۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۲۹۳۹۱۶
صفار هرندی:

هراس از قدرت نفوذ پیام انقلاب، غرب را پای میز مذاکره نشانده است

خبرگزاری رسا ـ صفار هرندی گفت: پیشرفت های علمی و تکنولوژی ما چیزی نیست که ما را به یک رقیب جدی برای غرب تبدیل کرده است، بلکه قدرت نفوذ پیام انقلاب است که امروز غرب را پای میز مذاکره با ما کشانده است.
صفار هرندي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدحسین صفار هرندی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در آیین اختتامیه سطح سه سلسله نشست های تخصصی رویش فرهنگ در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به تبیین وظایف مدیران فرهنگی پرداخت.

 

وی گفت: همیشه این پرسش مطرح است که چرا انقلابی که بی تردید بن مایه ها و آرمان ها و اهداف آن، فرهنگی بوده و مؤثران در آن هم چهره های فرهنگی بودند، امروز در حوزه فرهنگ، دچار چالش های جدی است؟.

 

انقلاب اسلامی فراتر از تغییر در حاکمیت، برای تغییر در خود افراد بود

صفارهرندی تصریح کرد: اوایل انقلاب نیز نوعی وارستگی فرهنگی در میان مردم وجود داشت که از خود عبور کرده و به دیگرخواهی و مفاهیم رفیع اخلاقی توجه داشتند اما این مهم به تدریج و با هجمه فرهنگی دشمن دچار خدشه شد.

 

وی با مروری بر اهداف سایر انقلاب های معاصر، اظهار کرد: دلیل مردم ما برای انقلاب، از جنس دلایل سایر مردم دنیا نبود؛ همه انقلاب ها، حرکت برای تغییر بود اما انقلاب ما برای تغییر نه فقط در حد نظام حاکم بلکه تغییر در سطح خود بود به گونه ای که حتی بیگانگان نیزبه این مهم اذعان دارند.

 

عدم پذیرش و درک راهبرد مهندسی فرهنگی؛ از چالش های جدی عرصه فرهنگ

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهم ترین مسأله عرصه فرهنگ را گذشته از تهاجم فرهنگی دشمن، فقدان مهندسی فرهنگی برشمرد وافزود: زمانی که این تعبیر از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، هاضمه فعالان فرهنگی پذیرای چنین امری نبود وحتی برخی در صحت این تعبیر تشکیک ایجاد کردند.

 

وی گفت: همه این تشکیک ها در حالی بود که منظور از مهندسی فرهنگی، رهاندن خود از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب بود که مقدماتی از جمله رصد دشمن، ارزیابی نقاط ضعف و قوت خود، داشتن بینش روشن از آینده، بهره گیری از همه ظرفیت های جبهه خودی و پیدا کردن عزم جدی برای تحول مثبت با امکانات سخت ونرم افزاری را می طلبد.

 

بحث مهندسی فرهنگی غریب مانده است

صفار هرندی با بیان این که هنوز هم بحث مهندسی فرهنگی در مجامع فرهنگی ما غریب است، افزود: این در حالی است که بخش عمده ای از مهندسی فرهنگی به حوزه مدیریت مربوط می شود؛ مدیریت در سطح کلان آن، سیاست گزاری های فرهنگی توسط یک جایگاه رفیعی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی است که اتفاقا رهبری هم فرمودند جای مهندسی فرهنگی این شورا است اما نه بدین معنا که منحصر در آن باشد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نگاه رهبری را بسیاری از اهالی فرهنگ به دلیل عدم اعتقاد به این که فرهنگ قابل مدیریت است، پیگیری نکرده اند؛ این گروه به تعابیری مانند تهاجم فرهنگی معترض هستند و فرهنگ را امری سیال میان انسان ها می دانند که در آن تبادلاتی جهت رفع کمبودهای طرفین صورت می گیرد و در این تعامل کسی ضرر نمی کند.

 

دروغ است اگر کسی بگوید فرهنگ در کشورهای غربی اداره نمی شود

وی خاطرنشان کرد: نظریه پردازان امریکا نیز می گویند اوج فرهنگ، در بی فرهنگی و بی حریم بودن عرصه فرهنگ است؛ هر چه پیش می آید خوب و درست است و در ظاهر با مدیریت عرصه فرهنگ مخالفت می کنند اما عملا برای اشاعه این طرز تلقی از فرهنگ بسیار سرمایه گذاری می کنند و با تولیدات روزافزون خود در همه کشورها، عملا مدیریت خاموش و پنهان فرهنگ دارند.

 

صفار هرندی با بیان این که دروغ است اگر کسی بگوید فرهنگ در کشورهای غربی اداره نمی شود، اضافه کرد: بخشی از مدیریت فرهنگ، دفع شر مهاجمین است و بخش دیگر پیدا کردن خود و شروع به حمله؛ بزرگ ترین آفت که می تواند یک ملت را از پا درآورد این است که همیشه فقط دفاع کند.

