه خواجه علی بن مهزیار(ع) با سخنرانی حجت الاسلام محمد صالحی نیا، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جاجرم برگزار می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در خاتمه با یادآوری جایگاه و ارزش روز عرفه، از اقشار مختلف مردم و مسؤولان استانی و شهرستان های مختلف برای حضور در مراسمات روز عرفه در جوار امامزاده ها و بقاع متبرکه شاخص خراسان شمالی دعوت کرد.

 

گفتنی است، نهم ذی الحجة؛ روز عرفه و از ایام مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان محسوب می شود؛ در چنین روزی امام حسین(ع) حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد و به همین دلیل نیز قرائت دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می شود.

 

در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند، سپس حجاج به‌ سمت سرزمین مشعرالحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

 

افزون بر دعای امام حسین(ع)؛ در این روز برای غیرحجاج نیز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی از جمله غسل ذکر شده است، با پایان روز عرفه؛ عید قربان و دهه امامت و ولایت آغاز می شود./9314/ت303/ب3

ارسال نظرات