۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۲۹۱۶۲۲
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی تبیین کرد؛

مفهوم عاقبت بخیری از منظر امام هادی در زیارت جامعه کبیره

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در ویژه برنامه روز میلاد حضرت امام علی النقی الهادی(ع) در حرم رضوی به تبیین مفهوم عاقبت بخیری از منظر امام هادی در زیارت جامعه کبیره پرداخت.
حجت الاسلام گرايلي

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدباقر گرایلی، مدیر گروه حقوق مجتمع آموزش عالی مشهد عصر امروز در رواق امام خمینی(ره)  با تبیین اهمیت عاقبت بخیری اظهار کرد: عاقبت بخیر شدن به معنای مراقبت از ایمان است که شیطان دم مرگ دین انسان را از او نگیرد که اگر ذرّه ای کوتاهی و بی مبالاتی کند امکان دارد در همان لحظه شیطان ایمان را از انسان بگیرد و خدای ناکرده دلبسته به غیر خدا باشد.

 

وی تصریح کرد: کسی عاقبت بخیر است که بتواند دینش را به قبر و عالم آخرت منتقل کند بنابراین باید برای عاقبت بخیری تلاش کنیم چرا که جان دادن سخت است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی افزود: امیرمؤمنان علی(ع)، منادی تقوا و شخص بی بدیل تمام دوران ها در خصوص سختی جان دادن چنین فرموده اند: «وقتی که سکره های موت بر محتضر وارد می شود من علی(ع) نمی توانم واژه ها کنار دهم و لحظه جان دادن را توصیف کنم که چقدر سخت است».

 

وی با بیان این که آیات و روایت بسیاری مبتنی بر ارزش و اهمیت عاقبت بخیری بیان شده است، ابراز کرد: امام حسن عسکری(ع) در زندان تا صبح قدم می زدند در حالی که این جملات را زمزمه می کردند و از خداوند طلب عاقب بخیری و رستگاری می فرمودند.

 

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که عصاره دعای عرفه همان چند فرازی است که امام حسین(ع) از خداوند عاقبت بخیری را طلب می کنند، گفت: امام به خدا چنین خطاب می کند: «ای بهترین حکم کننده ها، ای بهترین شنونده ها، ای بهترین بیننده ها، خدایا من از تو حاجتی را می خواهم اگر این را دادی و هر چه ندادی ضرر نکرده ام، ولی اگر همین یک حاجتم را ندادی و کائنات را در دستم قرار دهی بی فایده است، خدایا من از تو عاقبت بخیری و نجات از آتش جهنم می خواهم».

 

وی با بیان راه کارهای عاقبت بخیری عنوان کرد: با توجه به به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ: ای کسانی که ایمان آورده‏اید از خدا پروا کنید و به او توسل وتقرب جویید و در راهش جهاد کنید باشد که رستگار شوید» انسان با تقوای الهی، بردن وسیله معتبر درخانه خدا و جهاد در راه خداوند عاقبت بخیر می شود.

 

مدیر گروه حقوق مجتمع آموزش عالی مشهد تصریح کرد: اهل سنت وسیله معتبر برای به بردن درخانه خدا را فقط اعمال انسان می داند اما شیعه معتقد است افزون بر اعمال کاستی ها را می توان با توسل به اهل بیت جبران می شود.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی افزود: راه های دیگری از جمله احترام به پدر و مادر سبب عاقبت بخیر شدن انسان می شود.

 

وی ادامه داد: شفاعت براساس کلام امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره چنین آمده است: «اللَّهُمَّ إِنِّی لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ إِلَیْکَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَخْیَارِ الْأَئِمَّةِ الْأَبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعَائِی: خدا یا دستور دادی وسیله بیاور و من کسی نزدیکتر و معتبرتر از پیامبر(ص) و اهل بیت پاکش پیدا نکردم و این ها را شفیع قرار می دهم».

 

حجت الاسلام گرایلی افزود: حضرت سپس با این دعا: فَبِحَقِّهِمُ الَّذِی أَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَیْکَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَةِ الْعَارِفِینَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِی زُمْرَةِ الْمَرْحُومِینَ بِشَفَاعَتِهِمْ» از خداوند طلب سه چیز کردند، امام شناسی؛ اگر بخواهیم عاقبت به خیر شویم باید امام را بشناسیم، دوم حق امام را بشناسیم که چه حقی به گردن ما دارند و سوم به شفاعت این دودمان مورد رحمت خدا واقع شویم.

 

مدیر گروه حقوق مجتمع آموزش عالی مشهد خاطرنشان کرد: حق ائمه اطهار(ع) برگردن شیعیان وفای عهد و پیمان است که این وفای به عهد با زیارت قبور اهل بیت(ع) محقق می شود.

 

حجت الاسلام گرایلی یادآور شد: امام هادی(ع) در پایان زیارت جامعه کبیره نیز خواندن نمازهای نافله، ممارست بر زیارت عاشورا و زیارت جامعه کبیره را از عوامل عاقبت بخیری انسان بیان فرموده اند.

 

گفتنی است، مراسم ویژه روز میلاد حضرت امام علی النقی الهادی(ع) عصر امروز در حرم رضوی با تلاوت آیاتی از کلام وحی آغاز شد و با قرائت زیارت جامعه کبیره از سوی امیر عارف ادامه یافت./1308/202/ب1

ارسال نظرات