 

ظهور انقلاب اسلامی در واقع حمله به فرهنگ غرب بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که حمله بهترین دفاع است، افزود: ظهور انقلاب اسلامی در واقع به فرهنگ غرب حمله بود و تا مدت ها آن ها را به دنبال خود کشید وهنوز که هنوز است تبعات آن حمله بزرگ، گریبان غرب را گرفته است تا جایی که برای رهایی از آن متوسل به راه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی می شود.

 

هراس از قدرت نفوذ پیام انقلاب است که غرب را پای میز مذاکره نشانده است

وی تأکید کرد: پیشرفت های علمی و تکنولوژی ما چیزی نیست که ما را به یک رقیب جدی برای غرب تبدیل کرده است، بلکه قدرت نفوذ پیام انقلاب است که امروز غرب را وادار کرده پای میز مذاکره با ما بنشیند.

 

غرب نقطه قوت ما را شناخته و می خواهد ما را از آن خلع کند

صفارهرندی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در زمینه مذاکره با آمریکا، گفت: کسانی که خیال می کنند ما مقهور غرب و ایالات متحده هستیم و چاره ای جز سازش نداریم، تصور نکنند ما از مذاکره ترس داریم. ما از این که آن ها نقطه قوت ما را شناخته و به بهانه مذاکره تلاش می کنند ما را از آن خلع می کنند، نگران هستیم.

 

 وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: رصد فرهنگی امری است که از سال 69 وپیش از آن که خیلی از ما حواسمان نبود، رهبری آن را شروع کردند آن هم با این رویکرد که یک برنامه مشخص علیه ما از سوی غرب در حال اجرا است اما متاسفانه اغلب ما این تهاجم را تنها در حد ظواهر دیدیم.

 

چگونه است که هشدارهای تهدید حیات فرهنگی مورد تمسخر قرار می گیرد؟

وی با انتقاد از کسانی که مدیریت فرهنگی را قبول ندارند، گفت: این عده هشدار دادن هنگام تهدید حیات جسمانی را آزاد و واجب می دانند اما برای تهدید حیات فرهنگی اگر کسی هشدار دهد فورا او را متهم به دخالت بی جا کرده و مورد تمسخر قرار می دهند.

 

نباید اداره فرهنگ را در ادارات حکومتی منحصر دانست

صفارهرندی با بیان این که هم افزایی جریان های مردمی با دستگاه های رسمی متولی فرهنگ، اتفاق مبارکی است، خاطرنشان کرد: حضور جریان مردمی در جبهه فرهنگی امیدبخش است اما از نهادهای متولی فرهنگ کشور نیز نمی توان دل برید زیرا ظرفیت عظیمی هستند و باید مأموریتشان در جبهه فرهنگی بازتعریف شود اما در عین حال نباید اداره فرهنگ را در ادارات حکومتی منحصر دانست.

 

 وی در خصوص علت افول فرهنگی جامعه نسبت به اوایل انقلاب، یادآور شد: بضاعت گذشته ما و نیز دشمنان ما در گذشته قابل مقایسه با بضاعت امروز و دشمنان امروز ما نیست؛ 30 سال پیش اگر محرک های سوئی که موجب تخریب عقاید و مبانی اخلاقی مردم می شود را می خواستیم احصا کنیم قابل شمارش بود اما امروز این گونه نیست. با این وجود در جامعه هنوز عده ای وجود دارند که پای ارزش ها ایستاده اند و برای حفظ آن تلاش می کنند بنابراین این نشانه پیشرفت است نه افول.

 

فعالان فرهنگی آماده اداره امور باشند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ این پرسش که برای انسجام در جبهه فرهنگی انقلاب چه باید کرد؟، افزود: اگر دستگاه های رسمی آن چنان که باید به وظایف خود عمل نکردند ما باید بنیه خود را تقویت کنیم؛ حاصل این حرکت های خودجوش مردمی می تواند محرک دستگاه های رسمی باشد.

 

وی خطاب به فعالان فرهنگی تأکید کرد: این یک تکلیف است که به گونه ای کار کنید که برای جایگزینی در موقع ضرورت و اداره امور آماده باشید.

 

صفارهرندی در پایان یادآور شد: راه دشواری پیش روی ما قرار دارد که اگر نسبت به آن دچار رعب و ناامیدی شویم مسلما ضربه سختی می خوریم و اگر هم دچار خوش خیالی باشیم و گمان کنیم هیچ آفتی نمی تواند ما را تهدید کند این نیز خطرناک است و باید میان دو جمع داشته باشیم.

 

وی همچنین با انتقاد از فعالان فرهنگی که به جای روحیه دادن به یکدیگر، پنجه به چهره خودی ها می کشند، گفت: خوبی ها را باید دید حتی از طرف کسانی که مخالف ما هستند یا از آن ها انتظار نمی رود./930/201/ب1

ارسال نظرات