۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۲۹۰۰۲۲
کارشناس مسائل مذهبی:

صحنه عاشورا تلفیقی از عشق، عرفان، عقلانیت و اقامه حدود الهی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که صحنه عاشورا تلفیقی از عشق، عرفان، عقلانیت و اقامه حدود الهی است، گفت: دین اسلام تلفیقی از عقلانیت و عرفان است، از این رو برخورد عقلانی صرف با آموزه های دینی سبب انحراف می‌شود.
واقعه عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ولی الله صادقی، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه شب گذشته در مسجد امام حسین(ع) شهر منظریه اقامه عبادات را لازمه اخلاص در عمل دانست و اظهار کرد: تفاوت اقامه و خواندن نماز در اخلاص در عمل است، زیرا اقامه سبب تأثیر نماز در تمام ارکان زندگی می شود.

 

وی در ادامه افزود: در عزاداری برای شهدای کربلا نیز باید عزاداری ها اقامه شود، زیرا وقتی عزاداری در اجتماع اقامه شود، هر یک از افراد اجتماع به شخصیت خود در عاشورا نزدیک می شود.

 

کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: اقامه عزاداری عاشورا سبب می شود تا تمامی جوانان با تأسی به مقام حضرت علی اکبر(ع) به اخلاق او متخلق شوند و از همین جهت است که در روایت می فرماید: «کُلُ اَرضٍ کَربَلا وَ کُلُ یَومٍ عاشورا».

 

حجت الاسلام صادقی در بخش دیگری از سخنان خود افزایش معضلات اجتماعی نظیر طلاق و رشا و ارتشا را معلول دوری از ارزش های معنوی دانست و گفت: دین اسلام کامل ترین دین است و طبیعتاً مؤمنان به این دین آسمانی هم از هر عیبی عاری باشند، اما متأسفانه ما بهره کمی از آموزه های این دین الهی داریم.

 

وی با اشاره به بخش هایی از احوالات آیت الله بهجت عنوان کرد: تمامی مراجع تقلید در طول تاریخ سعی داشته اند آموزه های دینی خود را در زندگی شخصی و اجتماعی به کار ببندند و از همین جهت این بزرگان هم مرجع تقلید در احکام هستند و هم در بسیاری موارد سیره عملی آن ها الگوی مناسبی برای ما است.

 

کارشناس مسائل مذهبی برخورد عقلانی صرف با آموزه های دینی را سبب انحراف در برداشت های افراد از دین دانست و تصریح کرد: دین اسلام تلفیقی از عقلانیت و عرفان است و البته در مباحث عرفانی و اشراقی هم کاملاً با عقل منطبق است اما باید هم از آموزه های عقلی استفاده کنیم و هم در مباحث اشراقی تجاربی را بدست آوریم.

 

حجت الاسلام صادقی صحنه عاشورا را تلفیقی از عشق، عرفان، عقلانیت و اقامه حدود الهی دانست و عنوان کرد: زمانی حضرت اباعبدالله(ع) بر بالین برادر بزرگوارشان حاضر شدند، مرگ ایشان را سبب شکستن کمر خود دانستند و این مسأله نشان از پیوستگی خونی و برادری آن دو حضرت دارد اما دقایقی قبل حضرت عباس(ع) همانند یک سرباز از برادر خود اذن میدان گرفتند.

 

وی وجوب نماز و روزه و سایر احکام را گامی برای رشد شخصیت مذهبی و معنوی افراد دانست و گفت: فلسفه عبادات برای تقویت ابعاد معنوی شخصیت افراد وضع شده اما در کنار این مسأله اقامه نماز و سایر عبادات سبب بهبود وضعیت زندگی اجتماعی نیز می شود.

 

کارشناس مسائل دینی و استاد دانشگاه تأکید کرد: هر اندازه جامعه تقید بیشتری به مبانی دینی داشته باشد، به همان اندازه آسیب های اجتماعی کاهش یافته و نسل‌های آینده در رفاه و آسایش بیشتری به سر خواهند برد./868/202/ب2

ارسال نظرات