۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۲۹۱۹۳۰
استاد حوزه و دانشگاه:

دین منافاتی با تکنولوژی و پیشرفت ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ما معتقدیم با استفاده از دستاوردهای جدید می‌شود با دنیا حرف زد، گفت: پیشرفت ها و دستاوردهای جدید مخالف دین نیست و از طرفی این تکنولوژی جدید را بر اساس اصول و مبانی می خواهیم.
حجت الاسلام زائري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضا زائری، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در نشست بزم اندیشه که با موضوع جوان مومن انقلابی و گفت‌وگوی فعال در موسسه جوانان آستان قدس برگزار شد، گفت: ما امروز سخت ترین و دشوارترین مرحله تاریخی خود را سپری می کنیم و روحانیت شیعه در طول تاریخ و جامعه اسلامی هیچگاه این قدر با پیچیدگی و دشواری رو به رو نبوده است.

 

وی با اشاره به پیچیدگی مسائل امروز اظهار کرد: سال های قبل مسأله ها به دلایل گوناگون از جمله تحولات اجتماعی و بازتاب ها و آثار جهانی شدن این قدر پیچیده و شرایط به گستردگی الان نبود و علت دشواری این شرایط این است که ما می خواهیم وسط بایستیم.

 

پیشرفت ها و دستاوردهای جدید مخالف دین نیست

حجت الاسلام زائری افزود: عده ای در این مسیر خود را با اتفاقات و رویدادها همراه می کند و عده ای هم خود نسبت به شرایط بی تفاوت هستند که این دو گروه مشکلی ندارند و اگر موضع ما نیز سلفی گرایانه و تفریطی باشد، با شرایط  دشواری روبرو نخواهیم بود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این که ما معتقدیم با استفاده از دستاوردهای جدید با دنیا حرف می زنیم، خاطرنشان کرد: پیشرفت ها و دستاوردهای جدید مخالف دین نیست و از طرفی این تکنولوژی جدید را بر اساس  اصول و مبانی می خواهیم.

 

وی در ادامه با اشاره به این که فضای مجازی ظرفیتی است که ما با استفاده از آن اسلام را ترویج دهیم تصریح کرد: با استفاده از این ظرفیت پیام های خود را به سراسر جهان انتقال دهیم و با ظهور امام زمان (عج) این مسیر تکنولوژی را تعطیل نمی کنند بلکه به آن سرعت می بخشند.

 

حجت الاسلام زائری با بیان این که در در آخرالزمان علم از قم منتشر می شود، گفت: ما در این چارچوب و فضا از دینی حرف می زنیم که قراره با تمام دنیا تعامل کند و از طرف دیگر ما مبنا و قاعده داریم و نیز باید به زبان روز دنیا برای تعامل با آن ها آشنا شویم.

 

موضع جوان انقلابی فعال با تکیه به مبانی دینی است

این استاد حوزه و دانشگاه موضع جوان انقلابی را فعال با تکیه به مبانی دینی عنوان و اظهار کرد: روحانیونی هستند که اعتقاد دارند از خانه نباید بیرون رفت و از تکنولوژی دوری کرد و روحانی دیگر ته دلش اعتقادی به این که دین می تواند دنیا را اداره کند را ندارد اما جوان مومن انقلابی در این مسیر حرکت و با استفاده از همه تکنولوژی ها حرف خود را بیان می کند.

 

حجت الاسلام زائری با اشاره به اظهارات برخی بر تعطیلی حج خاطرنشان کرد: حج از اصول اسلام است و باید حفظ شود همچنین حج یک مسأله اجتماعی زنده است و ما براساس مبنا و قاعده اسلام حرکت می کنیم به همین خاطر عربستان مشکل دارد و صرف اینکه جنازه ما کعبه را طواف کند، عربستان مشکلی نداشت و استقبال هم می کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه دوم و سوم سوره رحمان که می فرماید:« عَلَّمَ الْقُرْآنَ» و « خَلَقَ الْإِنسَانَ» گفت: این آیات نشان می دهد که از روز اول انسان خلق شده است تا صحبت کند و نیز اولین بار به پیامبر اسلام (ص) وحی شد که «اقرأ» بنابراین یکی از ویژگی های برجسته دین و مکتب اهل بیت (ع) گفت‌وگو است.

 

وی گفت‌وگو را انتخاب اول ما مسلمانان دانست بیان داشت: تمام ایات قرآن بحث سر تفاهم و بیان مطلب است. ما نیز از گفت‌وگو حرف می زنیم.

 

وظیفه روحانیت در گفتگو

حجت الاسلام زائری با اشاره به این که باید گفت‌وگو از موضع قدرت باشد، تصریح کرد: وقتی از گفت‌وگو حرف می زنم از موضع انفعال و ناچاری نیست بلکه گفت‌وگو از موضع قدرت و فعال است.

 

وی با بیان این که جوان مومن انقلابی باید میدان دار گفت‌وگو با جهان باشد، گفت: تحولاتی که در عالم رخ می دهد شرایط را عوض کرده و تمام دنیا بهم پیوسته شده است و هر چیزی  که در مورد دهکده جهانی گفته می شود، نگران کننده ای نیست بلکه فضایی به وجود می اید که مقدمات ظهور را نزدیک می کند.

 

حجت الاسلام زائری خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر جهان با وجود شیعیان اندک بقیه مردم نیز در مراسم عزای امام حسین (ع) شرکت می کنند و ارادت به خاندان اهل بیت(ع) در مسمانان جهان مشهود است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت‌وگو را نیازمند آداب و مقدماتی برای آن دانست و  اذعان کرد: باید زبان خارجی یاد گرفت و برای تعامل و ترویج اسلام یادگیری آن واجبات به شمار خواهد رفت.

 

حجت الاسلام زائری با بیان این که نقد را می توان فرصتی برای تحول افراد تبدیل کرد، اظهار داشت: در انتقاد باید حق را پیدا کرد و اگر  هدف از نقد کمک به همدیگر باشد در این صورت طرف مقابل را تحقیر نمی کنیم./1310/201/ب3

ارسال نظرات