۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۹۲۹۱۰
آیت الله مظاهری:

امیرمؤمنان تنها کاتب وحی در مکه بود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مظاهری با استناد به کتب تاریخی، گفت: تا زمانی که پیامبر(ص) در مکه حضور داشتند، فقط حضرت علی(ع) قرآن را کتابت می کردند، ولی بعد از خروج از مکه و ورود به مدینه، به دستور پیامبر(ص)، شانزده نفر از افراد با سواد و قابل اطمینان وظیفه کتابت قرآن را به عهده گرفتند.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان صبح امروز در ادامه تفسیر سوره تکویر، با اشاره به سیر تاریخی کتابت قرآن، گفت: امیرمؤمنان تنها کاتب وحی در مکه بود.

 

وی با توجه به آیات ابتدایی سوره تکویر، افزود: دلیل این که خداوند در آیات متعددی به عالم طبیعت قسم می خورد، به خاطر این است که به انسان بفهماند تنها مدبر عالم وجود، خود او است.

 

حضرت آیت الله مظاهری به آیه بیستم سوره تکویر که می فرماید «ذِی قُوَّةٍ عِندَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ» اشاره کرد و بیان داشت: جبرئیل از مقرب ترین ملائک است و سعه وجودی آن به اندازه تمام عالم هستی است، این سعه وجودی به خاطر این است که جبرئیل می خواهد واسطه بین خداوند و پیامبران باشد.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه ابراز داشت: پیامبر(ص) در هنگام دریافت آیات قرآن از حالت عادی خارج می شدند و بعد از خروج از این حالت، آیات را برای امیرمؤمنان، یعنی نخستین کاتب وحی می خواندند و امیرمؤمنان آن ها را می نوشتند.

 

وی با استناد به کتب تاریخی، گفت: تا زمانی که پیامبر(ص) در مکه حضور داشتند، فقط حضرت علی(ع) قرآن را کتابت می کردند، ولی بعد از خروج از مکه و ورود به مدینه، به دستور پیامبر(ص)، شانزده نفر از افراد با سواد و قابل اطمینان وظیفه کتابت قرآن را به عهده گرفتند.

 

حضرت آیت الله مظاهری افزود: به لطف خداوند و همت اهل بیت قرآنی که در حال حاضر در دست ما قرار دارد، همان قرآنی است که به پیامبر(ص) نازل و از سوی کاتبان وحی، نوشته شده است.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان ابراز داشت: ترتیب بندی و ترکیب بندی آیات قرآن از سوی خداوند تعیین شده است و کاتبان وحی در این ترتیب بندی و ترکیب بندی دخالتی نداشته اند./867/202/ب1

ارسال نظرات