۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۲۹۱۴۲۰
معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم مطرح کرد؛

اهتمام ویژه امام هادی به علم و عالم/ زیارت جامعه کبیره دانشگاه امام شناسی

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام همتیان از زیارت جامعه کبیره به عنوان بهترین سند بر علم الهی امام علی النقی(ع) نام برد و گفت: زیارت جامعه کبیره شناسنامه معرفی اهل بیت(ع) و مکتب بسیار برجسته امام شناسی و دانشگاه بزرگ معرفت به امام و خصوصیات او است.
حجت الاسلام محمد همتيان مديركل اداره اخلاق حوزه هاي علميه

حجت‌الاسلام محمد همتیان سورکی، معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم و استاد اخلاق حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام هادی(ع)، اظهار داشت: از شرایط امام معصوم(ع) این است که افضل مردم به ویژه از لحاظ علم باشد که امام هادی(ع) نیز از این قاعده مستثنا نبود.

 

علم امام اکتسابی نیست

وی ادامه داد: وفتی در قرآن و روایات آمده که ائمه دریای علم بوده و عالم به تمام موجودات و کائنات هستند، معلوم می شود علم آنها با علومی که در اذهان ما قرار داد متفاوت است؛ علم آنها اکتسابی نیست بلکه علمی است که از جانب خداوند به آنها داده شده که توانایی درک علوم گذشته، حال و حتی آینده را به آنها می دهد.

 

حجت‌الاسلام همتیان با اشاره به ثمره گرانقدر امام هادی(ع) یعنی زیارت جامعه کبیره، ابراز داشت: بهترین سند بر علم الهی امام همین زیارت جامعه کبیره است که تعابیر و خطاب های عمیقی نسبت به امام و مقام او در این زیارت به کار رفته است.

 

وی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره شناسنامه معرفی اهل بیت(ع) است، افزود: این زیارت در واقع مکتب بسیار برجسته امام شناسی و دانشگاه بزرگ معرفت به امام و خصوصیات او است.

 

کرامات و معجزات فراوان امام هادی(ع)

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه با اشاره مقام والای امام هادی(ع)، ابراز داشت: معجزات و کرامات فراوانی از امام هادی دیده شده است به عنوان نمونه نقل شده روزی متوکل عباسی تصمیم به قتل امام هادی(ع) گرفت و دستور داد ایشان را داخل قفسی که در آن شیرهای وحشی بودند، قرار دهند اما وقتی حضرت را به داخل قفس فرستادند در کمال تعجب دیدند شیرها سر خود را روی دستان خود گذاشتند و کنار حضرت نشستند که متوکل برای حفظ آبروی خود دستور داد فورا حضرت را خارج کردند و از حاضران خواست این موضوع جایی درز پیدا نکند.

 

نشر علم و معارف در جو خفقان عباسی

وی خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) در جو خفقان عباسی و مقارن با متوکل که بنا به فرموده امیرالمؤمنین(ع) فاسق ترین حاکم عباسی است، زندگی می کرد؛ اما در همین حال از تربیت شاگردان و انتقال علوم و معارف قرآن غافل نبود همانطور که بسیاری از علما و بزرگان اشعری که در قبرستان شیخان قم مدفون هستند از شاگردان امام هادی(ع) بوده اند.

 

حجت‌الاسلام همتیان در پایان به اهمیت بیش از حد امام هادی(ع) به علم و عالم اشاره کرد و ابراز داشت: امام هادی(ع) به همراه جمعی که همگی از سادات بودند در مجلسی نشسته بودند که در بین آنها ریش سفیدهایی نیز حضور داشتند؛ در همین حین یکی از عالمان زمان آن حضرت به مجلس وارد شد که در میان تعجب همگان امام هادی(ع) به استقبال این شخص رفتند و به گرمی از او استقبال کردند و هنگامی که امام(ع) با اعتراض اطرافیان مواجه شد فرمودند که خداوند خود در قرآن مقام عالم را گرامی داشته و برای او درجاتی قرار داده است و این آیه را قرائت کردند«یرفع الله الذین امنوا منکم والذین أوتوا العلم درجات»./1330/ت302/ی

ارسال نظرات