۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۲۹۲۴۹۰
آیت الله نوری همدانی:

مسجد یکی از ارکان حکومت اسلامی است

خبرگزاری رساـ مرجع تقلید در زمینه جایگاه مسجد در اسلام بیان داشت: مساجد جایگاه مهمی در اسلام دارند، مسجد یک رکن در نظام اسلامی است؛ این‌که در طرحی، همه چیز به مسجد ختم یابد و رفع مشکلات اجتماعی با همکاری ائمه جماعات صورت بگیرد، امر بسیار مهمی است.
درس خارج فقه آيت الله نوري همداني در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز شنبه در دیدار با امام جمعه و اعضای ستاد نمازجمعه پردیسان با عرض تبریک به مناسبت عید غدیر  وابراز تأسف در خصوص حادثه منا با اشاره به  اجرای طرح امامت و امارت بر محور مسجد در پردیسان قم بیان داشت: نماز جمعه تأثیر بسیاری در فرهنگ و اقتصاد جامعه دارد و امام جمعه‌ای که بتواند در تمامی ابعاد راه گشا باشد، موقعیت ارزنده‌ای دارد .

 

آیت‌الله نوری همدانی عنوان کرد: نماز جمعه یکی از ارکان حکومت اسلامی است؛ از بیانات شما معلوم شد که توجه خوبی به این موضوع دارید و امیدواریم خدماتی را در سطح بالا انجام دهید.

 

وی با بیان این که مساجد جایگاه مهمی در اسلام دارند، تصریح کرد: مسجد یک رکن در نظام اسلامی است؛ این‌که در طرحی، همه چیز به مسجد ختم یابد و رفع مشکلات اجتماعی با همکاری ائمه جماعات صورت بگیرد، امر بسیار مهمی است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: هر شهری موقعیت خاصی دارد و نباید همه شهرها را باهم مقایسه کرد.

 

وی با اشاره به مشکلات پردیسان بیان داشت: در پردیسان به علت این که اکثر ساختمان ها آپارتمانی هستند از لحاظ تأمین لوازم زندگی دچار مشکلاتی می باشند که باید به این موضوع توجه بیشتری داشت.

 

در ابتدای این دیدار نیز حجت الاسلام قوامی امام جمعه پردیسان با عرض تبریک به مناسبت عید غدیر خم بیان داشت: پردیسان یکی از مناطق هشت گانه قم محسوب می شود اما به علت بافت جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر که در خود گنجانده و تا 300 هزار نفر گنجایش دارد وجود امام جمعه در این منطقه را ضروری دانست.

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی بیان کرد: پس از برپایی نماز جمعه در این شهرک، طرحی با عنوان امامت و عمارت و با محوریت مسجد در پردیسان شکل گرفته و در حال پیشرفت است.

 

وی ادامه داد: در این طرح که حدود 70 درصد آن انجام شده است شهر از طریق مسجد اداره می شود با پی‌ریزی آن، شورای اداری برای حل مشکلات مردم تشکیل شد؛ سپس شهردار پردیسان، دبیر کل شورا و معاون استاندار، معاونت این شورا را به عهده گرفتند.

 

امام جمعه پردیسان افزود: پس از شکل گیری شورای اداری، رؤسای هیئات امنای هر یک از مساجد بیست گانه، شورای شهر را تشکیل داده اند که وظیفه این شورا نظارت بر شورای اداری است.

 

وی افزود: دادسرای پردیسان هم به عنوان قوه قضائیه شورای اداری معین شد و هر یک از مساجد پردیسان، رابطی را با قوه قضائیه در نظر گرفتند تا بدین شکل، اختلافات در مساجد حل شده و کار به دادگاه نکشد؛ اگر این طرح در کل کشور جاری شود، آمار پرونده‌های قوه قضائیه به شدت کاهش می‌یابد.

 

حجت الاسلام و المسلمین قوامی خاطرنشان کرد: در طرح امامت و عمارت، ‌مسجدها درجه بندی می‌شوند؛ مسجد جامع که در حال ساخت است، محل استقرار شوراها می‌شود و در کنار آن، سه مسجد جامع دیگر وجود دارد که هر کدام، شورای اداری، شورای نظارت و نماینده قوه قضائیه دارند.

 

وی در پایان با با بیان این‌که طرح امامت و عمارت، چکیده‌ای از مدیریت مسجدی است، گفت: هر شش ماه یک مرتبه، گزارشی از طرح امامت و عمارت را به دفتر رهبر معظم انقلاب ارائه می‌دهیم و قرار است که اگر این طرح در پردیسان قم جواب داد، سپس در قم، تهران و سایر نقاط کشور، گسترش یابد.

 

در پایان جلسه نیز حضرت آیت الله نوری همدانی دعوت حجت الاسلام والمسلمین قوامی برای حضور در پردیسان را پذیرفتند که در آینده نه چندان دور در این منطقه حضور پیدا کنند./1324/پ303/ش

 

ارسال نظرات